Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 10 juni 2008
De impact van duizend dagbladadvertenties
Ruim 177.000 respondenten in database RReporter
"RReporter", de online RROi-database van Cebuco, geeft de mediaprofessional vanaf heden
nog betere informatie over de werking van de krant als advertentiemedium. Het aantal reclame
reactie onderzoeken in de database is namelijk uitgebreid tot ruim 1000 stuks. Daarmee heeft
RReporter een grote voorspellende waarde voor de impact van een dagbladcampagne. Verder
kan de tool gebruikt worden om succesvolle cases te bekijken of om zelf analyses uit te
voeren.
Sinds de RReporter in het najaar van 2006 werd geïntroduceerd, is het aantal opgenomen cases
verdubbeld. Het aantal van 1000 geeft aan dat de verversing groot is. In totaal zijn de antwoorden van
zo'n 177.000 respondenten terug te vinden. Een dergelijke omvang maakt tal van analyses mogelijk:
retailers, banken of automotive adverteerders kunnen de dagbladcampagnes in hun branches
benchmarken. Daarnaast kunnen diverse advertentieopties, zoals kleurgebruik en formaat, objectief
worden vergeleken. Ook zijn er diverse doelgroepen samen te stellen.
"Cebuco streeft ernaar om meer over dagbladen te rapporteren dan alleen het mediumbereik dat
wordt gemeten door NOM", aldus Erik Grimm, research director van Cebuco. "Dankzij RReporter gaat
accountability met pagina- en advertentiebereik een aantal belangrijke stappen verder. Heel bruikbaar
om de campagne vooraf goed af te wegen en achteraf kritisch te evalueren."
Door de meerderheid bekeken
De resultaten van de 1000 recente onderzoeken geven een interessant beeld van de impact van een
gemiddelde dagbladcampagne. Uit de RReporter blijkt dat ruim de helft van de lezers (52%) een
gemiddelde dagbladadvertentie bekijkt. Er zijn ook advertenties die door ca. 90% van de lezers
worden bekeken. De advertenties van Aldi en Lidl behoren daartoe, wat aangeeft dat het dagblad
goed werk doet voor de voordeelsupermarkten. Maar het succes beperkt zich niet tot retailers,
themacampagnes blijken eveneens bovengemiddeld te scoren. En originaliteit wordt gewaardeerd;
de uitingen uit creatieve competities verslaan moeiteloos de benchmark.
Het merk van de adverteerder blijft bij één plaatsing gemiddeld bij 38% van de lezers hangen en de
gemiddelde waardering voor een dagbladadvertentie is uitgedrukt in een rapportcijfer een zeven.
Analyses laten zien dat de hoogte van de impact van dagbladen te danken is aan de kwaliteit van
bereik van dagbladen.
i Opzet reclameonderzoek
Reclame Reactie Onderzoeken (RRO's) worden uitgevoerd om inzicht te verkrijgen in de werking van
dagbladreclame en de invloed van variabelen als formaat, kleur en positie. De standaardmethode is gebaseerd
op herkenning (recognition). Hierbij wordt de onderzochte advertentie aan de respondent getoond, waarna wordt
Pagina 1 van 2
nagegaan of deze is opgemerkt. Terwijl de advertentie te zien is, wordt gevraagd of de pagina's en advertenties
zijn bekeken en gelezen. Aanvullend wordt gecheckt of de producten, merken en artikelen bewust zijn
overgekomen. Ook wordt om de mening van de respondent over de advertentie gevraagd.
Doordat de onderzoeken volgens een afgesproken stramien worden uitgevoerd, kunnen de gegevens onderling
worden vergeleken. De data zijn door Cebuco gebundeld in de online RRO-database www.RReporter.nl.