Actueel
* - Nieuws
Perstekst André Cadere
Peinture sans fin
08.06.08-14.09.08
André Cadere, die vanaf 1967 in Parijs woonde, behoort naast onder
meer Daniel Buren, Niele Toroni en François Morellet tot de
belangrijkste vertegenwoordigers van de Franse kunstwereld van de
jaren 1970. In zijn werk combineerde hij een gereduceerde sculpturale
vormentaal met een conceptueel uitgangspunt waarmee het functioneren
van het kunstsysteem in twijfel wordt getrokken - een werkwijze die in
de afgelopen jaren belangrijk is geworden voor een jongere generatie
conceptuele kunstenaars. Zijn vroegtijdige overlijden werd
voorafgegaan door een intensieve en zeer productieve, maar ook
relatief korte creatieve periode van acht jaar. Samen met zijn
consequente weigering om te buigen voor de regels van de kunstmarkt
kan dit een verklaring zijn voor het feit dat het werk van André
Cadere tot op heden niet de erkenning heeft gekregen die het verdient.
Cadere kreeg in de jaren 1970 bekendheid met zijn 'Barres de bois
rond', die behalve minimalistische kunstwerken ook instrumenten van
artistieke interventie waren. Deze ronde houten stokken van diverse
afmetingen werden door de kunstenaar met de hand vervaardigd. Ze
bestaan uit in verschillende kleuren geschilderde, cilindrische
schijven, waarvan de hoogte gelijk is aan de doorsnede en die volgens
een wiskundig permutatieprincipe gerangschikt zijn waarbij één fout de
gehele systematische volgorde verstoort. Cadere beschreef zijn stokken
als Peinture sans fin - een 'schildering zonder einde', waarmee de
grenzen van het medium opnieuw werden gedefinieerd en gebroken werd
met traditionele manieren van kijken. De vorm van de stok legt geen
vast gezichtspunt op - er is geen onderkant of bovenkant, voorkant of
achterkant - maar de stokken kunnen daardoor wel op diverse manieren
gepresenteerd worden: zo kunnen de stokken op de vloer worden gelegd,
aan de wand worden gehangen of tegen de muur worden neergezet, of van
de ene naar de andere plek worden gebracht.
Dit mobiliteitsaspect speelt een belangrijke rol in de conceptuele
aanpak van Cadere: in zijn 'promenades' liep de kunstenaar met de stok
in de hand door de stad, en 'bezette' hij er openbare ruimtes mee om
aan te tonen dat hij volledig onafhankelijk was zijn van
institutionele kaders om zijn kunst te presenteren. Cadere nam - als
welkome of ongenode gast - ook deel aan openingen van museum- en
galerietentoonstellingen (zo was hij in 1972 aanwezig op de documenta
5), om daar zijn houten stokken te presenteren en het publiek te
betrekken bij een discussie over zijn werk. Zijn aanwezigheid in de
kunstwereld was subversief. Door de stok te integreren of, beter
gezegd, te infiltreren in de institutionele context werd de aandacht
gericht op vragen over uitsluiting en op de definitiemacht van de
culturele wereld - niet in de laatste plaats doordat deze
ensceneringen de stok doordrenken met betekenis en daardoor ook de
kunstenaar, die aldus als een soort living sculpture onderdeel werd
van het kunstwerk.
De tentoonstelling in de Staatliche Kunsthalle Baden-Baden geeft een
allesomvattend overzicht van het veelzijdige werk van André Cadere en
plaatst het in het middelpunt van de hedendaagse discussie over kunst.
Tot de getoonde werken behoren de 'Barres de bois rond' (ca. 60
museumstukken) en talrijke foto's en films, waarin zijn interventies
in de openbare ruimte zijn gedocumenteerd, de aantekeningen van de
kunstenaar, waarin hij nauwkeurig concepten en ontwikkeling van zijn
getoonde stukken, 'promenades' en voordrachten beschrijft, alsmede
diverse efemera (zoals uitnodigingskaarten, catalogi, brieven,
krantenartikelen). De tentoonstelling reconstrueert een aantal
installaties die de kunstenaar tijdens zijn leven maakte. Twee
tijdgenoten van Cadere, Bernard Marcelis (Brussel) en Anton Herbert
(Gent), zijn in de arm genomen om wetenschappelijk advies te geven
voor de expositie; zij zorgen voor de authenticiteit van de
presentatie.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling wordt een tweedelige publicatie
uitgegeven in het Duits, Frans en Engels, waarin het gehele spectrum
van het werk van André Cadere aan bod komt.
Beeldmateriaal
lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen
het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te
ontvangen!
Bonnefanten Museum Maastricht