CDA afdeling Gelderland


Statenlid Albert Schol geeft workshops aan lokale politici in de Oekraïne

---

Inleiding

Van 29 mei tot en met 1 juni ben ik in de Oekraïne geweest om een aantal workshops te geven over het Nederlandse politieke bestel (met name de plaats van gemeenten en provincies daarin) en over de manier waarop gemeenten en provincies omgaan met geld, dus begrotingen maken, rekening afleggen, hoe de inkomsten en de bestedingen globaal zijn, etc.

In dit korte verslag wil ik enkele ervaringen geven van de reis die plaatsvond in het kader van de activiteiten die de Eduardo Freire Stichting (EFS) van het CDA, samen met het Instituut voor Politieke Ontwikkeling (IPO) in Kiev in dit land ontplooit om het democratische proces te bevorderen en de deskundigheid van lokale politici te vergroten. Het seminar waaraan ik deelnam, werd gehouden in een plaats op het schiereiland van de Krim, niet ver van de bekende stad Yalta.

Ervaringen

De deelnemers waren vnl. leden van district councils (in Nederland: deelgemeenteraden). Helaas sprak van hen bijna niemand Engels en dat was toch wel een probleem, omdat je buiten de workshops om met niemand in directe zin een goed gesprek kon voeren. Alles moest via de tolk heen en weer vertaald worden, ook de meest eenvoudige gesprekken.

Juist in informele contacten kun je ook nog heel veel kwijt aan ervaringen en dat lukte dus niet zo erg.

Wat dat betreft heeft de Oekraïne nog een hele weg te gaan en is er nog steeds een groot verschil met landen als Hongarije en Tjechië, waar ik ook veel âzakelijkâ geweest ben.

Ik had overigens een prima tolk bij me, een jonge dame van het volk van de Krimtartaren en zij ging ook mee als ik eens wat wilde bezoeken buiten het seminar om. Ze heeft me veel verteld van hun recente geschiedenis en dan hoor je concreet wat de bevolkingspolitiek van Stalin destijds inhield. Alle Krimtartaren zijn n.l. in de tijd voor WO-II naar Oezbekistan gedeporteerd en nu komt men zo langzamerhand terug.

De bevolking van de Krim, een autonome republiek binnen de staat Oekraïne, bestaat voor ongeveer 13 % uit Krimtartaren, 48 % spreekt Russsisch en de rest Oekraiens.

Dat betekent, dat de voertaal in dit land nog merendeels Russisch is, ook tijdens het seminar.

Workshops:

Zoals tevoren afgesproken heb ik er 2 gegeven: één over het Nederlandse politieke systeem en over één over lokale budgetten en begrotingen). Aan praktische opdrachten (zoals case studies die ik had voorbereid) ben ik niet toegekomen, maar ik heb wel veel vragen beantwoord. Doordat alles vanuit het Engels naar het Russische vertaald moet worden, is de hoeveel informatie die je kunt overdragen ook maar beperkt.

Er was veel belangstelling voor onderwerpen als de relatie tussen staat en lokale overheden, de manier waarop bij ons de lokale overheid inkomsten genereert, waar het geld aan wordt uitgegeven, etc.

Ik heb de vragen die voor en tijdens de workshops naar voren kwamen, eens op een rijtje gezet en dan krijgt men een indruk waar men zich politiek mee bezig houdt:

Enkele voorbeelden van vragen en opmerkingen, die tijdens de presentaties aan de orde zijn gekomen:


- wat te doen als subsidies de kosten niet geheel dekken ? (dat probleem kennen we ook);


- partijen geven geld aan kiezers, b.v. om kosten voor medicijnen te vergoeden (antwoord: de volgende stap is kiezers omkopen), wat vindt u daarvan ?


- deelgemeenteraden hebben weinig te zeggen (idem in Nederland), waarom zijn ze er dan ?


- de nationale regering zouden meer innovatie in de economie moeten steunen;


- wat te doen aan werkloosheid (die erg hoog is in de Oekraïne), hoe is de situatie bij jullie in Nederland ?


