AutoRai

De nieuwe Mazda2 driedeurs: stijlvol, sportief en betaalbaar

(6/5/2008)
Wat Europese verkopen betreft kan Mazda terugzien op een uitstekend kalenderjaar. In 2007 verkocht Mazda Motor Europe 311.200 eenheden, het grootste verkoopaantal in 16 jaar en 2 procent meer dan in het topjaar 2006. De introductie van de nieuwe driedeursversie van de Mazda2 garandeert de voortzetting van dit succes in 2008.

Een belangrijke sleutel tot het voortdurende succes van Mazda zowel in Europa als wereldwijd is het telkens uitbreiden van het leveringsprogramma met opwindende modellen, die een steeds breder koperspubliek aanspreken. In minder dan twee jaar tijd introduceerde Mazda verschillende modellen die het nooit eerder in zijn programma had, zoals de supersnelle Mazda3 MPS, de unieke MX-5 Roadster Coupé met zijn elektrisch inklapbare hardtop en de sportieve crossover SUV, de CX-7. Deze strategie vindt nu voorzetting met de marktintroductie van de eerste driedeursversie van de Mazda2.

De geheel nieuwe Mazda2, een eerste doorontwikkeling van een model van de nieuwste generatie Mazdaâs, beleefde zijn introductie in 2007 en werd meteen een hit bij de Europese klanten. Tot en met april 2008 werden er al bijna 40.000 exemplaren van verkocht. In december 2007 kreeg de vijfdeurs versie van de Mazda2 tijdens EuroNCAP botsproeven vijf sterren toegewezen voor inzittendenbescherming. Bovendien sleepte de Mazda2 een flink aantal onderscheidingen in de wacht, waaronder die van âWorld Car of the Year 2008â, evenals vele nationale titels, zoals âAuto van het Jaarâ in Oostenrijk, België, Kroatië, Denemarken, Bulgarije, Slowakije, Japan en Zuid-Afrika. Bij de Europese verkiezing tot âAuto van het Jaarâ moest het model alleen de iconische Fiat 500 voor laten gaan. De Mazda2 zal ongetwijfeld verder aan populariteit winnen na de lancering van het driedeurs model dat over dezelfde unieke eigenschappen beschikt als de vijfdeursversie en die zelfs naar de kroon steekt wat betreft sportiviteit en betaalbaarheid.

Vormgeving â nadruk op sportiviteit
De nieuwe driedeurs Mazda2 lijkt sterk op de vlot en atletisch gelijnde vijfdeurs versie maar kreeg een iets sportievere uitstraling. De achterzijruiten hebben een unieke vorm die perfect aansluit bij de oplopende wigvorm van de Mazda2 en versterken diens sportieve karakter. Het fris en dynamisch ogende model is een toonbeeld van beheerste kracht, bereikt door de fraaie belijning en het hoogste afwerkingsniveau wat Mazda tot nu toe bij een auto in het B-segment hanteerde.

Het opvallende ontwerp is ook 4 % aerodynamischer dan de oude Mazda2 en kent een luchtweerstandcoëfficiënt (Cd) van slechts 0,31 en een liftcoëfficiënt (CLF) van slechts 0,02. Deze twee lage waarden dragen bij aan een lager verbruik en lagere gebruikskosten, belangrijk voor jonge kopers die voor het eerst een nieuwe auto kopen.

De GT-M, voorzien van een gewijzigde voorbumper, aangepaste dorpels en een dakspoiler, verlaagt het visuele zwaartepunt van de auto en zal vooral klanten aanspreken die prijs stellen op meer sportiviteit. Het donkere interieur staat in fraai contrast met de witte wijzerplaten van de instrumenten, de zilverkleurige accenten, een driespaaks stuurwiel dat lijkt op dat van de MX-5, een met zilverkleurige ringen afgezet instrumentencluster en de in de middenconsole geplaatste schakelpook.

Functionaliteit, uitrusting en comfort
Evenals de vijfdeursversie beschikt de nieuwe driedeursversie van de Mazda2 Hatchback ondanks zijn compacte buitenmaten over een ruim interieur. Voor een optimale toegang tot de achterbank is de deuropening 163 mm breder dan die van de voorportieren van de vijfdeurs Mazda2. De driedeursversie heeft een passagiersstoel met âwalk-inâ functie, waarbij de leuning van de stoel voorover klapt en de stoel in zijn geheel naar voren schuift om in- en uitstappen te vergemakkelijken. Nadat de achterpassagier is in- of uitgestapt, keert de stoel naar zijn oorspronkelijke positie terug.

