Oranje-artikelen in trek onder allochtonen
NIEUWEGEIN, 20080612 -- EK-gerelateerde artikelen doen het goed onder allochtonen. Naar schatting zullen Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen tijdens het EK 10,3 miljoen euro uitgeven aan Oranje vlaggetjes, slingers, etenswaren, t-shirts, electronica en overige EK-artikelen. Ook gespecialiseerde sportbladen als Voetbal International en Sportweek zijn met ruim 2,8 miljoen euro populair onder allochtonen. Daarnaast geven allochtonen ongeveer 2,9 miljoen euro uit aan pools die op het werk of door vrienden worden georganiseerd.
Dat blijkt uit een enquête van Foquz Etnomarketing onder 651 Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen van 15 jaar en ouder. De enquête is gehouden voordat Nederland van Italië won.
Een op de vijf allochtonen (22%) denkt dat Nederland Europees Kampioen 2008 wordt, 15% denkt dat Nederland niet verder komt dan de eerste ronde. Om het Nederlandse elftal te steunen trekt 15% van de allochtonen tijdens de Oranjewedstrijden weleens iets oranjes aan, 67% volgt de Oranjewedstrijden op televisie, 17% doet dat samen met de buren of in een kroeg.
Oranje etenswaren zijn vooral onder Antillianen in trek: 23% zegt deze etenswaren te kopen. Het oranje voedsel is onder Turken het minst in trek (13% zegt deze te kopen). Overigens denken Turken ook het minst vaak dat Oranje het EK 2008 zal winnen (12%). Hun voorkeur gaat merendeels (40%) uit naar Turkije.
Foquz Etnomarketing