GVB
Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam
11 juni 2008
In de maanden juli en augustus is de Weense tram te zien in het
Amsterdamse straatbeeld.
De tram uit Wenen Bestuur Regio Utrecht kan tramwagens beschikbaar
stellen aan het GVB, omdat ze pas na de zomer nodig zijn in de
Utrechtse stadsregio. Utrecht haalt deze maand drie tramwagens uit
Wenen om in Amsterdam te gebruiken. De eerste wagen komt op 11 jnui
met begeleid transport aan op de GVB werkplaats in Diemen.
Metrotunnel gesloten
Vanaf maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus is de metrotunnel
in Amsterdam gesloten wegens groot onderhoud. GVB doet er alles aan om
hier zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Routes worden aangepast,
pendelbussen worden ingezet, maar ook voor extra materieel is gezorgd.
Om de reizigers zo goed mogelijk te bedienen, worden de Weense trams
bij grote drukte ingezet op het traject van tram 5, tussen Amsterdam
Centraal en Amstelveen. Een deel van deze lijn is vergelijkbaar met
het traject Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein.
Tijdelijk
De Weense tramwagens lenen zich dan ook bij uitstek om de tijdelijke
behoefte aan extra vervoerscapaciteit op tram 5 op te vangen, omdat ze
twee `bestuurderscabines' hebben. De Weense trams zijn wendbare
voertuigen die korte bochten kunnen maken en kunnen, dankzij de
bestuurderscabines aan beide kanten, in twee richtingen rijden. Ook in
Wenen reden ze - tot deze week - met hoge frequentie in stedelijk
gebied.
Proefritten
In juni rijdt de tramwagen proefritten op de rails in Amsterdam en als
hij voldoet wordt hij rijklaar gemaakt. Met noodzakelijke aanpassingen
aan de Nederlandse situatie doet GVB al voorwerk om de Weense tram
straks ook in de Utrechtse regio inzetbaar te maken. GVB gaat bij
drukte in juli geleidelijk deze en twee nakomende losse tramwagens uit
Wenen inzetten.
Naar Utrecht
GVB brengt de wagens tijdig terug voor verdere aanpassing aan de
Utrechtse situatie. Bestuur Regio Utrecht heeft zes (samengestelde)
trams gekocht van de Wiener Linien. Met ingang van september stromen
de trams geleidelijk in op de drukke Utrechtse trambaan. Daarmee wil
Bestuur Regio Utrecht stad en regio bereikbaar te houden en snel en
comfortabel vervoer te blijven bieden. Met als voordelen voor de
reiziger: korter wachten en sneller reizen.
Bestuur Regio Utrecht besloot in mei tot aanschaf van de Weense trams
na onderzoek en praktijktesten in de Utrechtse situatie. Op 22 mei
droeg de Oostenrijkse ambassadeur het eerste exemplaar over aan
regiovoorzitter Wolfsen, waarna de eerste officiële rit volgde tussen
P+R Westraven en Utrecht Centraal Station. Dit voorjaar haalde de
stadsregio deze tram al ´op proef´ naar de Utrechtse regio, onder meer
om te kijken of aanpassingen nodig zijn. De tram uit Wenen blijkt goed
inzetbaar in de Utrechtse situatie.