Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de ISLA-raffinaderij op
Curaçao
5 juni 2008
Antwoorden op kamervragen van de leden Halsema en Van Gent (beiden
GroenLinks), Van Bochove (CDA), Van Raak (SP), Rutte (VVD) en Leerdam
(PvdA) aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties over de ISLA-raffinaderij op Curaçao. (Ingezonden
29 april 2008)
1. Vraag
Bent u ervan op de hoogte dat op 9 en 14 april 2008 opnieuw een
"totale shutdown" van de ISLA-raffinaderij heeft plaatsgevonden
waarbij dagenlang grote hoeveelheden roet en zwavel zijn uitgestoten,
wat tot twee keer toe leidde tot grote overlast en gedwongen evacuatie
van scholen? 1)
1. Antwoord
Ja
2. Vraag
Hoe beoordeelt u de veelvuldige en ernstige overschrijding door de
ISLA-raffinaderij van de zwaveldioxidenorm uit de vergunning van de
raffinaderij (bijvoorbeeld in 2006 op 190 dagen), die is aangetoond
door metingen door de ISLA zelf (ingeleverd bij de Milieudienst), en
wederom is aangetoond door recente metingen en dus losstaat van het
vonnis van 30 oktober 2007 van het GHvJ (dat hier ook op ingaat)?
2. Antwoord
De milieuproblematiek van de raffinaderij op Curaçao heeft mijn volste
aandacht en ik heb hier meermalen met het bestuur op Curaçao over
gesproken. Zoals u weet en zoals ik al vaker heb aangegeven valt het
toezicht op de raffinaderij en handhaving van de daar geldende
milieunormen onder de politieke verantwoordelijkheid van het
Bestuurscollege van Curaçao. Het Bestuurscollege heeft aangekondigd
stevig in te zullen zetten op het toezicht en handhaving van de
vigerende milieunormen. Ook zal het een lange termijn visie opstellen
voor de raffinaderij waarin de verschillende opties voor de toekomst
worden onderzocht. Deze maatregelen zijn mede op mijn aandringen ook
opgenomen in het Sociaal Economisch Initiatief (SEI) van Curaçao dat
op 16 mei door de Rijksministerraad is geaccordeerd. Ik verwijs u naar
de passages hierover op pagina's 32 tot en met 35. Daarin zijn de
volgende maatregelen met betrekking tot de raffinaderij opgenomen:
"Het Eilandgebied Curaçao zal in 2008 een visie opstellen ten aanzien
van de raffinaderij, als onderdeel van een lange-termijn economische
visie, waarin is opgenomen:
- Wenselijkheid om op lange termijn een raffinaderij te hebben op
Curaçao
- Indien raffinaderij zou blijven: onder welke voorwaarden, met welke
eigendomsstructuur (bijv. moet de overheid eigenaar blijven van de
installaties), voor hoe lang is een raffinaderij nog interessant
gezien wereldwijde ontwikkelingen in de energie, welke investeringen
zijn nodig voor terugdringen van milieubelasting en concurrerend
houden van de raffinaderij (urgent: productie van laagzwavelige
olieproducten en conversie van zware brandstof in hoogwaardige
olieproducten)?
- Indien raffinaderij zou verdwijnen: hoe en hoe snel wordt de
raffinaderij uitgefaseerd, wat zijn alternatieve mogelijkheden voor
het Schottegatgebied, hoe wordt omgegaan met saneren van het terrein
en het Schottegat, wat zijn de gevolgen voor energievoorziening op
Curaçao, hoe kan de work force herschoold en herallokeerd worden?
- Doorrekenen van de verschillende scenario's.
Voorts zal op de korte termijn de vervuiling door de raffinaderij
worden aangepakt. Het gaat om zowel lucht-, water- als
bodemverontreiniging, waarbij de luchtverontreiniging het meest direct
de gezondheid beïnvloedt van de bevolking die "beneden de wind" van de
raffinaderij woont. Momenteel spelen reeds verschillende rechtszaken
waarin studies worden aangehaald die zeer ernstige gevolgen voor de
volksgezondheid claimen.
De Curaçaose overheid zal de Hindervergunning van de raffinaderij, de
Hindervergunning en overige bestaande milieuwetten, regels en normen
en waaraan de raffinaderij gebonden is, vanaf het vierde kwartaal 2008
handhaven in die zin dat de raffinaderij ertoe bewogen dan wel
gedwongen zal worden zich aan de normen van de Hindervergunning te
houden. In dit context wordt rekening gehouden met de uitspraak van de
rechter in de zaak Stichting Humanitaire Zorg c.s. versus Isla c.s.,
verwacht in mei 2008. In deze zaak heeft de rechter immers via een
tussenvonnis een onderzoek gelast naar de mogelijkheden (met name hoe
en hoe snel) voor de raffinaderij om haar uitstoot van zwaveldioxide
en fijn stof te verminderen.
