Alfa MiTo bezit meeste hightech in het compacte segment
(6/12/2008)
Alfa Romeoâs nieuwe MiTo is de eerste auto in zijn klasse die in alle
uitvoeringen een scala aan hightech- en veiligheidsvoorzieningen
heeft. Centraal staat het zogeheten D.N.A. System, een geavanceerd
dynamisch controlesysteem waarmee via drie instelmogelijkheden het
rij- en weggedrag kan worden ingesteld.
Verder heeft de Alfa MiTo Vehicle Dynamic Control, verklikkerlichten
op alle gordels, gordelspanners, zeven airbags inclusief een
knieairbag en LED achterlichtunits. De auto voldoet aan de strengste
Euro NCAP eisen die eind dit jaar ingaan. Bij de ontwikkeling stond
maximale aandacht voor zowel actieve als passieve veiligheid voorop.
Geavanceerd regelsysteem
Henk Salomons, algemeen directeur Alfa Romeo Nederland:
âWij hebben met de Alfa MiTo een diamant in handen. Een auto waarmee
we in zijn klasse de trend zetten in actieve en passieve veiligheid,
met hightech oplossingen voor een maximaal veiligheidsniveau. De
systemen en voorzieningen ondersteunen de bestuurder, zodat hij altijd
controle houdt en veilig zijn bestemming bereikt. Meest in het oog
springend is het âD.N.A. Systemâ dat op drie niveaus diverse
instellingen van de auto regelt. Ook de passieve veiligheid kreeg
maximale aandacht. Er zijn bijvoorbeeld verklikkerlichten op alle
gordels en liefst zeven airbags, waaronder een knieairbag! De auto
voldoet aan de strengste Euro NCAP eisen, zoals die eind dit jaar
zullen gelden. Daarmee is hij de eerste in deze klasse. En natuurlijk
voldoen de motoren aan de Euro 5-norm, een minimale vereiste in deze
tijd. Kortom, de Alfa MiTo is het ijkpunt voor alle toekomstige
modellen van Alfa Romeo. Die allemaal beantwoorden aan de meest
kritische eisen die aan een moderne auto gesteld kunnen worden."
Over de MiTo
Centraal in de Alfa MiTo staat het D.N.A. System, met de
instelmogelijkheden âNormalâ (voor alledaags gebruik), âDynamicâ (voor
een sportieve rijstijl) en âAll Weatherâ (voor maximale grip onder
slechte wegcondities). Dit systeem werkt op de besturing, het
motormanagement systeem, het Vehicle Dynamic Control systeem en de
remmen. Via de instellingen van het D.N.A. System worden de response,
sensibiliteit en prestaties van deze componenten beïnvloed.
Essentiële onderdelen van de Alfa MiTo zijn de electronische Q2,
Vehicle Dynamic Control, Dynamic Steering Torque voor ondersteuning
van de elektronische stuurbekrachtiging met behulp van het VDC, ASR
antislipregeling, ABS en EBD (Electronic Brake Distribution),
hydraulische remassistentie voor noodstops (HBA), Cornering Break
Control voor optimalisatie van de remprestaties in bochten en MSR:
deze regelt de motorremwerking wanneer men te bruusk terugschakelt en
de wielen zouden kunnen blokkeren.
In het interieur heeft de Alfa MiTo zeven airbags, anti-whiplash
hoofdsteunen en gordelspanners op de voorstoelen. Voor de
achterlichtunits past Alfa Romeo LED-techniek toe; deze reageren
sneller, hebben 60% minder energieverbruik en een tot dertig keer
langere levensduur qua branduren ten opzichte van traditionele lampen.
AutoRai