Mitsubishi presenteert Lancer Sportback en Lancer Ralliart in Parijs
(6/11/2008)
De Mondial de l'Automobile 2008 in Parijs* wordt een bijzondere reis
door de tijd en een belangrijk evenement voor Mitsubishi Motors
Corporation. In Parijs gaat namelijk veel aandacht uit naar bijzondere
mijlpalen (35-jarig bestaan van de naam 'Lancer' en 30 jaar
aanwezigheid in Frankrijk) én de toekomst.
Met twee Europese premières en drie wereldpremières op de stand
geeft Mitsubishi een helder beeld van haar personenwagenstrategie voor
Europa op de middellange termijn â waarbij sportief erfgoed samengaat
met groen design â onder de bijzondere noemer van 'Çén segment /
Çén (groene) oplossing'.
Stuwende kracht
Deze eerste vooruitblik gaat over twee voor Mitsubishi zeer
belangrijke premières in Parijs: het duo Lancer Sportback
(wereldpremière) en Lancer Ralliart (Europese première). De twee
nieuwe leden van de Lancer-familie verbinden de strategische lijnen
tussen de Lancer Sports Sedan en de Lancer Evolution. Beide modellen
vormen de 'stuwende kracht' van het door Mitsubishi Motors ingezette
personenauto-offensief, in het hart van de Europese markt:
Lancer Sportback:
* De meest 'Europese' Lancer (Sportback vertegenwoordigt 70% van
het Lancer-volume in de regio / Europa vertegenwoordigt 70% van
het totale Lancer Sportback-volume wereldwijd).
* Een unieke 'sports hatch'-formule die een totaal andere kijk
geeft op de traditionele 5-deurs hatchback â passend bij de
sportieve positionering van Mitsubishi.
Lancer Ralliart:
* De brug tussen Lancer en Lancer Evolution, die bovendien de
complete 'familielijn' van sportieve Lancers â sinds eind jaren
'80 â weer nieuw leven inblaast.
* Hét middel om de sportieve genen en het sportieve erfgoed van
Mitsubishi bereikbaar te maken voor een veel breder publiek. De
Lancer Ralliart laat duidelijk zijn verbintenis zien met zowel de
karakteristieken en kernwaarden van de boven hem gepositioneerde
Lancer Evolution, als met de Lancer Sports Sedan en Lancer
Sportback die hun plek onder de Lancer Ralliart innemen.
De zich in het C/D-segment bewegende Lancer (Sports Sedan en
Sportback) is het eerste bewijs van de 'Çén segment / Çén (groene)
oplossing'-benadering van Mitsubishi: de Lancer is vanaf volgend
voorjaar immers ook leverbaar met 'Euro V Diesel'-technologie, als
de totaal nieuwe, eigen Mitsubishi 4N13 -motor â ontwikkeld in
samenwerking met Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. â wordt gelanceerd
in Europa.
Sports Hatch
De Lancer Sportback is eigenlijk de 'productieversie' van het veel
geroemde Concept-Sportback studiemodel uit 2005. Dit model was
speciaal ontworpen voor de Europese markt, waar vijfdeurs modellen
zeer populair zijn (75% van het C-segment, EU-Top 5-cijfers). Wel gaat
het hier natuurlijk over een sports hatch, een model dat beter past
bij Mitsubishi dan de traditionele en puur functionele vorm van een
hatchback.
Met zijn lengte van 458,5 cm (vs. 457 cm bij de Lancer Sports Sedan)
combineert de Sportback liever stijl en karakter met (voldoende)
flexibiliteit (laadvloer in hoogte verstelbaar, automatisch inklapbare
achterzittingen,â¦), dan dat hij nadruk legt op de grootste
interieurruimte (tussen 288 l en 344 l met de laadvloer in laagste
stand tot maximaal 1.394 l â VDA-meting).
Jet Fighter grille
Op het gebied van design introduceert de Lancer Sportback een nieuwe
variant op de bekende Mitsubishi 'Jet Fighter'-grille (volle
afmetingen, matzwarte afwerking, chromen omlijsting). Aan de
achterzijde volgt het model het designthema van de Concept-Sportback
uit 2005. Dit is terug te zien in de steil aflopende (58 º)
achterklep die aan de bovenzijde is voorzien van de bij de Sportback
karakteristieke, in carrosseriekleur uitgevoerde, 'dakspoiler'
(standaard op alle versies). Lange, slanke achterlichtclusters geven
de auto een extra brede look, vooral ook omdat de lichtunits om de
achterspatborden heen buigen. De lichtunits zijn een onderwerp op
zichzelf, omdat ze de fraaie bumper/spatbord-lijn - die parallel loopt
aan de opening van de achterdeur - accentueren.
De Lancer Sportback (een naam die in 2003 al eens in de Verenigde
Staten werd gebruikt voor een Mitsubishi), komt nog deze herfst (2008)
op de Europese markt. Hij deelt zijn aandrijflijn met de vierdeurs
Lancer Sports Sedan. Dit betekent een keuze uit drie motoren (1.5 /
109 pk, 1.8 / 143 pk, 2.0 Diesel / 140 pk), vier versnellingsbakken
(handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, viertraps automaat en
zestraps CVT) en het Sport chassis.
De ontbrekende schakel
Op zijn 35e verjaardag is de nieuwe Lancer-familie zich helemaal
bewust van zijn erfgoed. Niet alleen vanwege het totale productconcept
en de integratie van de Evolution, maar ook â heel essentieel â door
de introductie van de twee Ralliart-versies. De Lancer Ralliart,
leverbaar met een 4-deurs en 5-deurs carrosserie, dicht het gat tussen
de Lancer Evolution en de eenvoudigere Lancer-versies.
Wat betreft technologie en uitvoering neemt de Lancer Ralliart een
plek in tussen de Lancer Sportback / Lancer Sports Sedan en de Lancer
Evolution:
* Design: Lancer carrosserieën (staal) & wielen (met graphite grey
afwerking), maar wel met de aluminium motorkap van de Lancer
Evolution, inclusief de dubbele luchtinlaat boven de bumper en het
inlaatkanaal op de motorkap, wat een gewichtsbesparing oplevert
van 7,9 kg.
* Motor: Iets gedowntunede versie van de nieuwe 4B11 2,0 l Turbo
MIVEC-motor uit de Lancer Evolution: met 240 pk bij 6.000 tpm en
353 Nm bij 3.000 tpm (vs. 295 pk bij 6.500 tpm en 366 Nm bij 3.500
tpm)
* Versnellingsbak: Gelijkwaardig aan de Twin clutch TC-SST unit van
de Lancer Evolution, maar dan zonder de Super
Sport-keuzemogelijkheid
* Chassis: Permanente vierwielaandrijving ('AWC') zoals in de
Lancer Evolution, maar dan zonder Active Yaw Control en Sport ABS.
* Remmen: Verbeterd Lancer-systeem, met geventileerde schijfremmen
vóór (twee zuigers ieder), en grotere hoofdremcilinder.
De Lancer Ralliart komt in de loop van 2009 als vier- en
vijfdeursversie in Europa op de markt.
AutoRai