Om handhaving mogelijk te maken zal vanaf het derde kwartaal 2008 de
benodigde meetapparatuur operationeel zijn en zal er door de
Milieudienst continu gemeten worden v.w.b. de uitstoot van de
raffinaderij. De Milieudienst zal waar nodig versterkt worden. Ook het
water en de bodem zullen vanaf het derde kwartaal regelmatig
(minstens ieder kwartaal) getest worden op verontreiniging,
gecoördineerd door de Milieudienst. Alle meetresultaten zullen
openbaar worden gemaakt via een website.
Het is belangrijk te constateren dat het huurcontract voorschrijft
dat, indien de regeringen (Land en/of Eiland) nieuwe wetgeving
introduceren met verscherpte en meer stringente milieuvoorschriften en
daardoor nieuwe investeringen noodzakelijk maken, deze investeringen
voor 50% door het Eilandgebied gedragen dienen te worden. Eventuele
wetvoorstellen in die sfeer dienen dus zorgvuldig onderzocht te worden
op hun financiële consequenties. Investeringen en overige kosten die
nodig zijn om aan bestaande milieuwetgeving te voldoen zijn echter
volledig voor rekening van PdVSA."
Ik zal toezien op de uitvoering van de maatregelen in het SEI,
waarvoor Nederland zoals u weet ook geld ter beschikking stelt. Indien
ik de uitvoering hiervan onvoldoende acht, zal ik de Rijksministerraad
hiervan op de hoogte stellen.
3. Vraag
Bent u ervan op de hoogte dat de Antilliaanse overheid tot op heden de
burgers niet heeft geïnformeerd of gewaarschuwd tegen de gevaren als
gevolg van de stelselmatige overschrijding van de zwaveldioxidenorm,
terwijl zij op de hoogte is van die gevaren die veroorzaakt worden
door het handelen van de ISLA-raffinaderij in strijd met de geldende
Hindervergunning, en dat aldus de artikelen 2 en 8 EVRM geschonden
worden?
3. Antwoord
Ik ben van mening dat het een taak is van de overheid om haar burgers
goed te informeren. De afweging om burgers al dan niet te informeren
en de wijze waarop is een verantwoordelijkheid van de betreffende
overheid. Omdat het door u genoemde mede betrekking heeft op een
lopende rechtszaak zal ik hierover verder geen uitspraak doen.
4. Vraag
Bent u ervan op de hoogte dat de Antilliaanse overheid tot op heden
niet heeft opgetreden tegen de stelselmatige overschrijding van de
zwaveldioxidenorm terwijl de geldende Hindervergunning haar daartoe
mogelijkheden biedt?
4. Antwoord
Omdat dit betrekking heeft op een lopende rechtszaak zal ik mij hier
niet over uitlaten. Ik deel echter uw zorg over de handhaving van de
milieunormen en dit heeft dan ook mijn volledige aandacht. Ik zal hier
ook het Bestuurscollege van Curaçao en de Antilliaanse overheid over
blijven aanspreken. Voor wat betreft de tekst hierover in het SEI
constateer ik dat Curaçao vanaf het vierde kwartaal van dit jaar de
vigerende milieuwetgeving zal handhaven. Dit lijkt mij een bijzonder
heldere toezegging.
5. Vraag
Hoe beoordeelt u het dat gedeputeerde Davelaar van Gezondheid en
Milieu in een gesprek op 11 april jl. met de SMOC-voorzitter heeft
meegedeeld niet op de hoogte te zijn van de normoverschrijdingen in
2006?
5. Antwoord
Ik verwijs u naar de maatregelen in het SEI, waarin is opgenomen dat
de milieudienst op korte termijn zal worden versterkt en dat de
uitstoot van de raffinaderij gemonitord zal worden. In het SEI is ANG
500.000 gereserveerd voor aanschaf van apparatuur en versterking van
de milieudienst. In dit kader heb ik Curaçao ook assistentie
aangeboden vanuit Nederland.
6. Vraag
Deelt u de visie dat er ten aanzien van de ISLA sprake is van
onbehoorlijk bestuur, aangezien u op eerdere Kamervragen antwoordt dat
u "een effectief toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften
verbonden aan vergunningen ter voorkoming van ernstige
milieuverontreiniging een onderdeel van behoorlijk bestuur " 2)
en het onweerlegbaar ontbreekt aan dit effectieve toezicht, gezien
onder andere het niet-optreden van de Antilliaanse overheid tegen de
stelselmatige overschrijding van de zwaveldioxidenorm? Zo neen, waarom
niet?
