GVB


Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam

11 juni 2008

In de maanden juli en augustus is de Weense tram te zien in het Amsterdamse straatbeeld.
De tram uit Wenen Bestuur Regio Utrecht kan tramwagens beschikbaar stellen aan het GVB, omdat ze pas na de zomer nodig zijn in de Utrechtse stadsregio. Utrecht haalt deze maand drie tramwagens uit Wenen om in Amsterdam te gebruiken. De eerste wagen komt op 11 jnui met begeleid transport aan op de GVB werkplaats in Diemen.

Metrotunnel gesloten
Vanaf maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus is de metrotunnel in Amsterdam gesloten wegens groot onderhoud. GVB doet er alles aan om hier zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Routes worden aangepast, pendelbussen worden ingezet, maar ook voor extra materieel is gezorgd. Om de reizigers zo goed mogelijk te bedienen, worden de Weense trams bij grote drukte ingezet op het traject van tram 5, tussen Amsterdam Centraal en Amstelveen. Een deel van deze lijn is vergelijkbaar met het traject Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein.

Tijdelijk
De Weense tramwagens lenen zich dan ook bij uitstek om de tijdelijke behoefte aan extra vervoerscapaciteit op tram 5 op te vangen, omdat ze twee `bestuurderscabines' hebben. De Weense trams zijn wendbare voertuigen die korte bochten kunnen maken en kunnen, dankzij de bestuurderscabines aan beide kanten, in twee richtingen rijden. Ook in Wenen reden ze - tot deze week - met hoge frequentie in stedelijk gebied.

Proefritten
In juni rijdt de tramwagen proefritten op de rails in Amsterdam en als hij voldoet wordt hij rijklaar gemaakt. Met noodzakelijke aanpassingen aan de Nederlandse situatie doet GVB al voorwerk om de Weense tram straks ook in de Utrechtse regio inzetbaar te maken. GVB gaat bij drukte in juli geleidelijk deze en twee nakomende losse tramwagens uit Wenen inzetten.

Naar Utrecht
GVB brengt de wagens tijdig terug voor verdere aanpassing aan de Utrechtse situatie. Bestuur Regio Utrecht heeft zes (samengestelde) trams gekocht van de Wiener Linien. Met ingang van september stromen de trams geleidelijk in op de drukke Utrechtse trambaan. Daarmee wil Bestuur Regio Utrecht stad en regio bereikbaar te houden en snel en comfortabel vervoer te blijven bieden. Met als voordelen voor de reiziger: korter wachten en sneller reizen.

Bestuur Regio Utrecht besloot in mei tot aanschaf van de Weense trams na onderzoek en praktijktesten in de Utrechtse situatie. Op 22 mei droeg de Oostenrijkse ambassadeur het eerste exemplaar over aan regiovoorzitter Wolfsen, waarna de eerste officiële rit volgde tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal Station. Dit voorjaar haalde de stadsregio deze tram al ´op proef´ naar de Utrechtse regio, onder meer om te kijken of aanpassingen nodig zijn. De tram uit Wenen blijkt goed inzetbaar in de Utrechtse situatie.