Consumentenbond
---
10 juni 2008
Gezonde keuze in supermarkt blijft lastig
De meeste supermarkten helpen consumenten te weinig bij het kiezen
voor gezonde voeding. Het onderzoek `Super Gezonder?' van de
Consumentenbond wijst uit dat 7 van de 10 grote supermarktketens niet
verder komen dan het eindoordeel `matig'. Alleen Albert Heijn scoort
`goed'. Bij DekaMarkt is de gezonde keuze het lastigst.
Ten opzichte van 2006 ruimen supermarkten relatief meer plek in voor
ongezonde producten. Gezonde producten zijn minder vaak in de
aanbieding en er liggen vaker ongezonde producten bij de kassa. Albert
Heijn, C1000, Super de Boer, Lidl, Plus, Jumbo en Coop speculeren het
meest op de `zeurkracht' van kinderen door ruim 80% van het snoepgoed
op kinderhoogte te leggen.
Boodschappenlijst
Consumentenbond-directeur Felix Cohen heeft de eerste exemplaren van
het onderzoeksrapport dinsdag 10 juni uitgereikt aan Paul Rosenmöller
(voorzitter Convenant overgewicht) en Theo Roos, directeur van de
brancheorganisatie van supermarkten (CBL). De bond adviseert een
krachtiger beleid vanuit de overheid en komt bovendien met 5 concrete
aanbevelingen aan de supermarktbranche, verwoord in een
boodschappenlijst:
* meer gezonde aanbiedingen;
* geen snoep op kinderhoogte;
* volledige voedingswaarde op alle producten;
* minder zout en verzadigd vet;
* zorg voor zeurvrije kassa's.
Klik hier voor het hele rapport.
---