Ecorys
ECORYS Nederland BV
Postbus 4175
3006 AD Rotterdam
Bezoekadres
Watermanweg 44
3067 GG Rotterdam
T 010 453 88 00
F 010 453 07 68
© 2008 ECORYS Nederland BV
Wat leraren bindt aan het onderwijs?
10 juni 2008 - Het onderwijs is de laatste maanden en jaren regelmatig
in het nieuws. Een dreigend lerarentekort, de kwaliteit van het
onderwijs, de positie van de leraar... Het zijn thema's die meer dan
ooit onderwerp zijn van discussie en studie. ECORYS en RISBO hebben
onlangs de studie "Wat leraren bindt aan het onderwijs" afgerond. De
studie is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van OCW en
behandelt de vraag `Hoe behouden we leraren in het onderwijs?'.
In het onderzoek stonden de volgende vragen centraal:
1. Welke factoren dragen bij aan het commitment van beginnende leraren
aan het onderwijs en welke rol speelt begeleiding daarbij?
2. Welke factoren dragen bij aan het commitment van ervaren leraren
aan het onderwijs en welke rol speelt professionele ontwikkeling
daarbij?
Foto: lerares voor de klas Het rapport presenteert de
onderzoeksresultaten voor twee groepen leraren; beginnende en ervaren
leraren.
Beginnende leraren
Uit het onderzoek - op basis van gegevens uit de Loopbaanmonitor
Onderwijs - blijkt dat het behoud van beginnende leraren voornamelijk
samenhangt met hun motivatie, hoe goed ze zijn in hun werk, hoe
positief ze over zichzelf als leraar denken, hoe goed ze begeleid
worden op de werkplek en in hoeverre ze een vaste baan kan worden
geboden. Geconcludeerd kan worden dat de lerarenopleidingen en de
scholen een belangrijke rol spelen bij het scheppen van de juiste
randvoorwaarden.
Ervaren leraren
Het behoud van ervaren leraren schuilt voor een deel in hun
gedrevenheid voor het werken in het onderwijs, maar wordt ook
beïnvloed door het onderwijsveld. Ruimte voor begeleiding en
professionele ontwikkeling (in de vorm van bijscholing door cursussen
volgen, studiedagen bezoeken, vakliteratuur lezen) en voldoende
mogelijkheden voor verdere loopbaanontwikkelingen in het onderwijs
hebben effect op de keuze van leraren om wel of niet in het onderwijs
te blijven werken.
Het rapport is te downloaden vanaf de website van het Ministerie van
OCW.