CNV: Gronings vonnis wellicht volgen
in hele land, maar nu nog niet
11/06/2008 14:35
CNV Bedrijvenbond
Persbericht
CNV Stads- en streekvervoer (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)
Utrecht, 11 juni 2008
------
CNV Stads- en streekvervoer wil liefst duidelijkheid voor reiziger creëren
"Gronings vonnis volgen we wellicht
in hele land, maar nu nog niet"
De vakbond CNV Stads- en streekvervoer wil het liefst duidelijkheid creëren voor de reizigers. Om die reden wil de bond proberen in het hele land het vonnis te volgen van de Groningse kantonrechter. "Maar daarover zijn we nog volop in overleg met onze leden. En daaruit blijkt dat die zó boos zijn op de werkgevers dat er allesbehalve bereidwilligheid is om de staking maar de staking te laten."
"Als we het Gronings vonnis zullen volgen weten we dat niet vóór donderdag. De boosheid onder de werknemers is daarvoor gewoon te groot", aldus Wyb Kusters, onderhandelaar in het streekvervoer namens CNV Stads- en streekvervoer.
"In Groningen, Friesland en Drenthe zullen de bussen met ingang van donderdag 12 juni weer rijden tussen 07.00 tot 09.00 uur en 16.00 tot 19.00 uur. Daartoe dwingt de rechter ons. Maar ons idee om de reiziger ter wille te zijn, en dat actiemodel dan maar in het hele land toe te passen, is nog een stap te ver. De boosheid is echt groot onder chauffeurs en ondersteunend personeel. Collega-bonden seinen ons dezelfde signalen."
Volgens Kusters blijft de bond buiten de 'vonnistijden' actie voeren; nu dus vooralsnog in het noorden, maar ook als dit actiemodel later mogelijk landelijk wordt ingevoerd. "Ook hier geldt dat de verontwaardiging onder de werknemers eenvoudig te groot is. Men wil zich niet zomaar gewonnen geven."
Om er aan toe te voegen: "Als de werkgevers in het streekvervoer met een goed cao-bod op de proppen komen zijn we per omgaande met ze in bespreking en kunnen de bussen snel weer de volledige dienstregeling rijden. Het is aan de werkgevers."
Het actiemodel van de drie noordelijke provincies komt er op neer dat er niet wordt gereden buiten de ochtend- en namiddag/avonduren. De bussen gaan terug naar de stalling als ze hun laatste dienstrit van ochtend- of avondspits hebben voltooid. Het zal overigens niet zo zijn dat bussen halverwege die laatste rit richting stalling afbuigen. Reizigers op zo'n rit worden op eindpunt 'bezorgd", stelt onderhandelaar Wyb Kusters met klem.
http://www.cnvbedrijvenbond.nl