Ministerie van Defensie

20080610 RAPPORT VOORBEREIDING OP ONGEVALLEN OP LUCHTVAARTTERREINEN

Dit rapport beschrijft de voorbereiding op ongevallen op luchtvaartterreinen in alle
gemeenten met een regionaal, nationaal en militair luchtvaartterrein. In 1997 is de
Leidraad vliegtuigongevallenbestrijding op luchtvaartterreinen verschenen. Een
belangrijk onderdeel van deze leidraad is het maatscenario. Een maatscenario is in
de eerste plaats een beschrijving van een redelijkerwijs te verwachten incident. In het
maatscenario wordt vervolgens concreet en inzichtelijk gemaakt wat dit incident zal
betekenen voor de verschillende betrokken organisaties. Het geeft verder met name
voor de hulpdiensten aan wat dit incident voor hen aan vereiste capaciteit zal
betekenen. De in de leidraad gepresenteerde maatscenarioâs zijn gebaseerd op het
gebruik van het luchtvaartterrein (dat wil zeggen, wat is het grootste vliegtuig in aantal
personen aan boord, dat daar doorgaans landt) en op de wereldwijde ongevalstatistiek
voor dat vliegtuig. In 2001 is vervolgens op basis van de Wet rampen en zware
ongevallen het Besluit rampbestrijdingsplannen luchtvaartterreinen van kracht
geworden. Zowel de leidraad als het besluit zijn het eindresultaat van de diverse
maatregelen die zijn genomen na het ongeval op de Vliegbasis Eindhoven in 19961.
Het Besluit rampbestrijdingsplannen luchtvaartterreinen omvat regels met betrekking
tot rampbestrijdingsplannen voor vliegtuigongevallen op luchtvaartterreinen en de
beoefening daarvan. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) en de
provincies zijn belast met het toezicht op de naleving van dat besluit.

Het overige, reguliere toezicht op de civiele luchtvaart(terreinen) is in handen van
de Inspectie Verkeer en Waterstaat (Inspectie VenW). Hieronder vallen onder andere de
calamiteitenplannen die exploitanten van luchtvaartterreinen op grond van de
Brandweerregeling burgerluchtvaartterreinen 2004 moeten opstellen. Het toezicht op
de militaire vliegbases is de verantwoordelijkheid van de Militaire Luchtvaart Autoriteit
(MLA). Met de Algemene Doorlichting Rampenbestrijding vormt de Inspectie OOV zich
in algemene zin een oordeel over de voorbereiding op de rampenbestrijding in een
regio. Gegeven het bijzondere karakter van vliegtuigongevallen en de bestrijding
daarvan, heeft een onderzoeksteam van de Inspectie OOV en de MLA (verder in het
rapport aangegeven als âhet onderzoeksteamâ) onderzoek verricht naar de naleving
van het Besluit rampbestrijdingsplannen luchtvaartterreinen en de Brandweerregeling
burgerluchtvaartterreinen 2004 (voor zover dat betrekking heeft op het calamiteitenplan
en de beoefening ervan). Bij een aantal bezoeken en interviews en voor de
overall-analyse is samengewerkt met inspecteurs van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat (Inspectie VenW).

op luchtvaartterreinen | 537 kB
Om deze publicatie te raadplegen heeft u het programma Acrobat Reader nodig, dat u gratis kunt downloaden