European Union



Brussel, 11 juni 2008

Commissie komt met analyse van het stabiliteitsprogramma van België en van het convergentieprogramma van Polen en beveelt aan om de BTP tegen Polen te staken

Vandaag is de Europese Commissie met een analyse gekomen van het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van België en het geactualiseerde convergentieprogramma van Polen . België wordt aangespoord om zijn doelstelling van een sluitende begroting in 2008 te realiseren en zijn middellangetermijndoelstelling (MTD) van een structureel overheidsoverschot van 0,5% van het bbp in 2009 te halen. Hoewel België de overheidsschuld de afgelopen vijftien jaar fors heeft teruggedrongen, blijft het een middelgroot risico lopen wat de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn betreft, reden om hoge structurele primaire overschotten te boeken en structurele hervormingen door te voeren . In Polen is het overheidstekort in 2007 flink teruggedrongen. Het ligt nu duidelijk onder de referentiewaarde van 3% van het bbp en blijft volgens de prognoses ook in 2008 en 2009 onder deze drempel. Daarom beveelt de Europese Commissie de Raad aan om de buitensporigtekortprocedure (BTP) tegen Polen te staken. Gezien de gunstige conjunctuur wordt echter te weinig vaart gezet achter de verwezenlijking van de MTD van het convergentieprogramma (een structureel tekort van 1% van het bbp). Daarom wordt Polen aangespoord om de begroting in 2008 en de jaren daarna sneller op orde te brengen. Ook zal daardoor de inflatie beter onder controle blijven. Wat de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn betreft, loopt Polen een gering risico.

Joaquín Almunia, Europees Commissaris voor economische en monetaire zaken zei hierover: In vergelijking met andere EU-landen met een hoge schuld kan België bogen op een snelle terugdringing van de schuld richting de referentiewaarde van 60%, zoals deze is vastgelegd in het EU-Verdrag. Met dezelfde vastberadenheid moet het ook zijn doelstelling van een begrotingsoverschot van 0,5% van het bbp verwezenlijken en de noodzakelijke hervormingen doorvoeren om de dreigende kosten van de vergrijzing in de hand te houden.

Over Polen zei de Commissaris: Polen heeft zijn begrotingstekort in 2007 teruggedrongen tot ruim onder de 3% en zal het de komende jaren naar verwachting nog verder terugdringen. Daarom stellen wij de Raad voor om de BTP te staken. Deze procedure was in 2004 na de toetreding tot de EU gestart. Polen heeft evenwel nog een lange weg te gaan voordat de begroting echt op orde is. Het zou de krachtige groei moeten aangrijpen om het resultaat van 2007 vast te houden en sneller af te stevenen op zijn doelstelling van een structureel tekort van 1% dan volgens het vandaag geanalyseerde convergentieprogramma de bedoeling is.

BELGIË

Op 21 april 2008 heeft België een nieuwe actualisering van zijn stabiliteitsprogramma ingediend. Deze actualisering bestrijkt de periode 2007-2011.

Sinds 2000 is de begroting van België doorgaans in evenwicht. Het voornaamste doel van het programma is een snelle terugdringing van de overheidsschuld. Sinds 1993 wordt daaraan gewerkt. In 2011 zou de schuld moeten uitkomen op zo'n 71% van het bbp, tegen 85% in 2007. Met het oog daarop worden geleidelijk nominale begrotingsoverschotten opgebouwd. In 2011 moet het nominale overschot zijn opgelopen tot 1% van het bbp, tegen 0,0% in 2008. Wel wordt de MTD (een structureel overschot van 0,5% van het bbp) door een tegenvallend resultaat in 2007 pas verwezenlijkt in 2009, één jaar later dan in de vorige actualisering.

De begroting wordt vooral op orde gehouden door lagere rente-uitgaven en hogere belastingontvangsten en in veel minder sterke mate door een beperking van de primaire uitgaven. De begrotingsdoelstellingen zijn aan risico's onderhevig, vooral gezien de vrij optimistische onderliggende macro-economische aannamen en het feit dat het programma geen maatregelen specificeert die noodzakelijk zijn om de doelstellingen te halen. Om de MTD in 2009 te kunnen verwezenlijken, zijn extra maatregelen nodig.

Gezien de analyse van de Commissie wordt België verzocht: "i) ervoor te zorgen dat de doelstelling van een sluitende begroting in 2008 wordt gerealiseerd en dat de MTD in 2009 wordt gehaald door de als benchmark gehanteerde jaarlijkse structurele aanpassing van 0,5% van het bbp te verwezenlijken, onder meer door aanvullende structurele maatregelen ten uitvoer te leggen, met name aan de uitgavenzijde; ii) gezien de nog steeds hoge schuld en de verwachte toename van de leeftijdsgebonden uitgaven, voor de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn zorg te blijven dragen, niet alleen door hoge structurele primaire overschotten te boeken, maar ook door hervormingen door te voeren die erop gericht zijn de werkgelegenheidsgraad te verhogen en de budgettaire kosten van de vergrijzing te reduceren".

POLEN


- Intrekking van de BTP

In februari 2007 heeft de Raad de Poolse overheid in het kader van artikel 104, lid 7, een officiële aanbeveling gedaan. Daarin kreeg zij het advies om uiterlijk in 2007 "op een geloofwaardige en duurzame wijze" een eind te maken aan het buitensporig tekort en daarom het structurele saldo tussen 2006 en 2007 met minimaal 0,5% van het bbp te verbeteren.

Het nominale overheidstekort is inmiddels teruggedrongen van 3,8% van het bbp in 2006 tot 2,0% van het bbp in 2007 en daarmee ruim onder de referentiewaarde van 3% van het bbp beland. Daarnaast is het structurele saldo in 2007 met naar schatting 1½% van het bbp verbeterd. Dit is eveneens duidelijk meer dan hetgeen was aanbevolen. De overheid heeft, uitgedrukt in percentage van het bbp, minder uitgegeven aan sociale uitkeringen (omdat indexatie van deze uitkeringen in 2007 achterwege is gebleven) en aan subsidies, investeringen en personeelskosten. Al met al lagen de totale uitgaven
1,5% lager dan waarop in het vorige convergentieprogramma van november 2006 werd gerekend. Hoewel de Commissie verwacht dat het tekort in 2008 weer oploopt tot 2,5% van het bbp (hetzelfde percentage als in het convergentieprogramma) en zich daarna op dit niveau stabiliseert, denkt zij wel dat het blijvend is teruggebracht tot onder de referentiewaarde van 3% van het bbp.

Daarom beveelt de Commissie de Raad aan om de BTP tegen Polen te staken. Aangezien het nominale tekort in 2008 weer oploopt, en gezien de geringe marge tussen de voor 2008 en 2009 beoogde tekorten en de referentiewaarde van 3% van het bbp, zijn wel extra inspanningen nodig om de tot dusver behaalde resultaten vast te houden.


- Analyse van het convergentieprogramma van maart 2008

Op 26 maart 2008 heeft Polen een nieuwe actualisering van zijn convergentieprogramma ingediend. Deze actualisering bestrijkt de periode 2007-2010.

Het voornaamste doel van de begrotingsstrategie is een terugdringing van het structurele tekort en verwezenlijking van de MTD van een tekort van 1% van het bbp in 2011 (één jaar na de programmaperiode).

De begrotingsprognoses van 2009 en daarna zijn evenwel aan bepaalde risico's onderhevig: de stijging van de inflatie in 2008 en bepaalde maatregelen die het tekort opdrijven en al zijn goedgekeurd in het parlement (zoals de verlagingen van de inkomstenbelasting), terwijl de maatregelen die een en ander moeten compenseren, onvoldoende gewicht in de schaal lijken te leggen. Er wordt van uitgegaan dat de scherpe daling van de nominale groei van de overheidsinvesteringen van 20% in 2006 en 2007 nog verder doorzet, maar met name gezien de ambitieuze plannen om nieuwe wegen aan te leggen, en gezien bepaalde andere publieke werken die gepland zijn, lijkt dit niet waarschijnlijk.

