Senternovem
03-06-2008 | Scheuren door de golven
Wat hebben patrouilleschepen, reddingsboten, interceptors en rigid
inflatable boats gemeen? Ze zijn klein én snel - en dat bepaalt meteen
hun inzetbaarheid. Hoe sneller, hoe beter dus? "In principe wel",
vertelt Peter van Terwisga, groups research coordinator bij Damen
Shipyards Group. "Maar er zijn grenzen aan wat mogelijk is."
Met hoge snelheid door de golven varen is bijzonder belastend voor de
mensen aan boord. Van Terwisga: "Ze voelen zich beroerd en kunnen hun
taken minder goed uitvoeren. Bovendien is snelheid een aanslag op de
constructie van een schip, wat de veiligheid van vaartuig en
opvarenden in gevaar kan brengen." Samen met de TU Delft en Marin wil
Damen daar iets aan doen.
Boten met vleugels
Aan de boten worden flappen en vleugels bevestigd. Een nieuw te
ontwikkelen rekenmodel moet zorgen voor optimale aansturing daarvan.
Het resultaat: een beter bewegingsgedrag en verhoogde inzetbaarheid
van kleine, snelle schepen. Het gaat om fundamentele
kennisontwikkeling, waarbij een promovendus betrokken is. Een
belangrijk deel van het onderzoek speelt zich af in de labs van de TU
Delft en Marin, waar de modelexperimenten plaatsvinden.
"Nederland is groot in deze sector en de betrokken partijen hebben
enorm veel expertise", stelt Van Terwisga vast. "Dit 'Smart
Control'-onderzoek, dat we dankzij een subsidie vanuit het
innovatieprogramma Maritiem versneld kunnen uitvoeren, verstevigt onze
positie op de wereldmarkt. Maar het allerbelangrijkst is dat we onze
schepen comfortabeler, veiliger en gewoon beter kunnen maken:
uitstekend nieuws voor de opvarenden."