Ingezonden persbericht


Persbericht

Amersfoort, 9 juni 2008

Nederlander kent voordelen banksparen niet

Ruim 90% van de Nederlanders is onbekend met de voordelen van banksparen. Eén op de vier geeft weliswaar aan bekend te zijn met banksparen, maar weet niet precies wat het inhoudt. Zelfs na uitleg over banksparen, blijkt de meerderheid niets te weten over het belastingvoordeel en de lagere en transparante kosten. Toch worden juist deze aspecten van banksparen hoog gewaardeerd. Dit blijkt uit onderzoek van Florius onder Nederlanders die in 2008 een woning gekocht hebben of van plan zijn dit binnen twee jaar te doen. Het onderzoek toont aan dat bankspaarproducten nog onontdekt zijn door consumenten. Sinds 1 januari 2008 kunnen banken nieuwe fiscaalgunstige producten voor vermogensopbouw aanbieden. Met bankspaarproducten kan de consument onder meer fiscaalgunstig sparen of beleggen voor de aflossing van zijn hypotheek.

Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 6% van de ondervraagden op de hoogte is van de aantrekkelijke aspecten van bankspaarproducten. Na uitleg over banksparen geeft 62,5% aan onbekend te zijn met de lagere, transparante kosten van bankspaarproducten en weet 54% niets over het belastingvoordeel. Tegelijkertijd hechten Nederlanders juist aan deze kenmerken veel waarde: 77,5% vindt het belastingvoordeel belangrijk en 76,1% hecht belang aan lage, transparante kosten.

Recent onderzoek door Vereniging Eigen Huis wees uit dat 64% van de Nederlandse woningbezitters banksparen niet kent. Eenmaal geïnformeerd, vindt echter bijna de helft dat geldverstrekkers banksparen zouden moeten aanbieden.

Paul van der Meijs, Directeur van Florius: De kenmerken van bankspaarproducten worden door de consument hoog gewaardeerd. Daarom hebben we onlangs de Florius Bankspaar Hypotheek geïntroduceerd. Veel mensen zijn echter nog onbekend met de voordelen en mogelijkheden van banksparen. Wij zien het als onze taak om, samen met het intermediair, consumenten hierover goed te informeren. Wij doen dit door zowel de consument als het intermediair toegang te geven tot informatie over banksparen op de Florius website en het Florius adviseursnetwerk.


- Einde persbericht -

Over Florius
Florius richt zich op de verkoop van hypotheken en financiële producten via het intermediaire kanaal. Florius is een handelsnaam van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V.. ABN AMRO Hypotheken Groep is een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V. Naast hypotheken biedt Florius ook andere woongerelateerde financiële producten.

Over banksparen
Sinds een wetswijziging op 1 januari 2008, mogen banken fiscaalgunstige producten voor vermogensopbouw aanbieden. Met bankspaarproducten kan de consument onder meer sparen of beleggen voor de aflossing van zijn hypotheek. Banksparen kan belastingvoordeel opleveren, omdat over het gespaarde bedrag of, in het geval van beleggen, over het opgebouwde vermogen géén vermogensbelasting hoeft te worden betaald. Bankspaarproducten brengen relatief lagere, transparante kosten met zich mee. Verzekeringen kunnen los worden afgesloten.