Brussel, 10 juni 2008
MEDIA MUNDUS: De Commissie denkt aan een algemeen programma voor
samenwerking op filmgebied
De Commissie bekijkt momenteel of het nuttig is om aan het MEDIA-programma
van de EU - dat in 1991 is opgezet om de ontwikkeling en de distributie van
Europese films over de grenzen heen te bevorderen - een nieuw MEDIA
MUNDUS-programma toe te voegen om de culturele en commerciële relaties
tussen de Europese filmindustrie en filmmakers van derde landen te
versterken. Dit kan professionals uit de audiovisuele sector in Europa en
collega-filmmakers van buiten de EU helpen om hun concurrentievermogen
wederzijds te verbeteren door beter gebruik te maken van het potentieel voor
gezamenlijke projecten zoals de ontwikkeling, distributie en promotie van
audiovisuele werken. Een dergelijk MEDIA MUNDUS-programma kan het model
volgen van het studentenuitwisselingsprogramma ERASMUS MUNDUS dat in 2001
aan het bestaande ERASMUS-programma is toegevoegd om uitwisseling tussen
Europese universiteiten en universiteiten in derde landen mogelijk te maken.
Tot 15 juni 2008 loopt nu een openbare online-raadpleging over de
belangrijkste elementen en prioriteiten van een eventueel MEDIA
MUNDUS-programma en op 25 juni zal in Brussel een openbare hoorzitting
worden gehouden.
"De culturele diversiteit van de Europese film en de aantrekkelijkheid
van ons MEDIA-programma hebben geleid tot herhaalde verzoeken van
filmmakers uit Zuid-Amerika, Azië, Rusland en andere continenten om
bruggen te slaan naar de audiovisuele markten in Europa om hun
potentieel wederzijds op te voeren. Op dezelfde manier als MEDIA
ervoor ijvert om optimaal gebruik te maken van de kansen die de
interne markt van Europa biedt, zou een MEDIA MUNDUS-programma
wereldwijd de verspreiding van onze films en vice versa en de
distributie van films van partnerlanden van over de hele wereld in
Europa vergemakkelijken. Dit betekent meer keus voor de burgers en
meer cultureel diverse films - dit alles in de geest van de
Unesco-overeenkomst inzake culturele diversiteit," verklaarde van de
EU-commissaris voor de media, Viviane Reding.
Reeds in december 2007 lanceerde de Commissie, met de steun van het
Europees Parlement en de Raad van de ministers van Cultuur, de
voorbereidende actie "MEDIA International". Met een budget van 2
miljoen euro in 2008 beoogt "MEDIA International" uitwisselingen
tussen professionals uit de audiovisuele sector in de EU en in derde
landen die dezelfde prioriteit voor culturele diversiteit delen, te
stimuleren. Het programma loopt gedurende drie jaar en is een test om
na te gaan hoe, tot wederzijds voordeel, overeenkomsten kunnen worden
gefaciliteerd en netwerken tussen de EU en professionals uit derde
landen kunnen worden uitgebreid. Tot de maatregelen die in 2008 worden
gesteund, behoren permanente gezamenlijke opleiding (die in de komende
jaren wordt uitgebreid tot samenwerking tussen filmscholen);
gezamenlijke promotiecampagnes voor de commerciële distributie van
cinematografische werken; en steun voor projecten tussen
bioscoopnetwerken - dit alles met als doel filmliefhebbers in derde
landen aan te moedigen om meer Europese films in hun eigen bioscopen
te bekijken en vice versa.
Met de openbare raadpleging die nu door de Commissie over een
eventueel MEDIA MUNDUS-programma wordt gehouden, wordt van alle
betrokkenen feedback gevraagd over het idee van een aanvulling op het
MEDIA-programma voor de bevordering, ontwikkeling en distributie van
Europese films (jaarlijks budget: ongeveer 100 miljoen euro) met een
nieuw internationaal programma. De betrokkenen worden geraadpleegd
over specifieke kwesties zoals:
* de sluiting van overeenkomsten tussen
distributeurs/exporteurs/houders van rechten uit de EU en derde
landen (met name via evenementen zoals coproductiemarkten) om de
exclusieve eerste vertoning van hun respectieve films op het
grondgebied van hun partner(s) te bevorderen;
* vertoning van films uit Europese en derde landen in de respectieve
bioscoopnetwerken en manieren om de publieksvoorlichting over het
uitbrengen van films uit Europese en derde landen die onder
wederzijdse distributieovereenkomsten vallen, te verbeteren;
* organisatie van gezamenlijke opleidingssessies tussen
filmopleidingen in Europese en derde landen;
Op basis van de bijdragen die naar aanleiding van de openbare
raadpleging worden ontvangen, zal de Commissie tegen eind 2008 een
besluit nemen over een voorstel voor een eventueel MEDIA
MUNDUS-programma. Het idee heeft reeds flinke steun gekregen van de
ministers van Cultuur die op 19 mei deelnamen aan de Europadag 2008 op
het Filmfestival van Cannes.
Achtergrond:
Het MEDIA-programma van de EU helpt nu al filmmakers uit 32 landen om
wereldwijd toegang te krijgen tot financiering voor de distributie van
hun audiovisuele werken. Tussen 2007 en 2013 wordt 755 miljoen euro
steun gegeven aan de audiovisuele industrie in Europa (IP/07/169).
Vorige maand wonnen vier door MEDIA gefinancierde films prestigieuze
prijzen op het Filmfestival van Cannes, onder meer de Gouden Palm
(voor Entre les murs) en de Grote Prijs van de Jury (voor Gomorra)
(IP/08/800). Deze films behoorden tot de 14 op het Festival vertoonde
films die waren ontwikkeld of gedistribueerd met steun van meer dan
900 000 euro uit het MEDIA-programma van de Europese Unie (IP/08/741).
Door MEDIA gesteunde films zijn ook al in de prijzen gevallen op de
Oscaruitreiking, met dit jaar een Oscar voor Die Fälscher
(Oostenrijk-Duitsland) en La Vie En Rose/La môme (Frankrijk)
(IP/08/298).
Nadere informatie over de openbare online-raadpleging:
http://ec.europa.eu/information_society/media/mundus/index_en.htm
Nadere informatie over de openbare hoorzitting:
http://ec.europa.eu/information_society/media/mundus/public_hearing/in
dex_en.htm Nadere informatie over MEDIA International:
http://ec.europa.eu/information_society/media/prep_action/index_en.htm
Nadere informatie over de het MEDIA-programma en de prijzen van het
Filmfestival van Cannes 2008:
http://ec.europa.eu/information_society/media/overview/news/cannes_200
8/index_en.htm
European Union