De nieuwe Mazda2 driedeurs: stijlvol, sportief en betaalbaar
(6/5/2008)
Wat Europese verkopen betreft kan Mazda terugzien op een uitstekend
kalenderjaar. In 2007 verkocht Mazda Motor Europe 311.200 eenheden,
het grootste verkoopaantal in 16 jaar en 2 procent meer dan in het
topjaar 2006. De introductie van de nieuwe driedeursversie van de
Mazda2 garandeert de voortzetting van dit succes in 2008.
Een belangrijke sleutel tot het voortdurende succes van Mazda zowel in
Europa als wereldwijd is het telkens uitbreiden van het
leveringsprogramma met opwindende modellen, die een steeds breder
koperspubliek aanspreken. In minder dan twee jaar tijd introduceerde
Mazda verschillende modellen die het nooit eerder in zijn programma
had, zoals de supersnelle Mazda3 MPS, de unieke MX-5 Roadster Coupé
met zijn elektrisch inklapbare hardtop en de sportieve crossover SUV,
de CX-7. Deze strategie vindt nu voorzetting met de marktintroductie
van de eerste driedeursversie van de Mazda2.
De geheel nieuwe Mazda2, een eerste doorontwikkeling van een model van
de nieuwste generatie Mazdaâs, beleefde zijn introductie in 2007 en
werd meteen een hit bij de Europese klanten. Tot en met april 2008
werden er al bijna 40.000 exemplaren van verkocht. In december 2007
kreeg de vijfdeurs versie van de Mazda2 tijdens EuroNCAP botsproeven
vijf sterren toegewezen voor inzittendenbescherming. Bovendien sleepte
de Mazda2 een flink aantal onderscheidingen in de wacht, waaronder die
van âWorld Car of the Year 2008â, evenals vele nationale titels, zoals
âAuto van het Jaarâ in Oostenrijk, België, Kroatië, Denemarken,
Bulgarije, Slowakije, Japan en Zuid-Afrika. Bij de Europese verkiezing
tot âAuto van het Jaarâ moest het model alleen de iconische Fiat 500
voor laten gaan. De Mazda2 zal ongetwijfeld verder aan populariteit
winnen na de lancering van het driedeurs model dat over dezelfde
unieke eigenschappen beschikt als de vijfdeursversie en die zelfs naar
de kroon steekt wat betreft sportiviteit en betaalbaarheid.
Vormgeving â nadruk op sportiviteit
De nieuwe driedeurs Mazda2 lijkt sterk op de vlot en atletisch
gelijnde vijfdeurs versie maar kreeg een iets sportievere uitstraling.
De achterzijruiten hebben een unieke vorm die perfect aansluit bij de
oplopende wigvorm van de Mazda2 en versterken diens sportieve
karakter. Het fris en dynamisch ogende model is een toonbeeld van
beheerste kracht, bereikt door de fraaie belijning en het hoogste
afwerkingsniveau wat Mazda tot nu toe bij een auto in het B-segment
hanteerde.
Het opvallende ontwerp is ook 4 % aerodynamischer dan de oude Mazda2
en kent een luchtweerstandcoëfficiënt (Cd) van slechts 0,31 en een
liftcoëfficiënt (CLF) van slechts 0,02. Deze twee lage waarden
dragen bij aan een lager verbruik en lagere gebruikskosten, belangrijk
voor jonge kopers die voor het eerst een nieuwe auto kopen.
De GT-M, voorzien van een gewijzigde voorbumper, aangepaste dorpels en
een dakspoiler, verlaagt het visuele zwaartepunt van de auto en zal
vooral klanten aanspreken die prijs stellen op meer sportiviteit. Het
donkere interieur staat in fraai contrast met de witte wijzerplaten
van de instrumenten, de zilverkleurige accenten, een driespaaks
stuurwiel dat lijkt op dat van de MX-5, een met zilverkleurige ringen
afgezet instrumentencluster en de in de middenconsole geplaatste
schakelpook.
Functionaliteit, uitrusting en comfort
Evenals de vijfdeursversie beschikt de nieuwe driedeursversie van de
Mazda2 Hatchback ondanks zijn compacte buitenmaten over een ruim
interieur. Voor een optimale toegang tot de achterbank is de
deuropening 163 mm breder dan die van de voorportieren van de
vijfdeurs Mazda2. De driedeursversie heeft een passagiersstoel met
âwalk-inâ functie, waarbij de leuning van de stoel voorover klapt en
de stoel in zijn geheel naar voren schuift om in- en uitstappen te
vergemakkelijken. Nadat de achterpassagier is in- of uitgestapt, keert
de stoel naar zijn oorspronkelijke positie terug.
