Studenten van start met ontwikkeling groene tuktuk
11-06-2008
Wubbo Ockels heeft vorige week het startschot gegeven voor de
internationale wedstrijd CO2-reductie en armoedebestrijding waarvan
hij juryvoorzitter is. De Rotterdamse organisatie Enviu doet mee met
het project de Hybride tuktuk.
Studententeams uit Nederland en India strijden een jaar lang tegen
elkaar met als inzet een schonere tuktuk en een hoger inkomen voor de
vaak arme tuktuk chauffeurs. De miljoenen driewielers nemen een
belangrijk deel van de Aziatische luchtvervuiling en CO2-uitstoot voor
hun rekening. Eén vuile tuktuk veroorzaakt net zo veel luchtvervuiling
als vijftig (!) schone Europese autos bij elkaar. En met 100 miljoen
tuktuks in Azië is dat een vervuilende factor van betekenis.
Stef van Dongen oprichter van Enviu: 'Het is onze ambitie om
uiteindelijk één miljoen tuktuks aan te passen. Hiermee kan zo'n 15
procent van de jaarlijkse uitstoot van de gehele Rotterdamse haven
worden gecompenseerd. Het gaat dus om een project met potentieel grote
impact.'
afbeelding van tuktuk volgepakt met passagiers en lading.
Een tuktuk in bedrijf.
Deelnemende universiteiten in Nederland zijn: TU Delft, TU Eindhoven,
Hogeschool Arnhem en Nijmegen en de Hanzehogeschool Groningen. Er
nemen twee teams uit India deel aan de competitie. Hun opdracht: de
ontwikkeling van een duurzame en gemakkelijk monteerbare installatie
die de motor van de miljoenen bestaande tuktuks schoner en zuiniger
maakt. Naast de technische oplossing gaan de studenten aan de slag met
het ontwikkelen van het sociale businessplan voor de markt introductie
van hun installatie.
De finale van het project is gepland in mei 2009 in India. Hier nemen
de studententeams het tegen elkaar op in een eindrace en presenteren
zij hun bedrijfsplannen. Enviu beoogt het winnende model samen met het
betreffende team verder te ontwikkelen en op grote schaal te
verspreiden in de grote steden van Azie.
Meer informatie:
http://hybridtuktuk.com/
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer