Openbare raadsbijeenkomsten
Ø Samenvatting opiniërende raadsbijeenkomsten 3 juni 2008
I. "Kaderstellende notitie subsidiebeleid en
kadernotitie accommodatiebeleid
inclusief privatisering."
Tijdens deze opiniërende raadsbijeenkomst is alleen het eerste
gedeelte van de kadernotitie besproken (kader 1-9). Dit gedeelte heeft
betrekking op het subsidiebeleid. Het gedeelte dat betrekking heeft op
het accommodatie- en tarievenbeleid is door tijdgebrek niet besproken
(kader 10-15). De bijlagen (overzicht basisvoorzieningen) zijn niet
besproken.
Mening van:
Dorpsvisie
Algemeen: Dorspvisie kan zich in grote lijnen vinden in de
kadernotitie. Maatwerk moet het uitgangspunt zijn bij de uitwerking
van het beleid.
Kaders: Dorpsvisie is akkoord met de gestelde kaders en uitgangspunten
en kan zich vinden in de voorgestelde aanpassingen.
CDA
Algemeen: CDA kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. Wel
maakt het CDA zich zorgen over het vervolg. Er worden nu kaders
gesteld terwijl de consequenties nog niet helder zijn. Daarnaast moet
niet uitsluitend de WMO leidend zijn. Het beleid moet weliswaar
WMO-proof zijn, maar er ligt ook een duidelijke relatie met andere
beleidsterreinen.
Kaders: CDA is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan
zich vinden in de voorgestelde aanpassingen, met de volgende
opmerkingen:
- Kader 1 (thema's en doelen): Bij het vaststellen van thema's en
doelen de nuancering aangeven dat thema's en doelen een hoog
abstractieniveau hebben. De concretisering van beleidsterreinen (bv.
sport) valt op een lager niveau onder deze kapstok.
- Kader 7 (accommodatiesubsidie): pagina 13 tekstuele wijziging
- Kader 9 (eigen inkomsten): akkoord, echter enigszins kaderen is
wenselijk.
PvdA
Algemeen: PVDA kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. De
notitie vormt een goed uitgangspunt. Dit is de juiste te volgen
procedure (eerst kaders stellen, dan uitwerking). Relatie met
jeugdbeleid moet nog verder uitgewerkt worden.
Kaders: PVDA is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan
zich vinden in de voorgestelde aanpassingen.
DGM
Algemeen: De Gewone Man volgt door omstandigheden de discussie als
toehoorder. Er is nog geen fractiestandpunt ingenomen. De Gewone Man
suggereert een werkgroep vanuit de raad in te stellen voor het
opstellen van het subsidiebeleid en accommodatie- en tarievenbeleid.
Kaders: De Gewone Man kan op dit moment nog geen standpunt innemen met
betrekking tot de kaders.
VVD
Algemeen: VVD kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. Wel
geeft de VVD aan dat zij de uitgangspunten van de werkgroep die zich
vorig jaar heeft bezig gehouden met het subsidiebeleid, niet direct
terug kan vinden in de notitie. Daarnaast geeft de VVD aan dat door de
gekozen procedure (eerst kaders, daarna uitwerking) het opstellen van
de beleidsnota's een zeer lastig proces zal worden. De raad moet nu
instemmen met kaders waarvan de consequenties nog niet duidelijk
zijn.
Kaders: VVD is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan
zich vinden in de voorgestelde aanpassingen, met de volgende
opmerkingen:
- Kader 1 (thema's en doelen): akkoord, maar als op een later tijdstip
blijkt dat er een thema bij moet komen, moet hier ruimte voor zijn.
- Kader 3 (begrenzing): akkoord, maar in de uitwerking een relatie
leggen met het minimabeleid.
- Kader 5 (soorten subsidie): akkoord, maar basissubsidies vervangen
door budgetsubsidies.
- Kader 9 (eigen inkomsten): akkoord, maar enigszins een beperking
stellen is wel wenselijk. Bij de uitwerking mogelijkheden voor
(beperkte) begrenzing onderzoeken.
Heijden/Maas
Algemeen: De fractie van der Heijden/ Maas kan zich in grote lijnen
vinden in de kadernotitie. Belangrijk aandachtspunt is privatisering
(valt onder accommodatie- en tarievenbeleid). Daarnaast moet een
duidelijke relatie gelegd worden met het jeugdbeleid.
Kaders: De fractie van der Heijden/ Maas is akkoord met gestelde
kaders en uitgangspunten en kan zich vinden in de voorgestelde
aanpassingen, met de volgende opmerkingen:
- Kader 5 (soorten subsidies): akkoord, maar leg een relatie met het
jeugdbeleid. Verenigingen die zich in dit kader positief opstellen en
meedenken/meewerken belonen.
- Kader 9 (eigen inkomsten): akkoord, maar leg hier met betrekking tot
eigen inkomsten uit kantines een relatie met het
alcoholmatigingsbeleid.
Conclusie voorzitter:
De fracties kunnen zich op hoofdlijnen vinden in het gedeelte van de
kadernotitie dat betrekking heeft op het subsidiebeleid.
De fracties stemmen in met de kaders 1 t/m 9, met daarbij de volgende
aanpassingen:
- Kader 1 (thema's en doelen): Punt D `versterken van de
leefbaarheid' wordt vervangen door `leefbaarheid'. `Maatschappelijke
opvoeding' wordt vervangen door `maatschappelijke vorming'.
- Kader 3 (begrenzing): `Jeugd' wordt vervangen door
`jeugdwerk'.