Al met al is het tekort teruggedrongen tot onder de 3% en verwacht de Commissie niet dat het de komende jaren nog boven deze limiet uitkomt, ook al zal er in de programmaperiode geen veiligheidsmarge ontstaan.

Wat de houdbaarheid van de overheidsfinanciën betreft, lijkt Polen weinig risico te lopen.

Gezien de analyse van de Commissie wordt Polen verzocht om de gunstige conjunctuur aan te grijpen om meer vaart te zetten achter de structurele aanpassingen die nodig zijn om de MTD te bereiken.

http://ec.europa.eu/economy_finance/thematic_articles/article12722_en. htm

BELGIUM

Comparison of key macroeconomic and budgetary projections

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Real GDP
(% change)

SP Apr 2008


2.8

2.7


1.9


2.0

2.0

2.0

COM Apr 2008

2.8

2.7


1.7


1.5

n.a.

n.a.

SP Dec 2006


2.7


2.2

2.1

2.2

2.2

n.a.

HICP inflation
(%)

SP Apr 2008

2.3


1.8


3.0


1.7


1.8


1.8

COM Apr 2008


2.3


1.8


3.6


2.3

n.a.

n.a.

SP Dec 2006


2.4


1.9


1.8


1.8


1.9

n.a.

Output gap1
(% of potential GDP)

SP Apr 2008

0.1

0.3


-0.1


-0.4


-0.5


-0.8

COM Apr 2008^2

0.1

0.3


-0.3


-1.0

n.a.

n.a.

SP Dec 2006


-0.3


-0.4


-0.4


-0.4


-0.3

n.a.

Net lending/borrowing vis-à-vis the rest of the world (% of GDP)

SP Apr 2008

n.a.

n.a.

n.a.

n.a.

n.a.

n.a.

COM Apr 2008


3.4


3.2


2.6


2.4

n.a.

n.a.

SP Dec 2006

2.0

2.0

2.2

2.4

2.7

n.a.

General government balance (% of GDP)

SP Apr 2008

0.3


-0.2

0.0

0.3

0.7


1.0

COM Apr 2008

0.3


-0.2


-0.4


-0.6

n.a.

n.a.

SP Dec 2006

0.0

0.3

0.5

0.7

0.9

n.a.

Primary balance
(% of GDP)

SP Apr 2008


4.3


3.7


3.7


3.8


4.1


4.3

COM Apr 2008


4.3


3.7


3.3


2.9

n.a.

n.a.

SP Dec 2006


4.1


4.2


4.1


4.1


4.2

n.a.

Cyclically-adjusted balance^1 (% of GDP)

SP Apr 2008

0.3


-0.4

0.0

0.5


1.0


1.4

COM Apr 2008

0.3


-0.3


-0.2


-0.1

n.a.

n.a.

SP Dec 2006

0.2

0.5

0.7

0.9


1.1

n.a.

Structural balance^3
(% of GDP)

SP Apr 2008


-0.4


-0.3

0.0

0.5


1.0


1.4

COM Apr 2008


-0.6


-0.3


-0.2


-0.1

n.a.

n.a.

SP Dec 2006^4


-0.4

0.1

n.a.

n.a.

n.a.

n.a.

Government gross debt
(% of GDP)

SP Apr 2008


88.2


84.9


81.5


78.1


74.7


71.1

COM Apr 2008


88.2


84.9


81.9


79.9

n.a.

n.a.

SP Dec 2006


87.7


83.9


80.4


76.6


72.6

n.a.

Notes:

1Output gaps and cyclically-adjusted balances from the programmes as recalculated by Commission services on the basis of the information in the programmes.

2Based on estimated potential growth of 2.5%, 2.5%, 2.2% and 2.2% respectively in the period 2006-2009.

3Cyclically-adjusted balance excluding one-off and other temporary measures. According to the most recent programme, one-off and other temporary measures are deficit-reducing for 0.7% of GDP in 2006 and deficit-increasing for 0.1% of GDP in 2007. According to the Commission services' spring forecast, one-off and other temporary measures are deficit-reducing for 0.9% of GDP in 2006 and deficit-increasing for 0.1% in 2007.