6. Antwoord
Zoals ik ook in mijn antwoord op vraag 2 heb gesteld, zijn er in het
SEI maatregelen opgenomen met betrekking tot het toezicht op en
handhaving van de milieunormen. Ik ga er dus van uit dat er
gehandhaafd zal gaan worden en daar zal ik het Bestuurscollege en de
Antilliaanse overheid ook op aanspreken.
7. Vraag
Bent u ervan op de hoogte dat onherroepelijke uitspraken in de lopende
rechtzaken nog jaren op zich kunnen laten wachten, bijvoorbeeld omdat
de ISLA al heeft aangegeven in de civielrechtelijke zaak - na afloop
van het hoger beroep - ook nog in cassatie te zullen gaan?
7. Antwoord
Zoals hierboven aangegeven zal ik in ieder geval toezien op uitvoering
van de maatregelen zoals opgenomen in het SEI van Curaçao. Curaçao
stelt in het SEI dat het rekening houdt met het vonnis van de rechter
in mei 2008 in de zaak van Stichting Humanitaire Zorg c.s. tegen Isla
c.s. Overigens is de verwachting dat de rechter niet in mei, maar in
juni 2008 uitspraak zal doen in beide lopende rechtszaken.
8. Vraag
Acht u het verantwoord en opportuun om al die tijd te wachten alvorens
u uit te spreken over de erbarmelijke toestand van milieuhandhaving
ten aanzien van de raffinaderij? Zo ja, waarom?
8. Antwoord
Nee. Dit is ook de reden dat ik nadrukkelijker met de overheden van de
Nederlandse Antillen en Curaçao in gesprek ben over de raffinaderij en
heb aangedrongen op het opnemen van een passage over de raffinaderij
in het SEI. Ik ben er zeer over te spreken dat Curaçao heeft
aangegeven op korte termijn de milieuproblematiek met betrekking tot
de raffinaderij te willen aanpakken.
9. Vraag
Waarom acht u het zo belangrijk dat het eiland nieuwe
contractonderhandelingen voert met de PdVSA waarbij "(internationaal)
aanvaardbare milieustandaarden prioriteit hebben" 3), terwijl er nu al
(sinds 1997) milieunormen gelden voor de raffinaderij, die
stelselmatig worden geschonden zonder dat daartegen wordt opgetreden?
Wat is - bij aantoonbaar gebrek aan handhaving - de toegevoegde waarde
van een nieuw contract?
Antwoord op vraag 9 en 15
Wat ik van belang vind is dat Curaçao op termijn kan voldoen aan
hogere milieunormen dan de huidige. Op welke manier Curaçao dit wil
realiseren is een eigen keuze. Ik heb Curaçao aangeboden om hiervoor
extra expertise vanuit Nederland ter beschikking te stellen. Het
handhaven van de milieunormen is, zoals ik al in eerdere antwoorden
heb aangegeven, door Curaçao opgenomen in het SEI. Ook toekomstige,
strengere milieunormen zullen door Curaçao gehandhaafd moeten worden.
10. Vraag
Deelt u de visie dat er slechts sprake is van een vertragingstactiek,
aangezien de ISLA zelf heeft aangegeven 4) ook na "upgrading" niet aan
internationaal aanvaardbare milieustandaarden te kunnen voldoen en
contractonderhandelingen over het voldoen aan internationale
standaarden dus zinloos zijn? Zo neen, waarom niet?
10. Antwoord
Ik heb geen aanwijzingen die deze visie ondersteunen. Ik heb van
Curaçao begrepen dat investeringsvoorstellen van PdVSA voldoen aan de
normen als gesteld in de thans voorliggende conceptmilieuwetgeving.
11. Vraag
In hoeverre staat het huidige contract het handhaven van de huidige
milieunormen in de weg?
11. Antwoord
Het huidige contract staat het handhaven van de huidige milieunormen
op geen enkele manier in de weg.
12. Vraag
Waarop doelt u met uw opmerking dat "het eiland binnen de huidige
contractvoorwaarden met het bedrijf teveel beperkt in zijn
probleemoplossend vermogen"? 5)
Antwoord op vraag 12 en 13
In het huidige contract zijn verouderde normen van kracht. Namelijk de
normen opgenomen in de hinderwetvergunning. Deze zijn lager dan de
milieunormen in de VS of de EU. Ik heb tijdens mijn gesprek met de
Curaçaose bestuurders begrepen dat Curaçao graag hogere normen
nastreeft dan de verouderde die nu gelden. Het huurcontract bepaalt
dat, indien de regeringen (Land en/of Eiland) nieuwe wetgeving
introduceren met verscherpte en meer stringente milieuvoorschriften en
daardoor nieuwe investeringen noodzakelijk maken, deze investeringen
voor 50% door het Eilandgebied gedragen dienen te worden.