- met betrekking tot de lokale belastingen kwam er veel discussie los over hun âproperty taxâ, onze OZB, waarbij ik het Nederlandse systeem heb proberen uit te leggen â met nadruk op âproberenâ);


- er waren ook veel vragen over corruptie en transparant bestuur, over democratie en aan de discussie die daarbij ontstond kwamen onderlinge politieke verschillen heel duidelijk naar voren. Sommigen waren van mening, dat de Oekraïne nog geen âechteâ democratie is, omdat het feitelijke bestuur in handen is van enkele mensen en de gekozen volksvertegenwoordigers te weinig machtsmiddelen hebben om het bestuur adequaat te controleren en zonodig weg te sturen.


- Veel aandacht was er voor vragen m.b.t. de relaties tussen de verschillende bestuurslagen, idem ook de financiële verhoudingen tussen de bestuurslagen â wij zouden zeggen ons âHuis van Thorbeckeâ. Specifieke vragen waren er over de financiering van de gemeenten door de staat en idem de regioâs (onze provincies) en over de financiering van ons onderwijsstelsel. Steeds weer terugkerende vraag was: wat doe je als de nationale regering te weinig geld aan lokale overheden heeft om lokale (en regionale) problemen op te lossen. Volgens mij kennen wij die vraag ook.

Overeenkomsten

Naast veel verschillen zie je dus ook veel overeenkomsten tussen Nederland en de Oekraïne, als het gaat om bepaalde themaâs, zoals:


- de leefbaarheid van het platteland: hoe hou je de mensen daar en voorkom je dat met name jongeren wegtrekken en dat dorpen leeglopen?


- Wat te doen aan de kwaliteit van het openbaar vervoer ? In de Krim wordt op diverse plaatsen gebruik gemaakt van trolleybussen. Tussen Yalta en de hoofdstad Simforopol loopt naar men zegt de langste trolleylijn ter wereld (120 km), maar het materiaal is enorm verouderd, slecht onderhouden en vreselijk traag. Maar ik durf niet direct hier ons concessiesysteem te introduceren, daarvoor moeten we zelf nog een verbeterslag maken.

Conclusies

Het was een enerverende, maar boeiende ervaring voor me. Ik werd op nogal korte termijn door de Eduardo Freire Sichting gevraagd en graag had ik wat meer voorbereidingtijd gekregen, maar belangrijker is, dat ik door deze reis met lokale politici in contact ben gekomen, inhoudelijk met hen bezig ben geweest en daar leer je veel van voor een volgende keer. Ik hoop in ieder geval nog wel eens gevraagd te worden, want je merkt, dat men het enorm op prijs stelt, dat je bereid bent een lange reis te maken om je kennis en ervaring over te dragen, iets waar ik beroepsmatig bijna mijn hele werkzame leven mee bezig ben geweest.

Gelukkig was er ook nog een beetje vrije tijd in het programma en daardoor is bij mij ook een andere wens in vervulling gegaan, n.l. het bezoeken van de plaats bij Yalta waar het beroemde overleg tussen Churchill, Stalin en Roosevelt heeft plaatsgevonden en waar de grenzen voor het naoorlogse Europa getrokken zijn.

Grenzen, die jarenlang het lot van families, gezinnen, staten en volkeren bepaald hebben, maar die door de ontwikkelingen van de laatste 30 jaar in Europa ook steeds meer minder hard, zeg maar minder âkoudâ zijn geworden. Door die ontwikkelingen zijn dit soort uitwisselingen mogelijk geworden en leren we elkaar steeds beter kennen en begrijpen, en voor een voortduring van de vrede in ons werelddeel is dat mijn inziens essentieel. Ik ben dankbaar zo een kleine bijdrage te hebben geleverd aan een Europa van de toekomst, voor onze kinderen en kleinkinderen.

Albert Schol

Langeweideweg 45,

6716 PR Ede

Lid Provinciale Staten van Gelderland

Ede, 10 juni 2008

Twee fotoâs bijgevoegd:

A. tijdens de workshop, met de begrotingskrant van GLD

B. op de plek waar de beroemde foto van Churchill, Stalin en Roosevelt is gemaakt (met de tolk)

---

Geschreven door: beheerder_gelderland
Geplaatst op: 10-6-2008