Misvattingen over beleggingsfondsen nog volop aanwezig
09/06/2008 11:00
AXA Investment Managers
Zeven van de tien Nederlanders kwalificeren hun kennis van financiële zaken als (zeer) goed. Echter het blijkt dat veel Nederlandse consumenten behoorlijk grote hiaten in hun financiële kennis hebben. Het percentage zelfbenoemde 'experts' is opmerkelijk hoog in vergelijking met onze buurlanden België (38%) en Duitsland (50%). Vrouwen blijken een andere risicoperceptie te hebben dan mannen. Ongeveer een vijfde van de Nederlanders bezit zelf aandelen in een beleggingsfonds.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek dat AXA Investment Managers afgelopen voorjaar onder circa 1.000 consumenten heeft laten uitvoeren door onderzoeksinstituut TNS NIPO. Het onderzoek brengt de kennis en attitude van de Nederlanders vanaf 18 jaar ten opzichte van beleggingsfondsen in beeld. Het onderzoek werd tevens uitgevoerd in België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
De grootste misvattingen bestaan er over de fiscale behandeling van beleggingsfondsen en over specifieke fondsen, zoals geldmarkt- en vastgoedfondsen. 63% van de Nederlanders denkt dat vastgoedfondsen panden met achterstallig onderhoud opkopen en renoveren, om ze daarna tegen een hogere prijs door te verkopen. Maar ook kennis van de algemene karakteristieken van beleggingsfondsen is geen gemeengoed. Zo denkt 40% van de Nederlandse consumenten dat je minstens een bedrag van EUR 5.000 nodig hebt om te kunnen beleggen in een beleggingsfonds en meent bijna de helft van de respondenten dat beleggen in aandelenfondsen net zo riskant is als beleggen in individuele aandelen.
Mannen hebben een iets betere kennis van beleggingsfondsen dan vrouwen. Bovendien classificeren vrouwen (52%) aandelenfondsen vaker dan mannen (37%) als een riskante investering. Met betrekking tot de kennis van de belastingtechnische aspecten van koerswinsten blijkt er nauwelijks verschil te bestaan tussen bezitters en niet-bezitters van aandelenfondsen.
Consumenten hebben moeite een goede inschatting te maken van de opbrengst van een gestort bedrag op een spaarrekening of een investering in een aandelenfonds. De opbrengst van een spaarrekening wordt licht overschat, die van aandelenfondsen daarentegen duidelijk onderschat. Ondervraagden denken dat een belegging van EUR 10.000 in 20 jaar 'slechts' EUR 24.724 zou opbrengen. In werkelijkheid zou deze waarde zijn aangegroeid tot EUR 50.186 (periode 1988 - 2007).
Slechts 53% van de Nederlanders vindt een beleggingsfonds geschikt als pensioenvoorziening en maar liefst 52% van de Nederlanders is van mening dat het investeren van geld in een fonds zeer ingewikkeld is. Dergelijke cijfers laten zien dat beleggingsfondsen door veel Nederlanders nog steeds als riskant en complex worden gezien. Groepen die positiever tegenover beleggingsfondsen staan zijn mensen met een hoger inkomen, de jongere generatie en beleggers die reeds ervaring met beleggingsfondsen hebben. Er blijkt onder de Nederlandse bevolking een terughoudendheid te zijn om te beleggen in een beleggingsfonds. Op de vraag wat consumenten zouden doen met een vrij te besteden EUR 50.000 geeft slechts 4% van de respondenten aan het geld te investeren in een beleggingsfonds. De bereidheid om het geld op een spaarrekening te zetten blijkt maar liefst tien keer zo groot. Hiermee blijft het animo om te investeren in een beleggingsfonds aanzienlijk achter bij onze buurlanden België (23% bereidheid) en Duitsland (14%).
"Beleggingsfondsen ogen blijkbaar voor veel Nederlanders nog steeds als een gesloten boek.", aldus Herman Barten, Hoofd Fondsdistributie bij AXA IM. "Dit is de eerste keer dat wij een dergelijk onderzoek hebben laten uitvoeren voor de Nederlandse markt. Eerdere onderzoeken in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben laten zien dat de consument minder kennis heeft van beleggingsfondsen dan door fondsenhuizen vaak wordt aangenomen. Deze tendens is ook op de Nederlandse markt duidelijk zichtbaar. In onze communicatie met beleggers zullen we rekening moeten houden met mogelijke hiaten in de kennis. Goede voorlichting van de consument is een onderwerp dat bij AXA IM hoog op de agenda moet blijven staan."
http://www.axa-im.nl