CO2-doelen verkeer verwateren door Frans-Duitse
afspraken
10 juni 2008 - Europa lijkt haar auto-industrie belangrijker te
vinden dan het klimaatprobleem. Door het Duits-Franse pact over
CO2-wetgeving voor personenautos zullen er minder snel zuinige autos
op de markt komen en zal Nederland en ook Europa haar CO2 doelen
voor verkeer niet gaan halen.
Natuur en Milieu roept minister-president Balkenende op om tijdens de
aanstaande Europese top van 19 en 20 juni de klimaatambities te
verdedigen. Mirjam de Rijk, algemeen directeur Stichting Natuur en
Milieu: Als Europa daadwerkelijk voor deze slappe wetgeving kiest, zal
Nederland op eigen houtje aanvullende maatregelen moeten nemen om de
emissies van het autoverkeer terug te dringen.
Het één-tweetje tussen Frankrijk en Duitsland over de CO2-limieten
voor personenautos zet Nederland in een lastige positie: als de
Europese Unie het plan accepteert, en haar klimaatdoelen bijstelt,
moet Nederland met eigen aanvullende maatregelen de CO2-uitstoot van
verkeer en vervoer omlaag zien te krijgen.
Nederland vertrouwde namelijk tot nu toe vooral op Europese
maatregelen om de klimaatbelasting van verkeer en vervoer te
reduceren. In de grafiek is te zien dat 36 procent van de te
realiseren CO2-reductie van het programma Schoon & Zuinig uit de
Europese norm voor CO2-efficiency van personenautos moet komen. De
deal van gisteren illustreert dat die norm uiteindelijk te slap en te
laat komt om aanzienlijk bij te dragen aan de Nederlandse
klimaatdoelen voor 2020.
De tweede steunpijler is de 20 procent bijmenging van biobrandstoffen.
In Europa wordt men gaandeweg (terecht) steeds sceptischer over de
klimaatwinst van biobrandstoffen. Het is onwaarschijnlijk dat er een
20 procent bijmengrichtlijn ingevoerd zal worden.
En met de derde pijler gaat het ook al mis. De kilometerprijs start in
fases vanaf 2012, maar zal pas in 2016 volledig ingevoerd zijn en
effect hebben. Waardoor de klimaatwinst van deze maatregel ook niet op
tijd zal zijn voor de klimaatdoelen uit Schoon & Zuinig.
Minister Cramer van milieu en minister-president zullen de aankomende
weken in de Milieuraad en de Europese top flink aan de bak moeten om
Europa op andere gedachten te brengen.
Publicatiedatum: 10-06-2008
Stichting Natuur en Milieu