AutoRai

Alfa MiTo bezit meeste hightech in het compacte segment

(6/12/2008)
Alfa Romeoâs nieuwe MiTo is de eerste auto in zijn klasse die in alle uitvoeringen een scala aan hightech- en veiligheidsvoorzieningen heeft. Centraal staat het zogeheten D.N.A. System, een geavanceerd dynamisch controlesysteem waarmee via drie instelmogelijkheden het rij- en weggedrag kan worden ingesteld.

Verder heeft de Alfa MiTo Vehicle Dynamic Control, verklikkerlichten op alle gordels, gordelspanners, zeven airbags inclusief een knieairbag en LED achterlichtunits. De auto voldoet aan de strengste Euro NCAP eisen die eind dit jaar ingaan. Bij de ontwikkeling stond maximale aandacht voor zowel actieve als passieve veiligheid voorop.

Geavanceerd regelsysteem
Henk Salomons, algemeen directeur Alfa Romeo Nederland: âWij hebben met de Alfa MiTo een diamant in handen. Een auto waarmee we in zijn klasse de trend zetten in actieve en passieve veiligheid, met hightech oplossingen voor een maximaal veiligheidsniveau. De systemen en voorzieningen ondersteunen de bestuurder, zodat hij altijd controle houdt en veilig zijn bestemming bereikt. Meest in het oog springend is het âD.N.A. Systemâ dat op drie niveaus diverse instellingen van de auto regelt. Ook de passieve veiligheid kreeg maximale aandacht. Er zijn bijvoorbeeld verklikkerlichten op alle gordels en liefst zeven airbags, waaronder een knieairbag! De auto voldoet aan de strengste Euro NCAP eisen, zoals die eind dit jaar zullen gelden. Daarmee is hij de eerste in deze klasse. En natuurlijk voldoen de motoren aan de Euro 5-norm, een minimale vereiste in deze tijd. Kortom, de Alfa MiTo is het ijkpunt voor alle toekomstige modellen van Alfa Romeo. Die allemaal beantwoorden aan de meest kritische eisen die aan een moderne auto gesteld kunnen worden."

Over de MiTo
Centraal in de Alfa MiTo staat het D.N.A. System, met de instelmogelijkheden âNormalâ (voor alledaags gebruik), âDynamicâ (voor een sportieve rijstijl) en âAll Weatherâ (voor maximale grip onder slechte wegcondities). Dit systeem werkt op de besturing, het motormanagement systeem, het Vehicle Dynamic Control systeem en de remmen. Via de instellingen van het D.N.A. System worden de response, sensibiliteit en prestaties van deze componenten beïnvloed. Essentiële onderdelen van de Alfa MiTo zijn de electronische Q2, Vehicle Dynamic Control, Dynamic Steering Torque voor ondersteuning van de elektronische stuurbekrachtiging met behulp van het VDC, ASR antislipregeling, ABS en EBD (Electronic Brake Distribution), hydraulische remassistentie voor noodstops (HBA), Cornering Break Control voor optimalisatie van de remprestaties in bochten en MSR: deze regelt de motorremwerking wanneer men te bruusk terugschakelt en de wielen zouden kunnen blokkeren.
In het interieur heeft de Alfa MiTo zeven airbags, anti-whiplash hoofdsteunen en gordelspanners op de voorstoelen. Voor de achterlichtunits past Alfa Romeo LED-techniek toe; deze reageren sneller, hebben 60% minder energieverbruik en een tot dertig keer langere levensduur qua branduren ten opzichte van traditionele lampen.