Het interieur biedt verbazend veel ruimte en comfort. De relatief lange wielbasis van 2,49 meter, de innovatief gevormde en dunnere hemelbekleding en de lagere heuplijn achterin zorgen gezamenlijk voor voldoende hoofd-, schouder- en beenruimte voor alle inzittenden. De bestuurdersstoel is horizontaal over 250 mm verschuifbaar en in hoogte 55 mm instelbaar. De rondlopende cockpit biedt plaats aan bestuurders van vrijwel elk postuur en omvat een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een hoog in de middenconsole geplaatste schakelpook.

Dankzij de hogere plaatsing van de schakelpook ontstond ruimte tussen beide voorstoelen. Deze ruimte biedt plaats aan een vloerconsole met een bekerhouder en een bagagevak, groot genoeg voor een handtas. Verder is de console voorzien van een aansluiting voor een MP3-speler, te gebruiken in combinatie met de geluidsinstallatie van de auto en een 12-volt aansluiting voor het aansluiten of opladen van elektrische accessoires. Andere handige opbergmogelijkheden vinden we in het dashboardkastje, voorzien van een uniek tijdschriftenvak, drie kleine opbergvakjes in het dashboard, uitsparingen in de portieren voor flesjes van een halve liter en een documentenvak op A4-formaat.

De inhoud van de bagageruimte is gelijk aan die van de vijfdeursversie. Achter de achterbank bevindt zich een bagagecompartiment met een inhoud van 250 liter, groot genoeg voor twee koffers of een kinderbuggy. Dit kan worden vergroot naar 787 liter door de leuningen van de achterbank neer te klappen (in de verhouding 60/40: op alle versies behalve de Exclusive).

De driedeursversie van de Mazda2 wordt leverbaar in vier modelversies, allemaal voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting gericht op jonge bestuurders die grote waarde hechten aan rijplezier en gebruiksgemak. De Exclusive beschikt over centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren, Mazdaâaudio AM/FM radio/CD speler met MP3-functie en stuurwielbediening, elektrische stuurbekrachtiging, zes airbags en ABS. De Touring beschikt aanvullend over elektrisch bediende en verwarmde en inklapbare buitenspiegels, 15 inch lichtmetalen wielen, stoelverwarming, handbediende klimaatregeling, elektrisch bedienbare ramen in de achterportieren en een boordcomputer met instelbare rijsnelheids-waarschuwing. De Executive beschikt onder andere over 16 inch lichtmetalen wielen, zes CD wisselaar, automatische klimaatregeling, mistlampen vóór, regen- en lichtsensoren, Dynamic Stability Control (DSC), tractiecontrolesysteem (TCS) en cruisecontrol (alleen de 1.5-liter benzineversie).

Aandrijflijnen â laag verbruik en lage CO2 uitstoot De driedeursversie van de Mazda2 Hatchback kent in Nederland hetzelfde motorengamma als de vijfdeursversie. Deze pittige motoren koppelen uitstekende prestaties aan een verbruik en CO2 uitstoot die aanmerkelijk lager zijn dan die van de motoren van het huidige model. De 1.3-liter krachtbron van het basismodel is voorzien van variabele klepbediening en kent twee vermogensversies. De standaardversie levert 55 kW/75 pk en de high power versie levert 63 kW/86 pk. Beide motoren verbruiken slechts 5,4 liter brandstof per 100 km en produceren daarbij slechts 129 gram CO2 per kilometer. De krachtigste benzinemotor is de 1.5-liter. Deze motor levert 76 kW/103 pk, verbruikt daarbij slechts 5,9 liter brandstof per 100 km en produceert 140 gram CO2 per kilometer. Goed nieuws voor potentiële klanten in het B-segment die de zeer lage gebruikskosten zeker zullen waarderen. Alle motorversies zijn gekoppeld aan een in eigen huis ontwikkelde handgeschakelde vijfbak, waarvan de overbrengingsverhoudingen 3 tot 10 % hoger liggen dan die van de vorige transmissie en die daarmee ook een bijdrage leveren aan een lager verbruik.

Onderstel en veiligheid â lichtgewicht, lage kosten en even veilig als vijfdeursversie
De kale carrosserie van zowel de drie- als vijfdeursversie van de Mazda2 is bijna 100 kg lichter dan die van het vorige model. De Mazda2 weegt nog geen 1000 kg en markeert daarmee het einde van de algemeen aanvaarde trend in de autowereld dat nieuwe versies van een model steeds zwaarder worden.

Dit uitstekende resultaat werd hoofdzakelijk verkregen door technische aanpassingen, zoals het op grote schaal toepassen van zeer lichte en tegelijk sterke staalsoorten, maar ook door het terugbrengen van de buitenafmetingen, wat de auto niet alleen lichter maar ook wendbaarder en goedkoper in gebruik maakt.

