Gemeente Oirschot

Openbare raadsbijeenkomsten

Ø Samenvatting opiniërende raadsbijeenkomsten 3 juni 2008

I. "Kaderstellende notitie subsidiebeleid en kadernotitie accommodatiebeleid

inclusief privatisering."

Tijdens deze opiniërende raadsbijeenkomst is alleen het eerste gedeelte van de kadernotitie besproken (kader 1-9). Dit gedeelte heeft betrekking op het subsidiebeleid. Het gedeelte dat betrekking heeft op het accommodatie- en tarievenbeleid is door tijdgebrek niet besproken (kader 10-15). De bijlagen (overzicht basisvoorzieningen) zijn niet besproken.

Mening van:

Dorpsvisie

Algemeen: Dorspvisie kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. Maatwerk moet het uitgangspunt zijn bij de uitwerking van het beleid.

Kaders: Dorpsvisie is akkoord met de gestelde kaders en uitgangspunten en kan zich vinden in de voorgestelde aanpassingen.

CDA

Algemeen: CDA kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. Wel maakt het CDA zich zorgen over het vervolg. Er worden nu kaders gesteld terwijl de consequenties nog niet helder zijn. Daarnaast moet niet uitsluitend de WMO leidend zijn. Het beleid moet weliswaar WMO-proof zijn, maar er ligt ook een duidelijke relatie met andere beleidsterreinen.

Kaders: CDA is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan zich vinden in de voorgestelde aanpassingen, met de volgende opmerkingen:


- Kader 1 (thema's en doelen): Bij het vaststellen van thema's en doelen de nuancering aangeven dat thema's en doelen een hoog abstractieniveau hebben. De concretisering van beleidsterreinen (bv. sport) valt op een lager niveau onder deze kapstok.


- Kader 7 (accommodatiesubsidie): pagina 13 tekstuele wijziging


- Kader 9 (eigen inkomsten): akkoord, echter enigszins kaderen is wenselijk.

PvdA

Algemeen: PVDA kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. De notitie vormt een goed uitgangspunt. Dit is de juiste te volgen procedure (eerst kaders stellen, dan uitwerking). Relatie met jeugdbeleid moet nog verder uitgewerkt worden.

Kaders: PVDA is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan zich vinden in de voorgestelde aanpassingen.

DGM

Algemeen: De Gewone Man volgt door omstandigheden de discussie als toehoorder. Er is nog geen fractiestandpunt ingenomen. De Gewone Man suggereert een werkgroep vanuit de raad in te stellen voor het opstellen van het subsidiebeleid en accommodatie- en tarievenbeleid.

Kaders: De Gewone Man kan op dit moment nog geen standpunt innemen met betrekking tot de kaders.

VVD

Algemeen: VVD kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. Wel geeft de VVD aan dat zij de uitgangspunten van de werkgroep die zich vorig jaar heeft bezig gehouden met het subsidiebeleid, niet direct terug kan vinden in de notitie. Daarnaast geeft de VVD aan dat door de gekozen procedure (eerst kaders, daarna uitwerking) het opstellen van de beleidsnota's een zeer lastig proces zal worden. De raad moet nu instemmen met kaders waarvan de consequenties nog niet duidelijk zijn.

Kaders: VVD is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan zich vinden in de voorgestelde aanpassingen, met de volgende opmerkingen:


- Kader 1 (thema's en doelen): akkoord, maar als op een later tijdstip blijkt dat er een thema bij moet komen, moet hier ruimte voor zijn.


- Kader 3 (begrenzing): akkoord, maar in de uitwerking een relatie leggen met het minimabeleid.


- Kader 5 (soorten subsidie): akkoord, maar basissubsidies vervangen door budgetsubsidies.


- Kader 9 (eigen inkomsten): akkoord, maar enigszins een beperking stellen is wel wenselijk. Bij de uitwerking mogelijkheden voor (beperkte) begrenzing onderzoeken.

Heijden/Maas

Algemeen: De fractie van der Heijden/ Maas kan zich in grote lijnen vinden in de kadernotitie. Belangrijk aandachtspunt is privatisering (valt onder accommodatie- en tarievenbeleid). Daarnaast moet een duidelijke relatie gelegd worden met het jeugdbeleid.

Kaders: De fractie van der Heijden/ Maas is akkoord met gestelde kaders en uitgangspunten en kan zich vinden in de voorgestelde aanpassingen, met de volgende opmerkingen:


- Kader 5 (soorten subsidies): akkoord, maar leg een relatie met het jeugdbeleid. Verenigingen die zich in dit kader positief opstellen en meedenken/meewerken belonen.


- Kader 9 (eigen inkomsten): akkoord, maar leg hier met betrekking tot eigen inkomsten uit kantines een relatie met het alcoholmatigingsbeleid.

Conclusie voorzitter:

De fracties kunnen zich op hoofdlijnen vinden in het gedeelte van de kadernotitie dat betrekking heeft op het subsidiebeleid.

De fracties stemmen in met de kaders 1 t/m 9, met daarbij de volgende aanpassingen:


- Kader 1 (thema's en doelen): Punt D `versterken van de leefbaarheid' wordt vervangen door `leefbaarheid'. `Maatschappelijke opvoeding' wordt vervangen door `maatschappelijke vorming'.


- Kader 3 (begrenzing): `Jeugd' wordt vervangen door `jeugdwerk'.