Het interieur biedt verbazend veel ruimte en comfort. De relatief
lange wielbasis van 2,49 meter, de innovatief gevormde en dunnere
hemelbekleding en de lagere heuplijn achterin zorgen gezamenlijk voor
voldoende hoofd-, schouder- en beenruimte voor alle inzittenden. De
bestuurdersstoel is horizontaal over 250 mm verschuifbaar en in hoogte
55 mm instelbaar. De rondlopende cockpit biedt plaats aan bestuurders
van vrijwel elk postuur en omvat een in hoogte verstelbaar stuurwiel
en een hoog in de middenconsole geplaatste schakelpook.
Dankzij de hogere plaatsing van de schakelpook ontstond ruimte tussen
beide voorstoelen. Deze ruimte biedt plaats aan een vloerconsole met
een bekerhouder en een bagagevak, groot genoeg voor een handtas.
Verder is de console voorzien van een aansluiting voor een MP3-speler,
te gebruiken in combinatie met de geluidsinstallatie van de auto en
een 12-volt aansluiting voor het aansluiten of opladen van elektrische
accessoires. Andere handige opbergmogelijkheden vinden we in het
dashboardkastje, voorzien van een uniek tijdschriftenvak, drie kleine
opbergvakjes in het dashboard, uitsparingen in de portieren voor
flesjes van een halve liter en een documentenvak op A4-formaat.
De inhoud van de bagageruimte is gelijk aan die van de
vijfdeursversie. Achter de achterbank bevindt zich een
bagagecompartiment met een inhoud van 250 liter, groot genoeg voor
twee koffers of een kinderbuggy. Dit kan worden vergroot naar 787
liter door de leuningen van de achterbank neer te klappen (in de
verhouding 60/40: op alle versies behalve de Exclusive).
De driedeursversie van de Mazda2 wordt leverbaar in vier modelversies,
allemaal voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting gericht op
jonge bestuurders die grote waarde hechten aan rijplezier en
gebruiksgemak. De Exclusive beschikt over centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren,
Mazdaâaudio AM/FM radio/CD speler met MP3-functie en
stuurwielbediening, elektrische stuurbekrachtiging, zes airbags en
ABS. De Touring beschikt aanvullend over elektrisch bediende en
verwarmde en inklapbare buitenspiegels, 15 inch lichtmetalen wielen,
stoelverwarming, handbediende klimaatregeling, elektrisch bedienbare
ramen in de achterportieren en een boordcomputer met instelbare
rijsnelheids-waarschuwing. De Executive beschikt onder andere over 16
inch lichtmetalen wielen, zes CD wisselaar, automatische
klimaatregeling, mistlampen vóór, regen- en lichtsensoren, Dynamic
Stability Control (DSC), tractiecontrolesysteem (TCS) en cruisecontrol
(alleen de 1.5-liter benzineversie).
Aandrijflijnen â laag verbruik en lage CO2 uitstoot
De driedeursversie van de Mazda2 Hatchback kent in Nederland hetzelfde
motorengamma als de vijfdeursversie. Deze pittige motoren koppelen
uitstekende prestaties aan een verbruik en CO2 uitstoot die
aanmerkelijk lager zijn dan die van de motoren van het huidige model.
De 1.3-liter krachtbron van het basismodel is voorzien van variabele
klepbediening en kent twee vermogensversies. De standaardversie levert
55 kW/75 pk en de high power versie levert 63 kW/86 pk. Beide motoren
verbruiken slechts 5,4 liter brandstof per 100 km en produceren
daarbij slechts 129 gram CO2 per kilometer. De krachtigste
benzinemotor is de 1.5-liter. Deze motor levert 76 kW/103 pk,
verbruikt daarbij slechts 5,9 liter brandstof per 100 km en produceert
140 gram CO2 per kilometer. Goed nieuws voor potentiële klanten in
het B-segment die de zeer lage gebruikskosten zeker zullen waarderen.
Alle motorversies zijn gekoppeld aan een in eigen huis ontwikkelde
handgeschakelde vijfbak, waarvan de overbrengingsverhoudingen 3 tot 10
% hoger liggen dan die van de vorige transmissie en die daarmee ook
een bijdrage leveren aan een lager verbruik.
Onderstel en veiligheid â lichtgewicht, lage kosten en even veilig als
vijfdeursversie
De kale carrosserie van zowel de drie- als vijfdeursversie van de
Mazda2 is bijna 100 kg lichter dan die van het vorige model. De Mazda2
weegt nog geen 1000 kg en markeert daarmee het einde van de algemeen
aanvaarde trend in de autowereld dat nieuwe versies van een model
steeds zwaarder worden.
Dit uitstekende resultaat werd hoofdzakelijk verkregen door technische
aanpassingen, zoals het op grote schaal toepassen van zeer lichte en
tegelijk sterke staalsoorten, maar ook door het terugbrengen van de
buitenafmetingen, wat de auto niet alleen lichter maar ook wendbaarder
en goedkoper in gebruik maakt.
