Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Zondag 8 juni 2008
Mannen dulden geen commentaar tijdens EK-wedstrijd
Vrienden alleen welkom als ze hun mond houden
Tijdens de aftrap van het Nederlands elftal morgen, zitten veel Nederlanders aan de buis gekluisterd. Voor ruim een kwart is dit een van de gezelligste momenten van het jaar (28%), al schaamt één op de tien kijkers zich voor de hoeveelheid tijd die ze achter de TV doorbrengt. Dit blijkt uit een representatief onderzoek naar TV-beleving onder vijfhonderd Nederlanders in opdracht van consumentenelektronicaspecialist ElectronicPartner (EP:). Tijdens de voetbalpot wensen de mannen niet gestoord te worden. Velen zouden zelfs het liefst een aparte TV-kamer hebben (30%). Vrienden over de vloer zijn oké (25%), maar dan moeten ze wel hun mond houden (22%).
Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is hier beschikbaar.
Niet alleen commentaar van gasten wordt als uitermate irritant ervaren door de mannen. Je zet je vriendschap pas echt op het spel, als je belt tijdens de wedstrijd. Want niets is erger dan de telefoon die gaat tijdens de voetbalpot, aldus 41% van de mannen (18% van de vrouwen). Top-drie ergernissen tijdens een wedstrijd volgens alle Nederlanders:
1. Telefoontje (30%)
2. Commentaar van vrienden/gasten (19%)
3. Te veel bezoek (7%)
Bord op schoot
Het kijken naar sport wint het de komende tijd van het zelf beoefenen van sport (20%). Grote kans dat oranjeminnend Nederland een pondje of meer aankomt, want de kookkunsten komen op een beduidend lager pitje: een kwart van voetbalkijkend Nederland eet met het bord op schoot. 17% vindt het een nadeel dat er ongezond gegeten wordt: vooral magnetron- en frituurmaaltijden.
Gebrek aan aandacht
Veel meer mannen dan vrouwen verklaren de TV heilig in juni (18% mannen, 8% vrouwen. Het pronkstuk van de woonkamer, noemt 36% van de Nederlanders het apparaat zelfs. En de ultieme vervanging van een schilderij (16%). Voetbal is in Nederland nog altijd een mannending : bijna de helft van de mannen probeert geen enkele wedstrijd te missen (48%), tegenover één op de vier vrouwen. Een op de acht mannen heeft het er zelfs voor over een vrije dag op te nemen, als er tijdens werktijd een wedstrijd wordt gespeeld (12%, vrouwen: 4%). Vrouwen klagen dan ook over het gebrek aan aandacht van hun partner in de junimaand. Eén op de tien vindt het jammer dat haar partner alleen maar oog heeft voor de wedstrijd. Veel vrouwen zien er dan ook tegenop dat de TV continu aanstaat (14%).
Over het onderzoek
ElectronicPartner laat regelmatig onderzoek doen onder Nederlandse consumenten om meer inzicht te krijgen in de attitude en het gedrag ten aanzien van consumenten-elektronica. De uitkomsten van het onderzoek helpen ElectronicPartner haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research onder 500 Nederlanders, algemeen Nederlands publiek, in de leeftijd van 18 jaar en ouder.
Over Electronic Partner
ElectronicPartner Nederland B.V. is met circa 280 aangesloten winkels in Nederland en 5.000 winkels in zeven Europese landen een toonaangevende organisatie voor de consumenten- en huishoud elektronicabranche. EP: bestaat uit de formules EP:, ServicePartner en Sprinter Elektro en levert de aangesloten zelfstandige detaillisten diensten op het gebied van inkoop, distributie, reclame en marketing, opleiding en training, automatisering en marktonderzoek.
Sinds kort is de eerste winkel geopend van een nieuwe formule: EP:FirstClass, een audio en video formule met de betere, kwalitatief hoogstaande Plasma/LCD s, DVD s, Audio, luidsprekers en tv-meubels. EP: staat voor service, kwaliteit, vakkennis en A-merken.