Time : 12:29:47
Date : 04 June 2008
Sender Name: Delhaize Group

BIO KENT STEEDS GROTER SUCCES BIJ DELHAIZE BELGIË

Dalende prijzen maken bio nog toegankelijker voor iedereen

Delhaize België biedt al meer dan 20 jaar bioproducten aan. Het assortiment wordt steeds verder uitgebreid en wint elk jaar aan populariteit. Terwijl de prijzen van bio dalen, is de omzet ervan sterk gestegen in 2007: + 12% ten opzichte van 2006. In 2008 blijft deze stijging zich voortzetten met een stijging van 13% gedurende de eerste drie maanden van het jaar. Delhaize België plaatst zijn assortiment extra in de kijker tijdens de Week van de Bio, die doorgaat van 7 tot 15 juni. Op deze manier laat Delhaize het gevarieerde bioassortiment, dat aan competitieve prijzen wordt aangeboden, door haar klanten ontdekken.

Sterk groeiende verkoop: +12% in 2007

Delhaize is pionier in de Belgische distributie op het vlak van het promoten, ondersteunen en aanbieden van biologische voeding en heeft in de loop der jaren een bioassortiment uitgebouwd van meer dan 650 producten. Er zijn bioproducten in alle productcategorieën terug te vinden, gaande van aardappelen over vlees en vis tot textiel, en ze zijn zeer gemakkelijk herkenbaar dankzij een groen-oranje logo. Alle bioproducten die te koop zijn bij Delhaize dragen het label Biogarantie en zijn gecertificeerd door Certisys en Blik, twee onafhankelijke Belgische controleorganisaties.

Met haar bioassortiment is Delhaize een van de koplopers in de verkoop van bioproducten in België. Meer dan één derde van alle verkochte bioproducten in België gaat bij Delhaize over de toonbank. In 2007 vertegenwoordigde de omzet van bioproducten bij Delhaize 94,5 miljoen euro. Dit is een toename met maar liefst 12% ten opzichte van 2006. Tijdens de eerste 3 maanden van 2008 zet deze stijging zich verder door met een stijging van 13% ten opzichte van 2007. "Deze stijging toont duidelijk aan dat biovoeding deel uitmaakt van de voedingsgewoonten van de klanten van Delhaize. Bio is meer dan een modeverschijnsel, het maakt deel uit van onze dagdagelijkse voeding. In de jaren '80 was bio een markt in volle expansie maar vond men enkel bioproducten terug in gespecialiseerde winkels en op de boerderijen zelf. Delhaize heeft er bewust voor gekozen om biovoeding toegankelijk te maken voor iedereen door bioproducten tegen competitieve prijzen aan te bieden in haar winkels. Dit past ook perfect binnen de strategische wil van Delhaize om duurzaam te ondernemen", aldus Marc Brohet, Vice President Procurement - Dry &
Non Food.

Een aantal voorbeelden van de best verkopende bioproducten zijn bananen, wortelen, ajuinen, aardappelen, eieren, brood en melk.

Biovoeding: goed voor het milieu en prijzen die tot 30% dalen

Delhaize België wil haar klanten de beste prijzen bieden. In 2007 werd in de mate van het mogelijke de verpakking van bioproducten geoptimaliseerd en gereduceerd. Zo kreeg de bioprei een bandje in plaats van een volledige verpakking en kreeg de ananas een etiket opgeniet in plaats van een plastic verpakking. Dankzij deze wijzigingen daalde de prijs met 5 à 10% en werden de producten nog milieuvriendelijker. In 2008 richt Delhaize zich steeds meer rechtstreeks tot de bioproducenten waardoor de prijzen tot 30% dalen. Door deze prijsdalingen wordt bio steeds toegankelijker. Delhaize wil dan ook elke klant laten proeven van dit kwalitatieve assortiment. Bepaalde bioproducten worden trouwens aan quasi dezelfde prijs verkocht als de conventionele producten. Zo worden biobananen aan 2,39 ¤ verkocht, net als de conventionele bananen.

Uitbreiding van het bioassortiment

Het assortiment bioproducten bij Delhaize wordt verder uitgebreid in de loop van 2008. Er komen nieuwe referenties biosoep in het assortiment verse producten (tomatensoep, wortelsoep, groentensoep en erwtensoep). In de afdeling biovlees zijn er onder andere nieuwe referenties biobarbequevlees en biolamsvlees. Er zijn ook biogarnaalstaarten in het diepvriesassortiment bijgekomen. Het assortiment biowijnen blijft verder uitbreiden. De klant kan nog tal van andere nieuwe bioproducten vinden zoals frituurolie, bolognaisesaus, balsamicosaus, rijstwafels met melkchocolade, melkpoeder op basis van amandelen en noten, enz.

Tal van acties tijdens de Week van de Bio

Delhaize neemt actief deel aan de Week van de Bio en voorziet tal van acties in en buiten haar winkels. De acties gaan door van 7 tot 15 juni en zijn bedoeld om zowel de klanten als het ruime publiek kennis te laten maken met bioproducten. In de winkel krijgen de klanten al sinds 22 mei en nog tot 18 juni 75 plus-punten bij aankoop van drie bioproducten naar keuze. Op de website www.delhaize.be zal eveneens uitgebreide info over bio terug te vinden zijn vanaf deze donderdag.

Delhaize is ook partner van de studentenontbijten die in het kader van de bioweek worden georganiseerd in de studentensteden Leuven, Gent, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Luik en Namen. Tijdens deze actie kunnen studenten voor 1 euro biologisch ontbijten. De opbrengst van de actie wordt geschonken aan Poverello, dat steun verleent aan de minderbedeelden in de maatschappij.

Op het ritme van de seizoenen en in nauwe samenwerking met de producenten

De biologische landbouw hecht veel belang aan het natuurlijke groeiproces van producten en het ritme van de aarde. Niets wordt geforceerd, noch qua vorm noch qua grootte. Biologische landbouw biedt dan ook bij uitstek seizoensproducten aan met de pure smaak van de natuur. Bovendien wordt voor de bioproductie nauw samengewerkt met de leveranciers. Het gaat in hoofdzaak om lokale en Belgische bedrijven, die elk zorgen voor een specifieke productie. In de loop der jaren heeft Delhaize een vertrouwensrelatie opgebouwd met deze producenten, die steeds verder groeien.

Persinfo

Sandrine Blin
Communication Specialist
Tel. 02/412 83 16
Sblin@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Manager
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL