Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Bio-taxi's in de Maasstad; autoverkopers op bio-cursus
Groen licht voor bio in Rotterdam
Rotterdam, 12 juni 2008 Het Rotterdamse straatbeeld zal de komende jaren
fors veranderen. Er zullen duizenden bio-voertuigen rondrijden en bio-
tankstations worden de normaalste zaak van de wereld. Rotterdam is de
eerste Nederlandse stad waar dat op grote schaal zal gebeuren. Het
Rotterdam Climate Initiative maakt hierover vandaag afspraken met o.a.
eigenaren van grote wagenparken, autoverkopers en pomphouders in
Rotterdam. Uit berekeningen van TNO blijkt dat Rotterdamse automobilisten
die overstappen op bio hun CO2-uitstoot als gevolg van autorijden tot wel
70% kunnen terugdringen.
Meer auto's, meer pompen en meer promotie is de strekking van de afspraken die
vandaag door een grote groep betrokkenen zijn gemaakt. Een belangrijke stap is
gezet door de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) die 390 bio-taxi's aanschaft, ruim de
helft van het totale wagenpark. 230 Volkswagens en 160 Mercedessen worden
vervangen door bio-varianten. De eerste vijf bio-taxi's zijn vandaag besteld. De RTC
doet dit in vervolg op een onderzoek van het Rotterdamse Actieprogramma Lucht
(RAL) naar verschoning van het taxiwagenpark in Rotterdam. Met gelden uit het
taxiconvenant G4 draagt de gemeente Rotterdam bij aan de meerprijs in de
aanschafkosten van de eerste vijf bio-taxi's.
Tien tot twaalf bio-pompen
Als er bio-auto's zijn, moeten die natuurlijk ook kunnen tanken. Vóór 2010 komen er
daarom tien tot twaalf bio-tankstations in de stad waar automobilisten bio-fuel
kunnen tanken (bio-gas, bio-ethanol en bio-diesel). Verder krijgen autoverkopers in
Rotterdam een bio-training. De grote Rotterdamse autodealers (Citroën, Ford,
Mitsubishi, Opel, Volkswagen, Mercedes, Saab en Volvo) gaan hun medewerkers
scholen in de verkoop bio-auto's. Ook zullen zij de bio-optie actiever bij kopers onder
de aandacht brengen. Extra opleiding is nodig omdat bio-auto's technisch anders in
elkaar zitten dan reguliere personenwagens.
Partners RCI kiezen ook voor bio
De partners van het Rotterdam Climate Initiative zetten uiteraard zelf ook stappen.
Zo gaat de gemeente Rotterdam 75% van haar wagenpark vergroenen, waarbij bio-
ethanol en bio-gas een belangrijke rol hebben. In 2010 zullen er bijna 1200 schone
Het Rotterdam Climate Initiative is het klimaatprogramma van de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf
Rotterdam NV, Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond.
gemeentelijke voertuigen rondrijden in Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam NV
heeft de lease-autoregeling aangepast: er mogen alleen nog schone voertuigen
worden geleasd. Wie kiest voor een bio-auto krijgt korting op de eigen bijdrage. Van
de 200 leaseauto's zijn er inmiddels 12 vervangen en zijn er nog eens 12 besteld.
Profile Tirecenter zet ook in op bio
Ook Profile Tirecenter Rotterdam heeft toegezegd over te stappen op bio-auto's. De
50 bedrijfswagens worden de komende tijd vervangen door bio-varianten. Het gaat
om dertig personenwagens en twintig bestel- en vrachtwagens.
Stadsregio Rotterdam biedt wagenparkscan
De Stadsregio Rotterdam heeft toegezegd dat de beheerders van grote wagenparken
in Rotterdam op kosten van de Stadsregio een wagenparkscan kunnen laten
uitvoeren. Zo kunnen wagenparkbeheerders gedetailleerd in kaart brengen hoe ze
hun wagenpark kunnen vergroenen en wat daarvan de kosten zijn.
Om ervoor te zorgen dat het voor leaserijders aantrekkelijker wordt om te kiezen
voor een bio-auto zijn ook afspraken gemaakt met twee grote leasemaatschappijen:
ARM Autoleasing en Athlon Car Lease. Zij hebben toegezegd dat ze zullen werken
aan een scherpe prijsstelling van bio-auto's.
Over het Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het klimaatprogramma van de gemeente
Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond.
Doelstelling van het RCI is het halveren van de CO2-uitstoot in de havenstad ten
opzichte van 1990; een ambitie die in 2025 werkelijkheid moet zijn. Speerpunten
van het Rotterdam Climate Initiative zijn energiebesparing, duurzame energie en
afvang, hergebruik en opslag van CO2. Biomassa is goed voor het milieu en goed
voor de economie in Rotterdam. Daarom kiest het Rotterdam Climate Initiative met
overtuiging vóór biomassa. Het grootschalig gebruik ervan draagt voor circa 20% bij
aan de doelstelling van het Rotterdam Climate Initiative.
Noot voor de redactie,