Met de driedeurs Mazda2 is Mazda nog een stap verder gegaan. Het model
is nog eens 5 tot 10 kg lichter dan de vijfdeursversie, beginnend bij
een gewicht van 925 kg voor de 1.3 liter Mazda2 driedeurs.
Dankzij toepassing van staalsoorten met hoge treksterkte behoort de
Mazda2 tot de veiligste autoâs in zijn klasse, recentelijk aangetoond
in een EuroNCAP botsproef waarbij de vijfdeursversie met 34 punten de
maximale score van vijf sterren voor inzittendenveiligheid behaalde.
Ook kinderen zijn in de nieuwe Mazda2 optimaal beschermd: met 37
punten en een score van vier sterren behoort de kleinste Mazda daarmee
ook op dit gebied tot één van de veiligste autoâs in zijn klasse.
Ook voor voetgangersveiligheid behaalde de Mazda2 een respectabele
score: 18 punten ofwel twee sterren. De Mazda2 driedeurs heeft extra
versterkingen gekregen rond de B-stijl en in de deuropeningen. In de
portieren zijn verstevigingsbalken aangebracht om een zijwaartse
impact goed op te vangen. Het passieve veiligheidspakket van de
driedeurs Mazda2 omvat zes airbags, ABS, elektronische
remkrachtverdeling (EBD), remassistent en laag geplaatste
buitenspiegels voor beter zicht naar buiten. Vanaf de Executive is
Dynamic Stablity Control (DSC) en tractiecontrole (TCS) standaard.
Mazda2 - âWorld Car of the Year 2008â
Het is geen toeval dat de tweede generatie van de Mazda2 de âWorld Car
of the Year 2008â award heeft gewonnen. De nieuwe Mazda2 is op alle
gebieden een unieke en trendbrekende auto. Hij ziet er niet alleen
bijzonder dynamisch en sportief uit (niet altijd het geval in het
B-segment), hij is ook de nieuwe benchmark op het gebied van
gewichtstrategie omdat hij 100 kg lichter is dan zijn voorganger. Het
resultaat van een belangrijk aandachtspunt bij Mazda: het produceren
van autoâs die het milieu minder belasten. Met minder âvlees om zân
ribbenâ verbruikt de tweede generatie van de Mazda2 beduidend minder
brandstof en produceert derhalve minder CO2 dan zijn voorganger.
Hetgeen niet betekende dat het winnen van de award vanzelfsprekend
was. Onder de totaal 39 kandidaten voor de titel âWorld Car of the
Yearâ zat een aantal zeer goede nieuwe autoâs. Een jury van 47
internationale autojournalisten had de moeilijke taak daaruit een
winnaar te kiezen, gebaseerd op hun eigen ervaringen met elk model uit
hoofde van hun beroep. De juryleden representeerden de automotive pers
uit Europa, Azië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en andere delen van de
wereld. Nadat alle stof was neergedaald bleef de nieuwe Mazda2 over
als de terechte winnaar van de titel âWorld Car of the Year 2008â.
Voor meer informatie zie www.wcoty.com.
De voorloper van de driedeurs Mazda2 - de Mazda Sassou
Eén van de hoogtepunten van de IAA 2005 in Frankfurt was de Mazda
Sassou concept car. Het model was ontworpen en gebouwd door het Design
Team van Mazda Motor Europe onder supervisie van Peter Birtwhistle en
gaf een goede indicatie van hoe de toekomstige nieuwe Mazda in het
B-segment er uit zou kunnen zien. De naam âSassouâ komt uit de Japanse
taal en staat voor een positieve kijk op het leven, voor een
optimistische blik in de toekomst. Het model doet zijn naam eer aan,
want vele aspecten van het exterieur van de Sassou zijn overgenomen in
de nieuwe driedeurs Mazda2: de sportieve wigvorm bijvoorbeeld en de
koetswerklijnen op de deuren en wielschermen. Deze kenmerken zijn bij
de nieuwe Mazda2 net zo opvallend aanwezig als bij de concept car,
maar zijn gecombineerd met vloeiende overgangen om een dynamische maar
ook verfijnde uitstraling van kracht en sportiviteit te creëren. De
Mazda2 driedeurs heeft ook de onderscheidende stijgende heuplijn van
de Sassou overgenomen. Deze zorgt er niet alleen voor dat het lijkt of
de Mazda2 als het ware de lucht âdoorsnijdtâ, zelfs als hij stilstaat,
maar deze lijn is aan de voorzijde van de voorportieren ook 40 mm
lager dan bij het vorige model. Dit, gecombineerd met een optimale
heuphoogte van de voorstoelen en een verlaagde positie van de
buitenspiegels, zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het
(diagonale) zichtveld naar voren en naar beneden, een extra
veiligheidsaspect bij het rijden in een stad. En de puntige vorm van
de achterste zijruiten, kenmerkend voor zân sportieve uitstraling,
zijn eveneens overgenomen van de Sassou.
AutoRai