Sociaalnetwerksite voor babyboomers
Velen voelen zich niet thuis op de bestaande jongerennetwerksites
DEN HAAG, 20080612 -- Steeds meer babyboomers schrijven zich in op bestaande sociaalnetwerksites, maar zijn vervolgens niet of nauwelijks actief. "Logisch", zegt Richard Henderickx,mede-initiatiefnemer van Sociabel.nl. "Iemand van vijftig jaar of ouder voelt zich ook niet op zijn gemak in een discotheek met pubers. Dan is de bridge-, golf- of zeilclub een stuk gezelliger. Met die gedachte in ons achterhoofd is Sociabel.nl ontwikkeld. Een online ontmoetingsplatform waar babyboomers zich op hun gemak voelen en op een eenvoudige manier hun eigen online sociale contacten kunnen onderhouden."
Beatles versus Justin Timberlake
Een team van drie studenten van de Haagse Hogeschool deed uitvoerig onderzoek voor Sociabel.nl. Gezamenlijk brachten ze de wensen en eisen van de betreffende doelgroep goed in kaart. Eerder waren al geluiden al te horen dat jongeren het niet stoer vinden als hun ouders of opa/oma ook op `Hyves' zitten; nu bleek ook dat de babyboomers zich niet thuis voelen op dergelijke sites. "De inhoud, toepassingen en uitstraling zijn vooral gericht op jongeren en zal daarom eerder gaan over bijvoorbeeld Justin Timberlake dan over de Beatles. Voor ons de bevestiging dat er behoefte is aan een eigen online netwerkplek, die tegelijkertijd niet oubollig of statisch is", aldus Henderickx.
Gebruiksvriendelijke website
Vooraf is lange na tijd nagedacht over de gewenste toepassingen van de website. De gebruiksvriendelijkheid was het belangrijkst. De site moet voor iedereen begrijpelijk zijn en geen vragen oproepen. Hiervoor is een testpanel ingeschakeld, waarna nog enkele verbeteringen zijn doorgevoerd. Ook was het van belang dat de site gratis moet zijn én blijven voor de leden. Henderickx: "We willen iedereen de gelegenheid bieden om te gaan sociabelen. Daarbij hanteren we geen leeftijdsgrens, maar de ledengroep vormt zichzelf. Wie zich op de site thuis voelt blijft."
Fenomeen sociale netwerksites
Het fenomeen sociale netwerksites is de laatste jaren flink in opkomst. Jongeren zijn er al uitgebreid mee bekend, de doelgroep babyboomers nog niet. "Toch is het een ontzettend leuke manier om met familie, vrienden, kennissen en oud-klasgenoten in contact te treden. Mensen kunnen hun eigen vriendenkring aanmaken, zich voor clubs en evenementen aanmelden, een weblog starten en ook advertenties plaatsen. Zelfs eenvoudig chatten via de webcam met in het buitenland wonende familie of vrienden is mogelijk. Verder zijn de toepassingen nog niet te uitgebreid. We willen de doelgroep eerst rustig met het fenomeen kennis laten maken en goed naar hun wensen luisteren."