Cap Gemini Nederland

Utrecht, 12 juni 2008

Capgemini verlengt contract met Hydro One voor implementatie van Automated Metering Infrastructure (AMI)-programma
Vooruitstrevend marktinitiatief omvat procesontwerp en beheer van 'Smart Metering Solutions'-netwerk

Capgemini heeft aangekondigd dat het zijn contract met Hydro One Networks Inc. met twee jaar heeft verlengd. Hydro One Networks Inc. is een groot Noord-Amerikaans nutsbedrijf dat zich bezig houdt met het transport en de distributie van elektriciteit. Met de verlenging van het contract gaat Capgemini Smart Metering-diensten leveren voor het Automated Metering Infrastructure (AMI)-programma van Hydro One, inclusief de onderdelen programmabeheer, procesontwerp en systeem-, integratie- en infrastructuurbeheer. Dankzij dit contract vergroot Capgemini zijn diepgaande kennis van de markt en zijn toonaangevende ervaring in de sector met de implementatie van smart meters (slimme meters) in heel Noord-Amerika.

In 2006 startte Hydro One een vierjarig programma voor de implementatie van 1,3 miljoen smart meters, een slim netwerk om alle meters met de datacenters te verbinden en in de implementatie van nieuwe en gewijzigde applicaties om het energieverbruik te factureren.

"Hydro One zag al tijdens de conceptfase van ons 'Smart Metering'-project in dat slimme netwerken voordelen bieden voor zowel het bedrijf als de klant," zei Myles D'Arcey, senior vice president van Customer Operations bij Hydro One. "Capgemini heeft vanaf het begin van ons AMI-initiatief zeer nauw samengewerkt met het Hydro One-team en hun bijdrage is van cruciaal belang geweest voor het succes van het project tot nu toe. Ze hebben ons bewezen dat ze in staat zijn een omvangrijke oplossing te leveren die op een efficiënte manier tegemoet komt aan de doelstellingen van ons programma."

Capgemini kreeg onlangs het implementatiegedeelte van het contract toegewezen, dankzij de ervaring en de vakbekwaamheid van het ontwerpteam en de volledigheid van hun oplossingsconcept. Aan het project zullen ongeveer 100 medewerkers van Capgemini meewerken, waaronder wereldwijd werkende specialisten en een groot team lokale projectdeskundigen, die gedurende de vier jaar van het project de volgende diensten aan Hydro One zullen leveren:

§ Behoeftenbeheer: Specialisten en projectbeheerders die de behoeften en eisen van het bedrijf helpen verzamelen, definiëren en bevestigen;

§ Procesontwerp: Procesanalisten en projectbeheerders die nieuwe bedrijfsprocessen helpen definiëren en documenteren, waardoor een efficiënte vervanging van de huidige meters gewaarborgd wordt, en die de toekomstige manier van werken definiëren, waaronder facturering, meterstandopnames en meternetwerkbeheer;

§ Systeemintegratie: Diensten op het gebied van applicatieontwikkeling en projectbeheer gericht op de planning en de uitvoering van systeemintegratie;

§ Infrastructuurbeheer: Het ontwerpen, installeren en testen van nieuwe omgevingen voor betere applicaties, waaronder applicatieservers, databaseservers en netwerken;

§ Customer Contact Center: Contact Center-specialisten die de impact van smart meters op de bestaande klantenservice zullen identificeren en voorspellen en het inhuren en opleiden van call center-personeel, om voorbereid te zijn op de vragen en de wensen van de klanten;

§ Velddiensten: Het ontwikkelen van programma's en tijdschema's voor meterimplementaties voor de technici in het veld en het ontwikkelen, implementeren en technisch ondersteunen van ondersteunende technologieën, om de processen efficiënter te maken;

§ Programmabeheer: Een degelijke reeks projectbeheerdiensten, waaronder integratie, afbakening, tijdschema's, kwaliteit en risicobeheer.

"Het verheugt ons zeer om met Hydro One samen te werken aan dit voor de markt vooruitstrevende initiatief," zei Gary Wasslen, vice president en accountmanager van het Hydro One Smart Metering-project bij Capgemini. "Met dit initiatief positioneert Hydro One zich in Noord-Amerika als koploper op het gebied van het voltooien van de volledige implementatie van een AMI-oplossing."
Nederland
"Ook in Nederland heeft Capgemini specifieke expertise in het uitrollen van slimme meters op een flexibele en modulaire wijze gecombineerd in TheSmartMeteringShop om de Nederlandse energiemaatschappijen te ontzorgen. TheSmartMeteringShop is een uitgebreid samenwerkingsnetwerk tussen verschillende aanbieders waarbij natuurlijk gebruik wordt gemaakt van best practices en bewezen technologieën die wereldwijd zijn opgedaan. Dit in combinatie met een flexibele, toekomstgerichte oplossing voor de infrastructuur zorgt voor een totaaloplossing op Smart Meter gebied en legt het fundament voor intelligent netbeheer," aldus Cees Ribbers, vice president Energy & Utilities en Smart Metering van Capgemini Nederland B.V.

EINDE PERSBERICHT

Over Hydro One
Hydro One levert op een veilige, betrouwbare en verantwoordelijke manier elektriciteit aan huishoudens en bedrijven in de Canadese provincie Ontario en beheert en runt het 29.000 kilometer lange hoogspanningstransportnetwerk van Ontario, waarmee elektriciteit geleverd wordt aan grote industriële klanten en gemeentelijke nutsbedrijven, en een 122.000 kilometer lang laagspanningsdistributiesysteem, waarmee circa 1,3 miljoen eindklanten en kleinere gemeentelijke nutsbedrijven in de provincie worden bediend. Hydro One is 100 procent eigendom van de provincie Ontario. Meer informatie over Hydro One vindt u op www.hydroone.com

Dankzij zijn gedegen marktexpertise en zijn wereldwijde netwerk van meer dan 10.000 toegewijde consultants en engineers die meewerken aan energie-, nuts- en chemische projecten in heel Europa, Noord-Amerika en de regio Azië-Stille Oceaan, kan de Energy, Utilities & Chemicals Global Sector van Capgemini voldoen aan de consulting- en IT-behoeften van veel van de grootste wereldwijde spelers in de sector en kan het bedrijf diepgaand onderzoek bieden naar de sector. Kijk voor meer informatie op: www.capgemini.com/energy

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Noot voor de pers:
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: persvoorlichting.nl@capgemini.com