Senternovem
05-06-2008 | Brandstofbesparing door nieuw type lichte autobanden
Bij autofabrikant Vredestein staat R&D hoog in het vaandel. In het
project Eco Trac wil het bedrijf een lichte band ontwikkelen om zo
voor de consument een brandstofbesparing te realiseren en de
CO2-uitstoot te beperken. "Elke band wordt 4 kilo lichter, dus dat is
per auto een gewichtsvermindering van maar liefst 16 kilo", vertelt
Gerlof Korte, namens Vredestein verantwoordelijk voor het project.
RD Vredestein wil met het project een geheel nieuw type autoband
ontwikkelen en heeft de afgelopen jaren de R&D capaciteit vergroot. De
ambitie is het bereiken van 40 procent gewichtsbesparing, 25 procent
minder rolweerstand en een geluidsemissie-reductie van 30 procent ten
opzichte van bestaande autobanden in het topsegment. En dat alles bij
gelijkblijvende of zelfs verbeterde rij-eigenschappen. Geen eenvoudige
opgave.
"Een band is een compromis tussen grip en rolweerstand", legt Gerlof
Korte uit. "Hoe meer grip, hoe hoger de rolweerstand en des te meer
energie gaat er verloren als warmte. De uitdaging waar we voor staan
is de rolweerstand verlagen, zonder dat de wegligging en daarmee de
veiligheid aangetast wordt. De band moet voldoende grip blijven houden
op het wegdek, ook bij regen. We moeten zoeken naar de juiste balans."
Gebruik van andere materialen
Een band wordt normaal gesproken verstevigd met staaldraden. Om tot
een lichtere band te komen maakt Vredestein gebruik van minder
materiaal en alternatieve materialen als aramide en ultra-dunne
composietdraden. Korte: "Deze materialen zijn sterker, dunner en
lichter."
Partners in het project zijn de universiteit Twente en het Nederlandse
Dravima, specialist in de ontwikkeling en productie van hieldraden
voor auto- en fietsbanden. Zij leveren de aramide-hielen, die zorgen
voor de verbinding tussen band en velg. Daarnaast participeert Bekaert
in het project: een multinational uit België dat de nieuwe
versterkingsmaterialen voor gordel en karkas voor de band maakt.
Het vinden van de juiste rubbersamenstelling is lastig, net als het
verbinden van de verschillende materialen met het rubber. Het is
belangrijk een goede hechting te laten ontstaan tussen de nieuwe
materialen en het rubber, meent Korte. "De uitdaging is in feite: hoe
construeren we de band met alternatief materiaal zonder dat de
wegligging aangetast wordt?" In 2011 hoopt hij een prototype te
hebben. "Daarnaast hebben we dan een plan van aanpak liggen hoe we de
productie moeten inrichten om deze band op grote schaal te kunnen
maken."
Korte is er heilig van overtuigd dat het onderzoek slaagt. "Wacht maar
af, we komen met een revolutionair prototype." Een forse
brandstofbesparing moet consumenten over de streep trekken om deze
band aan te schaffen. In 2015 verwacht het bedrijf een afzet van 4
miljoen Eco Trac banden per jaar. Bij succes wil Vredestein de band
ook in licentie gaan verkopen aan andere bandenfabrikanten.
TPU Doorsnede
TPU Doorsnede