Ingezonden persbericht
Eerste zege voor Timo van der Marel na adembenemende strijd
Schiphol-Rijk, 9 juni 2008. De ELE-rally, de vierde ronde van de Merwede Springs
Mitsubishi Colt Cup, is op een fantastische strijd uitgedraaid. In het Brabantse land rond
Helmond kon tot kort voor de finish niemand voorspellen wie er met de hoofdprijs
vandoor zou gaan. Het werd uiteindelijk KNAF Talent First junior Timo van der Marel, die
zijn eerste zege opstreek, kort gevolgd door Corné Damen.
Twee keer gebeurde het dat drie verschillende equipes op één klassementsproef op de seconde
nauwkeurig even snel waren. En de uiteindelijke winnaar Timo van der Marel en zijn opponent
Corné Damen zetten zelfs viermaal dezelfde tijd op de klokken. Hét bewijs dat er helemaal op de
limiet werd gereden. Uiteindelijk was het een heel klein akkevietje dat de doorslag zou geven. Op
de 16e KP had Damen last van een lekkende turbometer, waarvan de vloeistof precies op zijn
rempedaal lekte. "Ik moest al rijdend met mijn linkervoet steeds het pedaal schoonvegen en dat
heeft me op die proef zo'n tien seconden gekost. Precies de tijd die ik op Timo te kort ben
gekomen. Nou ja, tweede is ook goed voor het kampioenschap", oordeelde Damen, die de vorige
rally op zijn naam had geschreven.
Timo van der Marel liep breed lachend rond. Er was een grote last van zijn schouders afgevallen,
zo bekende hij. "Ik weet dat de snelheid er bij mij in zit maar door diverse oorzaken heb ik dat tot
nu toe nog niet in winst kunnen omzetten. Hier is alles helemaal perfect gelopen. En de strijd met
Corné was geweldig. We gingen helemaal gelijk op en we hebben alle twee echt tot aan het
gaatje moeten gaan. Man, wat ben ik blij", aldus de junior, die zo zijn uitverkiezing als KNAF
Talent First-pion 2008 een gouden randje gaf.
Klassementleider Mark Nieuwlaar zag het gelaten aan. Hij moest zich tevreden stellen met de
derde plaats, nadat hij al snel een lekke band had opgelopen en daarop de proef moest uitrijden.
"We gingen nog zo flitsend van start met de snelste tijd op de eerste proef. Maar die lekke band
kostte ons zo'n twintig seconden en als de anderen vervolgens geen fouten maken rijd je dat gat
nooit meer dicht. Dus zijn we op zeker gaan rijden om voor het klassement de schade zoveel
mogelijk te beperken", verklaarde Nieuwlaar die zijn voorsprong op Damen tot 6 punten zag
teruglopen.
Hermen Kobus mocht op zich ook op een prima rally terugzien. De debutant zette eenmaal de
snelste tijd neer, terwijl er voor hem toch zo verbeten om de winst werd gestreden. Maar het ging
bepaald niet van een leien dakje. Ook hij had een lekke band opgelopen en schoot ook nog even
een weiland in. En het werd nog erger toen hij op een rondkoers een rondje teveel reed. "Ik merk
dat ik geen ritme heb. Er zitten gaten van een maand tussen twee wedstrijden en als je intussen
geen buitenlandse rally's rijdt dan ben je elke keer weer roestig bij de start. Een debutant als ik
moet eigenlijk tweemaal zo vaak rijden, wil je echt vooruitgang boeken".
Diezelfde ervaringen had ook Clemens Rommers, die ook niet aan een lekke band ontkwam.
"Het was een bocht die ik iets te scherp aansneed, waarop ik een vluchtheuvel schampte. We
hebben op de proef de lekke band gewisseld, wat ons toch drie minuten heeft gekost. Maar
verder heb ik me prima vermaakt. Je merkt de progressie als je de tweede keer dat je dezelfde
proef rijdt een stuk sneller bent. Dat geeft je toch een kick".
Voor Henk Westerbeek wil het tot nu toe niet echt vlotten. Al jaren is de snelle Voorschotense
postbode een toonbeeld van betrouwbaarheid. Maar dit jaar gaat er van alles mis, ondanks dat
hij nog betere tijden op de klokken zet dan voorheen. In Helmond ging hij na vier proeven aan de (
Ingezonden persbericht