4The December 2006 update of the stability programme did not provide information on the use of one-off measures in the years 2008 to 2010.

Source:
Stability programme (SP); Commission services' spring 2008 economic forecasts (COM); Commission services' calculations

POLAND

Comparison of key macroeconomic and budgetary projections


2006


2007


2008


2009


2010

Real GDP
(% change)

CP Mar 2008


6.2


6.5


5.5


5.0


5.0

COM Apr 2008


6.2


6.5


5.3


5.0

n.a.

CP Nov 2006


5.4


5.1


5.1


5.6

n.a.

HICP inflation
(%)

CP Mar 2008


1.3


2.6


3.5


2.9


2.5

COM Apr 2008


1.3


2.6


4.3


3.4

n.a.

CP Nov 2006


1.4


2.1


2.5


2.5

n.a.

Output gap1
(% of potential GDP)

CP Mar 2008

0.5


1.1

0.7


-0.2


-0.9

COM Apr 2008^2

0.6


1.2

0.5


-0.7

n.a.

CP Nov 2006

0.5

0.5

0.3

0.4

n.a.

Net lending/borrowing vis-à-vis the rest of the world (% of GDP)

CP Mar 2008


-2.6


-2.6


-3.5


-4.2


-4.6

COM Apr 2008


-2.5


-2.6


-2.3


-3.6

n.a.

CP Nov 2006


-1.6


-1.8


-2.2


-2.7

n.a.

General government balance (% of GDP)

CP Mar 2008


-3.8


-2.0


-2.5


-2.0


-1.5

COM Apr 2008


-3.8


-2.0


-2.5


-2.6

n.a.

CP Nov 2006


-3.9


-3.4


-3.1


-2.9

n.a.

Primary balance
(% of GDP)

CP Mar 2008


-1.1

0.2


-0.2

0.3

0.8

COM Apr 2008


-1.1

0.6

0.2

0.1

n.a.

CP Nov 2006


-1.5


-1.0


-0.7


-0.6

n.a.

Cyclically-adjusted balance^1 (% of GDP)

CP Mar 2008


-4.0


-2.4


-2.8


-1.9


-1.1

COM Apr 2008


-4.0


-2.5


-2.7


-2.3

n.a.

CP Nov 2006


-4.1


-3.6


-3.2


-3.0

n.a.

Structural balance^3
(% of GDP)

CP Mar 2008


-4.0


-2.4


-2.8


-1.9


-1.1

COM Apr 2008


-4.0


-2.5


-2.7


-2.3

n.a.

CP Nov 2006


-4.1


-3.6


-3.2


-3.0

n.a.

Government gross debt
(% of GDP)

CP Mar 2008


47.6


44.9


44.2


43.3


42.3

COM Apr 2008


47.6


45.2


44.5


44.1

n.a.

CP Nov 2006


48.9


50.0


50.3


50.2

n.a.

Notes:


1 Output gaps and cyclically-adjusted balances according to the programmes as recalculated by Commission services on the basis of the information in the programmes.

2 Based on estimated potential growth of 5.2%, 5.9%, 6.0% and 6.2% respectively in the period 2006-2009.

3 Cyclically-adjusted balance excluding one-off and other temporary measures. There are no one-off and other temporary measures in the most recent programme and Commission services' autumn forecast.

Source:

Convergence programme (CP); Commission services' spring 2008 economic forecasts (COM); Commission services' calculations
---

Op grond Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (later is deze verordening nog gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1055/2005) moeten de lidstaten elk jaar geactualiseerde macro-economische en budgettaire prognoses indienen bij de Commissie. Zulke actualiseringen heten stabiliteitsprogramma's bij landen die de euro al hebben ingevoerd, en convergentieprogramma's bij landen die dat nog niet hebben gedaan. De genoemde verordening wordt ook wel het "preventieve deel" van het stabiliteits- en groeipact genoemd.

Bij de analyse van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn wordt rekening gehouden met de huidige omvang van de schuld, met het huidige begrotingstekort/-overschot en met de verwachte kosten van de vergrijzing bij ongewijzigd beleid.