Gemeente Kapelle
Gemeente Kapelle realiseert dienstverlening via internet
Feestelijke livegang tijdens senioren computer inloopochtend
Wethouder Jon Herselman markeerde op een feestelijke bijeenkomst
tijdens de senioren computer inloopochtend in Wemeldinge de
ingebruikname van de webwinkel. Met de aanvraag door mevrouw Vermerris
en de overhandiging van het uittreksel door wethouder Jon Herselman
was de webwinkel een feit.
De webwinkel zorgt ervoor dat de (digitale) dienstverlening aan
burgers en bedrijven via internet verder kan groeien.
Inwoners van Gemeente Kapelle kunnen via de website een groeiend
aantal producten bestellen op momenten dat het hen uitkomt. Er wordt
gebruik gemaakt van DigiD, het systeem waarmee de overheid de digitale
identiteit van de burgers vaststelt. Momenteel kunnen in Kapelle zes
producten via de webwinkel aangevraagd en betaald worden. Dit zijn
verschillende soorten uittreksels uit de Gemeentelijke Basis
Administratie voor bijvoorbeeld huwelijksaangifte of het aanvragen van
een rijexamen. Het uittreksel komt dan via de gewone post thuis in de
brievenbus. Een verhuizing binnen de gemeente kan nu ook digitaal
worden geregeld.
Lokale overheden staan voor een belangrijke vernieuwingsslag. Het
kabinet heeft in diverse programma´s stevige doelstellingen
geformuleerd. De dienstverlening aan burgers en bedrijven moet beter
en efficiënter, maar wel tegen lagere kosten. De gemeente Kapelle
heeft hiertoe het meerjarenplan E-Kapelle opgesteld. In dit plan zijn
21 (e-)dienstverleningsprojecten opgenomen. Denk hierbij aan het
digitaal beschikbaar stellen van producten, invoering van DigiD of 24
uur per dag klachten kunnen melden via internet. Met de slogan K@pelle
werkt voor u! wordt deze uitbreiding van de dienstverlening aan de
Kapelse burgers en ondernemers gecommuniceerd.
Door het digitaliseren van deze producten wil de gemeente Kapelle nu
en in de toekomst haar dienstverlening uitbreiden. Burgers kiezen
altijd zelf op welke wijze zij zaken willen doen of contact willen
hebben met de gemeente. Doen zij dit liever telefonisch of via de
website dan kan dit, maar men blijft altijd welkom op het gemeentehuis
wanneer zij liever persoonlijk contact willen hebben. Kortom: K@pelle
werkt voor u!