- Kader 4 (basisvoorzieningen): Bijlage 1 en 2 `basisvoorzieningen' worden als suggestie toegevoegd aan de kadernotitie maar worden pas definitief vastgesteld bij de verdere uitwerking.


- Kader 9 (eigen inkomsten): Kader wordt als volgt aangepast: `Bij de niet-professionele organisaties vindt in beginsel geen beperking plaats in het genereren van eigen inkomsten'. Bij de verdere uitwerking bekijken of en in hoeverre een beperkte begrenzing mogelijk/ wenselijk is.

Tekstuele aanpassingen zoals opgemerkt door de fracties.

Afspraken/verdere procedure:

De kadernotitie wordt opgesplitst in twee onderdelen: subsidiebeleid en accommodatie- en tarievenbeleid. Het eerste onderdeel (subsidiebeleid) is nu opiniërend behandeld door de raad en wordt op 23 juni besluitvormend aan de raad voorgelegd.

Het tweede gedeelte (accommodatie- en tarievenbeleid) moet nog besproken worden in een opiniërende raadsbijeenkomst. Het presidium bepaalt wanneer deze raadsbijeenkomst plaatsvindt. Na vaststelling van deze datum, kan de datum voor de besluitvormende raad over de kadernotitie accommodatie- en tarievenbeleid vastgesteld worden.

In de vervolgprocedure behandelen we beide beleidsplannen weer zoveel mogelijk integraal.

II. "Verbindingsweg Eindhovensedijk / Kempenweg"

Mening van:

Dorpsvisie

Er moet zo snel mogelijk een oplossing komen voor de bereikbaarheid van de Eindhovensedijk, de verkeersafwikkeling op de rotonde bij de Rijkesluisstraat en de daarmee samenhangende problemen. Daarom haast maken met de verkenning naar de mogelijke oplossingsrichtingen. Voorkomen dat Oirschot wordt opgezadeld met regionale verkeersproblemen.

CDA

Met spoed een verkenning uitvoeren en daarbij alle mogelijke maatregelen en scenario's onderzoeken. Druk uitoefenen op de regionale partners om mee te werken aan een oplossing.

PvdA

Een verkenning uitvoeren en daarbij alle mogelijke maatregelen en scenario's onderzoeken. De regionale partners aanspreken op hun verantwoordelijkheid om mee te werken aan het oplossen van de problemen met de verkeersafwikkeling in Oirschot.

DGM

Zo snel mogelijk een verkenning uitvoeren en daarbij ook kijken naar de zuidkant van de A58, met name naar de aansluiting van bedrijventerrein De Scheper op de Langereijt.

VVD

Het gaat hier om een complexe problematiek en daarom is een verkenning nodig. Niet blindstaren op één oplossing.

Heijden/Maas

Een verkenning uitvoeren en daarbij alle mogelijke maatregelen en scenario's onderzoeken. De regionale partners aanspreken op hun verantwoordelijkheid om mee te werken aan het oplossen van de problemen met de verkeersafwikkeling in Oirschot.

Conclusie voorzitter:

Er is breed draagvlak voor het uitvoeren van een brede verkenning naar de verkeersafwikkeling in Oirschot in relatie tot de verkeersdoorstroming op de rotonde bij de Rijkesluisstraat en de bereikbaarheid van de Eindhovensedijk. Daarbij moet verder worden gekeken dan het aanleggen van een randweg.

Regionale partners moeten actief worden betrokken bij de verkenning en worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een oplossing voor de gesignaleerde verkeersproblemen.

Afspraken/verdere procedure:

In het voorjaar van 2009 moeten de resultaten van de verkenning beschikbaar zijn en begin 2010 die van de planstudie naar de meest kansrijke oplossingsrichtingen.

III. "Boomteeltvisie"

Mening van:

Dorpsvisie

Stemt in met de visie en de reactie van het college op de randvoorwaarden.

CDA

Stemt in met de visie en de reactie van het college op de randvoorwaarden.

PvdA

Wil de randvoorwaarde over openheid mee terugnemen naar de fractie. Stemt wel in met de overige randvoorwaarden.

DGM

Stemt in met de visie en de reactie van het college op de randvoorwaarden.

VVD

Stemt in met de visie en de reactie van het college op de randvoorwaarden.

Heijden/Maas

Wil de randvoorwaarde over openheid mee terugnemen naar de fractie. Stemt wel in met de overige randvoorwaarden.

Conclusie voorzitter:

Met 7 randvoorwaarden is unaniem ingestemd. Één randvoorwaarde is akkoord, mits het college er alles aan doet om tot een goede oplossing te komen. Er is 1 randvoorwaarde die terugkomt in de fracties van de PvdA en de groepering van der Heijden/Maas. Met 1 randvoorwaarde wordt ingestemd, met de aantekening dat dit heel ingewikkeld is en in de toekomst nog een nader discussiepunt kan worden.

Het was een heldere vergadering. Er is sprake van een helder en duidelijk leesbaar stuk. Er is waardering voor de visie die door de sector zelf is geschreven.

Afspraken/verdere procedure:

De boomteeltvisie ligt met ingang van donderdag 12 juni gedurende 6 weken ter inzage voor de inspraak. Het is de bedoeling dat de boomteeltvisie in september door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de opmerkingen uit deze opiniërende raadsbijeenkomst en de inhoud van eventuele inspraakreacties.