Met de driedeurs Mazda2 is Mazda nog een stap verder gegaan. Het model is nog eens 5 tot 10 kg lichter dan de vijfdeursversie, beginnend bij een gewicht van 925 kg voor de 1.3 liter Mazda2 driedeurs.

Dankzij toepassing van staalsoorten met hoge treksterkte behoort de Mazda2 tot de veiligste autoâs in zijn klasse, recentelijk aangetoond in een EuroNCAP botsproef waarbij de vijfdeursversie met 34 punten de maximale score van vijf sterren voor inzittendenveiligheid behaalde. Ook kinderen zijn in de nieuwe Mazda2 optimaal beschermd: met 37 punten en een score van vier sterren behoort de kleinste Mazda daarmee ook op dit gebied tot één van de veiligste autoâs in zijn klasse. Ook voor voetgangersveiligheid behaalde de Mazda2 een respectabele score: 18 punten ofwel twee sterren. De Mazda2 driedeurs heeft extra versterkingen gekregen rond de B-stijl en in de deuropeningen. In de portieren zijn verstevigingsbalken aangebracht om een zijwaartse impact goed op te vangen. Het passieve veiligheidspakket van de driedeurs Mazda2 omvat zes airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), remassistent en laag geplaatste buitenspiegels voor beter zicht naar buiten. Vanaf de Executive is Dynamic Stablity Control (DSC) en tractiecontrole (TCS) standaard.

Mazda2 - âWorld Car of the Year 2008â
Het is geen toeval dat de tweede generatie van de Mazda2 de âWorld Car of the Year 2008â award heeft gewonnen. De nieuwe Mazda2 is op alle gebieden een unieke en trendbrekende auto. Hij ziet er niet alleen bijzonder dynamisch en sportief uit (niet altijd het geval in het B-segment), hij is ook de nieuwe benchmark op het gebied van gewichtstrategie omdat hij 100 kg lichter is dan zijn voorganger. Het resultaat van een belangrijk aandachtspunt bij Mazda: het produceren van autoâs die het milieu minder belasten. Met minder âvlees om zân ribbenâ verbruikt de tweede generatie van de Mazda2 beduidend minder brandstof en produceert derhalve minder CO2 dan zijn voorganger. Hetgeen niet betekende dat het winnen van de award vanzelfsprekend was. Onder de totaal 39 kandidaten voor de titel âWorld Car of the Yearâ zat een aantal zeer goede nieuwe autoâs. Een jury van 47 internationale autojournalisten had de moeilijke taak daaruit een winnaar te kiezen, gebaseerd op hun eigen ervaringen met elk model uit hoofde van hun beroep. De juryleden representeerden de automotive pers uit Europa, Azië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en andere delen van de wereld. Nadat alle stof was neergedaald bleef de nieuwe Mazda2 over als de terechte winnaar van de titel âWorld Car of the Year 2008â. Voor meer informatie zie www.wcoty.com.

De voorloper van de driedeurs Mazda2 - de Mazda Sassou Eén van de hoogtepunten van de IAA 2005 in Frankfurt was de Mazda Sassou concept car. Het model was ontworpen en gebouwd door het Design Team van Mazda Motor Europe onder supervisie van Peter Birtwhistle en gaf een goede indicatie van hoe de toekomstige nieuwe Mazda in het B-segment er uit zou kunnen zien. De naam âSassouâ komt uit de Japanse taal en staat voor een positieve kijk op het leven, voor een optimistische blik in de toekomst. Het model doet zijn naam eer aan, want vele aspecten van het exterieur van de Sassou zijn overgenomen in de nieuwe driedeurs Mazda2: de sportieve wigvorm bijvoorbeeld en de koetswerklijnen op de deuren en wielschermen. Deze kenmerken zijn bij de nieuwe Mazda2 net zo opvallend aanwezig als bij de concept car, maar zijn gecombineerd met vloeiende overgangen om een dynamische maar ook verfijnde uitstraling van kracht en sportiviteit te creëren. De Mazda2 driedeurs heeft ook de onderscheidende stijgende heuplijn van de Sassou overgenomen. Deze zorgt er niet alleen voor dat het lijkt of de Mazda2 als het ware de lucht âdoorsnijdtâ, zelfs als hij stilstaat, maar deze lijn is aan de voorzijde van de voorportieren ook 40 mm lager dan bij het vorige model. Dit, gecombineerd met een optimale heuphoogte van de voorstoelen en een verlaagde positie van de buitenspiegels, zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het (diagonale) zichtveld naar voren en naar beneden, een extra veiligheidsaspect bij het rijden in een stad. En de puntige vorm van de achterste zijruiten, kenmerkend voor zân sportieve uitstraling, zijn eveneens overgenomen van de Sassou.