- Kader 4 (basisvoorzieningen): Bijlage 1 en 2
`basisvoorzieningen' worden als suggestie toegevoegd aan de
kadernotitie maar worden pas definitief vastgesteld bij de verdere
uitwerking.
- Kader 9 (eigen inkomsten): Kader wordt als volgt aangepast:
`Bij de niet-professionele organisaties vindt in beginsel geen
beperking plaats in het genereren van eigen inkomsten'. Bij de verdere
uitwerking bekijken of en in hoeverre een beperkte begrenzing
mogelijk/ wenselijk is.
Tekstuele aanpassingen zoals opgemerkt door de fracties.
Afspraken/verdere procedure:
De kadernotitie wordt opgesplitst in twee onderdelen: subsidiebeleid
en accommodatie- en tarievenbeleid. Het eerste onderdeel
(subsidiebeleid) is nu opiniërend behandeld door de raad en wordt op
23 juni besluitvormend aan de raad voorgelegd.
Het tweede gedeelte (accommodatie- en tarievenbeleid) moet nog
besproken worden in een opiniërende raadsbijeenkomst. Het presidium
bepaalt wanneer deze raadsbijeenkomst plaatsvindt. Na vaststelling van
deze datum, kan de datum voor de besluitvormende raad over de
kadernotitie accommodatie- en tarievenbeleid vastgesteld worden.
In de vervolgprocedure behandelen we beide beleidsplannen weer zoveel
mogelijk integraal.
II. "Verbindingsweg Eindhovensedijk / Kempenweg"
Mening van:
Dorpsvisie
Er moet zo snel mogelijk een oplossing komen voor de bereikbaarheid
van de Eindhovensedijk, de verkeersafwikkeling op de rotonde bij de
Rijkesluisstraat en de daarmee samenhangende problemen. Daarom haast
maken met de verkenning naar de mogelijke oplossingsrichtingen.
Voorkomen dat Oirschot wordt opgezadeld met regionale
verkeersproblemen.
CDA
Met spoed een verkenning uitvoeren en daarbij alle mogelijke
maatregelen en scenario's onderzoeken. Druk uitoefenen op de regionale
partners om mee te werken aan een oplossing.
PvdA
Een verkenning uitvoeren en daarbij alle mogelijke maatregelen en
scenario's onderzoeken. De regionale partners aanspreken op hun
verantwoordelijkheid om mee te werken aan het oplossen van de
problemen met de verkeersafwikkeling in Oirschot.
DGM
Zo snel mogelijk een verkenning uitvoeren en daarbij ook kijken naar
de zuidkant van de A58, met name naar de aansluiting van
bedrijventerrein De Scheper op de Langereijt.
VVD
Het gaat hier om een complexe problematiek en daarom is een verkenning
nodig. Niet blindstaren op één oplossing.
Heijden/Maas
Een verkenning uitvoeren en daarbij alle mogelijke maatregelen en
scenario's onderzoeken. De regionale partners aanspreken op hun
verantwoordelijkheid om mee te werken aan het oplossen van de
problemen met de verkeersafwikkeling in Oirschot.
Conclusie voorzitter:
Er is breed draagvlak voor het uitvoeren van een brede verkenning naar
de verkeersafwikkeling in Oirschot in relatie tot de
verkeersdoorstroming op de rotonde bij de Rijkesluisstraat en de
bereikbaarheid van de Eindhovensedijk. Daarbij moet verder worden
gekeken dan het aanleggen van een randweg.
Regionale partners moeten actief worden betrokken bij de verkenning en
worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan
een oplossing voor de gesignaleerde verkeersproblemen.
Afspraken/verdere procedure:
In het voorjaar van 2009 moeten de resultaten van de verkenning
beschikbaar zijn en begin 2010 die van de planstudie naar de meest
kansrijke oplossingsrichtingen.
III. "Boomteeltvisie"
Mening van:
Dorpsvisie
Stemt in met de visie en de reactie van het college op de
randvoorwaarden.
CDA
Stemt in met de visie en de reactie van het college op de
randvoorwaarden.
PvdA
Wil de randvoorwaarde over openheid mee terugnemen naar de fractie.
Stemt wel in met de overige randvoorwaarden.
DGM
Stemt in met de visie en de reactie van het college op de
randvoorwaarden.
VVD
Stemt in met de visie en de reactie van het college op de
randvoorwaarden.
Heijden/Maas
Wil de randvoorwaarde over openheid mee terugnemen naar de fractie.
Stemt wel in met de overige randvoorwaarden.
Conclusie voorzitter:
Met 7 randvoorwaarden is unaniem ingestemd. Één randvoorwaarde is
akkoord, mits het college er alles aan doet om tot een goede oplossing
te komen. Er is 1 randvoorwaarde die terugkomt in de fracties van de
PvdA en de groepering van der Heijden/Maas. Met 1 randvoorwaarde wordt
ingestemd, met de aantekening dat dit heel ingewikkeld is en in de
toekomst nog een nader discussiepunt kan worden.
Het was een heldere vergadering. Er is sprake van een helder en
duidelijk leesbaar stuk. Er is waardering voor de visie die door de
sector zelf is geschreven.
Afspraken/verdere procedure:
De boomteeltvisie ligt met ingang van donderdag 12 juni gedurende 6
weken ter inzage voor de inspraak. Het is de bedoeling dat de
boomteeltvisie in september door de gemeenteraad wordt vastgesteld.
Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de opmerkingen uit
deze opiniërende raadsbijeenkomst en de inhoud van eventuele
inspraakreacties.
Gemeente Oirschot