Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Omwenteling adviespraktijk noodzakelijk

Obvion: alleen excellent advies is goed genoeg voor de consument

Heerlen, 9 juni 2008 - Obvion organiseerde 4 en 6 juni een congres voor haar tussenpersonen onder de noemer 'Excellent advies'. Het congres vond plaats naar aanleiding van het AFM-rapport waarin is geconstateerd dat de kwaliteit en transparantie van het hypotheekadvies niet altijd voldoen aan de norm die de Wet Financieel Toezicht aan de adviseur stelt. Centrale boodschap: de adviespraktijk moet veranderen en meebewegen met de sterk veranderende markt. En wel per direct, er is geen tijd meer voor concessies.

Douwe Dijkstra, Adjunct-Directeur en verantwoordelijk voor Marketing & Sales bij Obvion opende het congres: "Het is tijd om het heft in eigen handen te nemen: we moeten de kwaliteit en transparantie van het hypotheekadvies nieuw leven in blazen. Ons adagium is dat alleen excellent advies goed advies is. Daarom zijn we streng, in toenemende mate zeer streng, in de selectie van onze tussenpersonen. Maar Obvion moet ook zélf haar verantwoordelijkheid nemen: onze tussenpersonen de handvatten en instrumenten aanreiken om dat excellente advies ook in de praktijk te kunnen waarmaken. Dit congres speelt daarop in."

Harde opstelling
De Wet Financieel Toezicht is nu drie jaar van kracht. Volgens de letter van de wet opereren blijkt lastig: de open normen leiden tot onduidelijkheid en onzekerheid, beamen ook de aanwezige tussenpersonen. "Maar dat betekent niet dat je op de oude voet kunt doorgaan", aldus Chris Baelemans, directeur van opleidingsinstituut voor financiële dienstverleners Dukers & Baelemans. "Het AFM-rapport gaat over jullie. Het doet concrete handreikingen voor gedrag en vaardigheden in de adviespraktijk. Je moet jezelf de vraag stellen of je voldoende in staat bent de consument door te vragen over zijn financiële situatie en mogelijkheden. Vertoon je wel het juiste gedrag, ook als een consument niet zit te wachten op uitgebreid advies? En wat te denken van de kritiek op de bestaande provisie- en bonusregelingen; hoe gaan we daar met elkaar op anticiperen? Kortom: ik roep jullie namens Obvion op aan de slag te gaan met het rapport. Zie het als een kans om je werk nog beter in te vullen. Doe je dat niet, dan is dat niet zonder consequenties; de autoriteiten stellen zich hard op en verwachten actieve medewerking van de branche. Onze beroepsethiek en zorgplicht zijn hier in het geding."

Rollenspel
In lijn met het AFM-rapport stond het congres in het teken van gedrag en vaardigheid. Want daar ligt de sleutel tot succes vindt ook Obvion. Na een plenair gedeelte, werd het congres daarom vervolgd met workshops. Daarin werden de tussenpersonen met rollenspellen en clinics uitgedaagd om hun eigen adviespraktijk onder de loep te nemen. Doel van de workshops: de tussenpersonen bewust maken van de wijze waarop ze nu invulling geven aan hun dagelijkse praktijk. En vooral: hoe die te verbeteren met een centraal uitgangspunt: de consument een advies geven dat volledig aansluit op zijn persoonlijke situatie en behoeften. Een advies bovendien dat volledig transparant en begrijpelijk moet zijn voor de consument, "want we praten hier over de belangrijkste financiële beslissing in het leven van mensen", aldus Chris Baelemans.

Over Obvion
Obvion (www.obvion.nl) is een eigentijds hypotheekbedrijf dat samen met de beste tussenpersonen verantwoorde hypotheken verstrekt, en daarbij de beste service biedt. Het belang van consument en maatschappij staan voorop. Obvion opereert vanuit Heerlen en richt zich met 375 enthousiaste medewerkers uitsluitend op de markt van onafhankelijke tussenpersonen. Dat doet Obvion, voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Rabobank en ABP, met een filosofie die gebaseerd is op zes pijlers: open & eerlijk, onafhankelijk, snel & flexibel, professioneel, betrouwbaar, verantwoordelijk en persoonlijke aandacht.

Noot voor de redactie en