Inontvangstname rapport commissie Noordzij
Toespraak | 11-06-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik dank u hartelijk voor dit rapport. Het verminderen van onnodige
regeldruk heeft de uitdrukkelijke aandacht van dit kabinet. Op het van
terrein Verkeer en Waterstaat zijn al belangrijke stappen gezet. Op 1
september 2009 gaat de nieuwe Wet Wegvervoer Goederen in, die een
forse vermindering van de administratieve lasten en minder regels voor
het bedrijfsleven betekent. Een ander voorbeeld: het IVW heeft vorig
jaar het nieuwe frontoffice wegvervoer geopend met als motto: Minder
last, meer effect. Uw rapport kan een stap verder betekenen op deze
weg naar minder regeldruk.
Als minister van Verkeer en Waterstaat heeft de bereikbaarheid van
Nederland uiteraard mijn hoogste prioriteit. En niet alleen omdat het
voor de mensen prettig is om een beetje door te kunnen rijden. Een
vlot verlopend verkeer is de motor van onze economie. Onze steden en
industriegebieden moeten bereikbaar zijn. Zonder verkeer geen handel,
en zonder handel geen welvaart. Goederenvervoer is daarbij natuurlijk
belangrijk. De leverancier van de Nederlandse winkelcentra, de
vrachtwagen vol met grondstoffen, melk die van de boerderij naar de
fabriek gaat: alles moet op de juiste bestemming arriveren en vooral
op tijd.
Dat laatste lukt niet altijd optimaal. Met uw onderzoek heeft u
gekeken wat de rol van regeldruk daarbij is en u heeft onder andere
een top 42 van knelpunten opgesteld. Twee knelpunten staan volgens
ondernemers met stip op nummer één en twee: congestie en de
problematiek rond stedelijke distributie. Ik wil graag op deze beide
punten wat verder ingaan.
Wat betreft congestie: het is u bekend dat onlangs de Commissie
Elverding haar advies heeft uitgebracht om verbeteringen te bereiken
op dit terrein. Het kabinet heeft de adviezen overgenomen en zal
binnenkort een actieplan opstellen waarin de acties verder worden
uitgewerkt. De commssie Noordzij stelt voor in dit actieplan de optie
mee te nemen juridische ruimte te creëren voor praktijkexperimenten,
zodat concreet ervaring kan worden opgedaan met nieuwe werkwijzen en
instrumenten. Bijvoorbeeld met nieuwe metingsvarianten van de
feitelijke luchtkwaliteit tijdens het gebruik en met
bijsturingsvarianten van de verkeersstromen via specifieke
verkeersmaatregelen. Uw voorstel lijkt mij zeker het overwegen waard
en ik zal dan ook bekijken of het in het actieplan kan worden
meegenomen.
En dan de problematiek rond stedelijke distributie. Hier zien we al
jaren een dilemma. Gemeentes proberen de leefbaarheid van hun
binnenstad te verhogen met venstertijden, een verbod op nachtlevering
en eisen aan de lengte, breedte en gewicht van een vrachtwagen. Deze
regels veroorzaken op hun beurt een verhoging van het aantal
voertuigkilometers, omdat bedrijven meer voertuigen in een korte
periode van de dag moeten inzetten om alle klanten te kunnen
beleveren. Ook kunnen deze regels een negatieve invloed hebben op de
economische dynamiek van de binnenstad. Dus het vertrekpunt is goed,
maar eigenlijk wordt er met een veelheid aan regels een nieuw probleem
veroorzaakt.
Dat is toch een patstelling waar we uit moeten zien te komen. In 2005
is daarom met decentrale overheden en het bedrijfsleven afgesproken
dat zij hun verantwoordelijkheid moeten oppakken en hierover afspraken
moeten maken. Om dit proces vanuit VenW te ondersteunen is de
Commissie Stedelijke Distributie opgericht, om lokale en regionale
overleggen te stimuleren, te ondersteunen met advies en instrumenten
en eventueel te bemiddelen bij vraagstukken rondom stedelijke
distributie. Bedrijfsleven en gemeenten komen daadwerkelijk tot betere
afspraken hierover, maar ook de Commissie Stedelijke Distributie gaf
in haar rapport aan dat het een moeizaam proces is waar nog veel inzet
van alle partijen nodig is.
U doet nu, in aanvulling daarop, onder andere de suggestie om een
praktijkexperiment uit te voeren. Een experiment dat beoogt het aantal
voertuigkilometers te verminderen en dus ten goede komt aan de
leefbaarheid van de binnenstad. Het voordeel van een experiment is dat
dit ervaringscijfers oplevert. Bovendien kan het experiment op elk
moment worden gestopt mocht de leefbaarheid van de binnenstad in het
gedrang komen. Het is bovendien een mooi voorbeeld van een
fundamentele aanpak, die u tijdens het hele onderzoek voor ogen stond.
Zoals ik al aangaf is de stedelijke bevoorrading vooral een
aangelegenheid van gemeenten en bedrijfsleven en het is dan ook mooi
dat deze partijen hierbij het voortouw nemen. Maar ik zal dit zeker
als aandachtpunt meegeven aan de ambassadeur stedelijke distributie
die ik dit najaar hoop te benoemen.
Dames en heren,
Dit rapport biedt voor alle betrokken partijen, maar ook voor mijn
ministerie, een flink aantal aanbevelingen voor het verminderen van de
regeldruk en de doorstroming van het transport in Nederland. De
aanbevelingen helpen uiteraard ook bij het voorkomen van nieuwe
belemmeringen. Ik dank de commissie Noordzij daarom nogmaals van
harte.
Verwante onderwerpen
* Goederenvervoer weg
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat