EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

11 juni 2008

EVO: KABINET AAN ZET BIJ VERMINDEREN TRANSPORTREGELS

Dat ondernemers maar weinig merken van alle pogingen van het kabinet om het aantal regels en de administratieve lasten te verminderen, is alom bekend. Maar als het aan de Commissie Noordzij ligt, komt daar vandaag nog verandering in. De Commissie overhandigt vandaag het rapport Weg Belemmeringen aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken. Volgens EVO levert het rapport concrete actiepunten op die de administratieve lasten voor het bedrijfsleven aanzienlijk kunnen verminderen.

Het kabinet kan hier morgen direct mee aan de slag. Met dit advies in handen kan het kabinet zich niet meer verschuilen achter een gebrek aan concrete voorstellen, want dit rapport barst ervan, aldus Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur van EVO. Uit een brede inventarisatie onder het bedrijfsleven en belangenorganisaties kwamen maar liefst 42 knelpunten naar voren. De Commissie Noordzij heeft al deze knelpunten uitgewerkt en voorzien van reële en haalbare oplossingen.

EVO ondersteunt het advies omdat het concreet is en niet blijft hangen in algemeenheden en tegeltjeswijsheden. Van de genoemde knelpunten herkent EVO er vele, zoals de knellende regels voor bedrijven die met afvalstoffen werken, de administratieve last van de verplichte rittenregistratie voor bestelautorijders, de verplichte CBS vervoerenquête en de lappendeken van gemeentelijke beperkingen voor voertuigen zoals venstertijden, lengtebeperkingen, geluidsnormen, milieunormen, etc. Maar ook de nieuwe verpakkingenbelasting wordt genoemd, welke voor ondernemers een administratieve last van maar liefst 200 miljoen euro per jaar betekent. De Commissie Noordzij heeft berekend dat alleen al met het versoepelen van 15 regels meer dan 1 miljard euro per jaar kan worden bespaard.

De Commissie Noordzij heeft met dit rapport duidelijk de eerste stap gezet. EVO is van mening dat het nu aan het kabinet is om de adviezen van de Commissie Noordzij ook daadwerkelijk op te volgen. Concreet betekent dit dat binnen 1 jaar de 15 belangrijkste knelpunten moeten zijn opgelost, er een plan van aanpak moet worden gemaakt voor de overige 25 knelpunten en praktijkexperimenten moeten worden opgezet met wegverbreding, stedelijke distributie en innovatieve vervoersconcepten.