13. Vraag
Deelt u de visie dat alleen bij strengere dan de huidige milieunormen,
artikel 6.2 van het contract in werking treedt dat bepaalt dat de
overheid 50% van de kosten moet bijdragen om te voldoen aan nieuwe
milieuwetgeving? Zo neen, waarom niet?
13. Antwoord
Zie mijn antwoord op vraag 12.
14. Vraag
Wat verwacht u van de nieuwe milieuwetgeving die het eilandgebied naar
verwachting later dit jaar afrondt 6), aangezien de bestaande normen
voor de raffinaderij daarin onveranderd zijn overgenomen voor de
periode tot 2020?
14. Antwoord
Het gaat er in eerste instantie om dat Curaçao de bestaande
milieuwetgeving handhaaft. Voorts hecht ik er belang aan dat Curaçao
de milieunormering op middenlange termijn verhoogt. Ik zal bij het
Bestuurscollege van Curaçao informeren wat de beoogde tijdsplanning
van het instellen van hogere milieunormen is en hoe hoog deze normen
zullen zijn.
15. Vraag
Welke concrete verbeteringen verwacht u van het binnenkort te tekenen
Memorandum of Understanding door Curaçao en de PdVSA? Waarop baseert u
dat?
15. Antwoord
Zie mijn antwoord op vraag 9.
16. Vraag
Hoe beoordeelt u het feit dat er geen werkend rampen- of evacuatieplan
bestaat voor de omgeving van de raffinaderij, zoals blijkt uit het
feit dat bij de recente "shutdowns" de scholen zelf de evacuatie
moesten regelen?
16. Antwoord
Naar mijn oordeel behoort er een goed werkend rampen- en evacuatieplan
te zijn voor de omgeving van de raffinaderij. Ik zal daar met het
Bestuurscollege en de Antilliaanse overheid een gesprek over hebben.
17. Vraag
Welk aandeel van het ISLA-personeel is Antilliaans en om hoeveel
personen gaat het dan? Hoeveel draagt de ISLA-raffinaderij indirect
bij aan de werkgelegenheid voor Antillianen?
17. Antwoord
Ik heb van Curaçao vernomen dat er van de bijna 1000 werknemers van de
raffinaderij, er slechts 7 á 10 de Venezolaanse nationaliteit hebben.
Daarnaast werken er enkele honderden onderaannemers. Ik zal het
Bestuurscollege van Curaçao vragen mij exacte cijfers te verstrekken
over de directe en indirecte werkgelegenheid die de raffinaderij
verschaft aan Antillianen.
18. Vraag
Wat is de bijdrage van de ISLA raffinaderij aan de Antilliaanse
economie en wat zouden de gevolgen zijn van eventuele sluiting van de
raffinaderij, waar de President van Venezuela aan refereerde op 25
maart 2008 tijdens een toespraak op Venezolano de Television?
18. Antwoord
Voor het eerste deel van uw vraag kan ik uit het SEI van Curaçao het
volgende citeren:
"De raffinaderij is nog steeds een belangrijke factor in de economie
van Curaçao, hoewel minder dan in het verleden. De contributie van de
raffinaderij is onder meer :
- Circa 1000 directe werknemers en een vergelijkbaar aantal indirecte
werknemers, daarmee is de raffinaderij nog steeds een van de grootste
werkgevers
- Gemiddeld 400 werknemers van aannemersbedrijven uitlopend tot circa
1000 man ten tijde van groot onderhoud aan de installaties.
- Spinoff effecten voor technische bureaus, onderhoudsbedrijven etc.
- Directe inkomsten van US$ 20 miljoen per jaar via het lease contract
- Geschatte totale bijdrage aan economie: ANG 350 miljoen, ongeveer 8%
van het Curaçaose BBP."
Voor het antwoord op het tweede deel kan ik u informeren dat in het
SEI is aangegeven dat er een studie zal worden uitgevoerd die onder
andere de gevolgen van sluiting van de raffinaderij in kaart brengt.
19. Vraag
Wanneer ontvangt de Kamer de door u (in antwoord 10 en 11) toegezegde
reactie op de brief van SMOC?
19. Antwoord
Het antwoord op de brieven van SMOC doe ik u hierbij toekomen.
1) Wereldomroep 10 april 2008,
http://antilliaans.caribiana.nl/curacao_bonaire/car20080410_isla-shutd
own-SMOC (extern) ;
http://www.youtube.com/watch?v=XXZnhBM5TXs&feature=related (extern)
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2007-2008, nr. 1752
3) Zie verslag van uw recente Antillenbezoek, 31200 IV, nr. 37
4) In de behandeling van het kort geding van de Stichting Humanitaire
Zorg c.s. versus de ISLA (met vonnis op 2 maart 2007).
5) Zie verslag van uw recente Antillenbezoek, 31200 IV, nr. 37
6) Zie verslag van uw recente Antillenbezoek, 31200 IV, nr. 37
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties