Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 10 juni 2008

De impact van duizend dagbladadvertenties
Ruim 177.000 respondenten in database RReporter

"RReporter", de online RROi-database van Cebuco, geeft de mediaprofessional vanaf heden nog betere informatie over de werking van de krant als advertentiemedium. Het aantal reclame reactie onderzoeken in de database is namelijk uitgebreid tot ruim 1000 stuks. Daarmee heeft RReporter een grote voorspellende waarde voor de impact van een dagbladcampagne. Verder kan de tool gebruikt worden om succesvolle cases te bekijken of om zelf analyses uit te voeren.
Sinds de RReporter in het najaar van 2006 werd geïntroduceerd, is het aantal opgenomen cases verdubbeld. Het aantal van 1000 geeft aan dat de verversing groot is. In totaal zijn de antwoorden van zo'n 177.000 respondenten terug te vinden. Een dergelijke omvang maakt tal van analyses mogelijk: retailers, banken of automotive adverteerders kunnen de dagbladcampagnes in hun branches benchmarken. Daarnaast kunnen diverse advertentieopties, zoals kleurgebruik en formaat, objectief worden vergeleken. Ook zijn er diverse doelgroepen samen te stellen. "Cebuco streeft ernaar om meer over dagbladen te rapporteren dan alleen het mediumbereik dat wordt gemeten door NOM", aldus Erik Grimm, research director van Cebuco. "Dankzij RReporter gaat accountability met pagina- en advertentiebereik een aantal belangrijke stappen verder. Heel bruikbaar om de campagne vooraf goed af te wegen en achteraf kritisch te evalueren." Door de meerderheid bekeken
De resultaten van de 1000 recente onderzoeken geven een interessant beeld van de impact van een gemiddelde dagbladcampagne. Uit de RReporter blijkt dat ruim de helft van de lezers (52%) een gemiddelde dagbladadvertentie bekijkt. Er zijn ook advertenties die door ca. 90% van de lezers worden bekeken. De advertenties van Aldi en Lidl behoren daartoe, wat aangeeft dat het dagblad goed werk doet voor de voordeelsupermarkten. Maar het succes beperkt zich niet tot retailers, themacampagnes blijken eveneens bovengemiddeld te scoren. En originaliteit wordt gewaardeerd; de uitingen uit creatieve competities verslaan moeiteloos de benchmark. Het merk van de adverteerder blijft bij één plaatsing gemiddeld bij 38% van de lezers hangen en de gemiddelde waardering voor een dagbladadvertentie is uitgedrukt in een rapportcijfer een zeven. Analyses laten zien dat de hoogte van de impact van dagbladen te danken is aan de kwaliteit van bereik van dagbladen.

i Opzet reclameonderzoek
Reclame Reactie Onderzoeken (RRO's) worden uitgevoerd om inzicht te verkrijgen in de werking van dagbladreclame en de invloed van variabelen als formaat, kleur en positie. De standaardmethode is gebaseerd op herkenning (recognition). Hierbij wordt de onderzochte advertentie aan de respondent getoond, waarna wordt Pagina 1 van 2

nagegaan of deze is opgemerkt. Terwijl de advertentie te zien is, wordt gevraagd of de pagina's en advertenties zijn bekeken en gelezen. Aanvullend wordt gecheckt of de producten, merken en artikelen bewust zijn overgekomen. Ook wordt om de mening van de respondent over de advertentie gevraagd. Doordat de onderzoeken volgens een afgesproken stramien worden uitgevoerd, kunnen de gegevens onderling worden vergeleken. De data zijn door Cebuco gebundeld in de online RRO-database www.RReporter.nl.