Kamerbrief inzake het commissieverzoek betreffende het honorair consulaat te
Hobart
05-06-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Hierbij bied ik u het antwoord aan op het verzoek van de vaste
commissie voor Buitenlandse Zaken om een reactie op de brief van de
Dutch Australian Society van 7 april 2008 over het vervallen van de
loketfunctie van het honorair consulaat te Hobart na de invoering van
biometrie in reisdocumenten.
Het verzoek is op 25 april 2008 verzonden met kenmerk 08-BUZA-B-062.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Antwoord van de heer Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken, op het
verzoek van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken om een reactie
op de brief van de Dutch Australian Society van 7 april 2008.
Volgens de Paspoortwet (artikel 26) en mijn besluit van 20 juni 2007
(artikel 1) zijn de hoofden van alle consulaire posten - dus ook de
honorair consuls - bevoegd aanvragen van reisdocumenten in ontvangst
te nemen. Deze situatie zal veranderen zodra Nederland, op basis van
EU-verordening 2252/2004, overgaat tot volledige invoering van
biometrie in reisdocumenten, uiterlijk per 28 juni 2009. Vanaf deze
datum zal het `in ontvangst nemen' van karakter veranderen doordat de
baliemedewerker dan met speciaal te installeren apparatuur
biometrische gegevens moet afnemen. Dit vraagt om investeringen in
apparatuur en eventuele bouw kundige aanpassingen en in personeel, dat
voor deze taken moet worden opgeleid. In het wetsontwerp wijziging
Paspoortwet, dat thans ter beoordeling aan uw Kamer is voorgelegd,
wordt o.a. voorgesteld in den vervolge aan te geven welke consulaire
posten over de bevoegdheid beschikken aanvragen van reisdocumenten in
ontvangst te nemen en/of te verstrekken. De overige posten zullen dan
niet meer over deze bevoegdheden beschikken.
Van de circa 165.000 reisdocumenten die jaarlijks door niet-ingezeten
Nederlanders worden aangevraagd bij consulaire posten, wordt circa een
derde aangevraagd via de honorair consuls. In het licht van de
genoemde EU-verordening is onderzoek gedaan naar de mogelijke rol van
de honorair consuls bij aanvragen van reisdocumenten door Nederlanders
in het buitenland na de invoering van biometrie. Uitgangspunt is
daarbij geweest dat de dienstverlening aan de Nederlandse gemeenschap
in den vreemde zoveel mogelijk in stand moet blijven zonder afbreuk te
doen aan de kwaliteit van het reisdocumentenproces. Tegelijkertijd is
een afweging gemaakt van de financiële, organisatorische en
(beveiligings)technische kosten die het uitrusten van honorair
consulaten met biometrische apparatuur met zich meebrengt.
De uitslag van het onderzoek geeft aan dat het technisch mogelijk is
voorzieningen te treffen om honorair consuls in staat te stellen de
nieuwe apparatuur te gebruiken en verkregen aanvraaggegevens langs
veilige weg naar de beroepsconsulaire post te zenden. Het onderzoek
wijst evenwel ook op organisatorische en financiële beperkingen om
alle 340 honorair consulaten in het biometrieproces op te nemen. Er is
daarom een grens getrokken bij een aantal van 400 à 500
reisdocumentaanvragen per jaar. Op dit moment betekent dit dat circa
35 honorair consulaten in gereedheid worden gebracht om
reisdocumentaanvragen ook na 28 juni 2009 in ontvangst te kunnen
blijven nemen.
Invoering van het afnemen van biometrische gegevens in de
visumaanvraagprocedure is aan een vergelijkbaar onderzoek onderworpen.
Daardoor komt het totaal van honorair consulaten dat biometrische
gegevens zal afnemen op ruim 40. In het onderzoek is tevens meegewogen
dat beroepsconsulaire posten door het wegvallen van deze rol van
honorair consulaten meer aanvragen te verwerken krijgen en daarvoor
ook dienen te worden uitgerust en bemenst. Het wegvallen van de rol
van honorair consulaten bij het aanvragen van reisdocumenten en/of
visa betekent echter niet dat hun bestaansrecht daarmee vervalt.
De eerder genoemde wijziging van de Paspoortwet opent ook de
mogelijkheid dat niet-ingezeten Nederlanders in meer gemeentes in
Nederland dan nu het geval (Den Haag en de pilot Enschede) hun
paspoort kunnen aanvragen.
Wat betreft het verzoek van de Dutch Australian Society in Tasmanië
kan ik u mededelen dat het consulaat in Hobart, dat volgens
dezerzijdse informatie de afgelopen jaren gemiddeld 150 aanvragen voor
reisdocumenten per jaar in ontvangst nam, niet in aanmerking komt voor
uitrusting met biometrische apparatuur. Het relatief geringe aantal
aanvragen maakt een dergelijke investering niet verantwoord. Voorts is
geen sprake van zwaar wegende omstandigheden, op grond waarvan alsnog
tot verstrekking van apparatuur moet worden overgegaan. Van de zijde
van de ambassade in Canberra is ook geen voorstel gedaan om het
honorair consulaat in Hobart toe te voegen aan de lijst honorair
consulaten die met biometrische apparatuur worden uitgerust. De
dichtstbijzijnde post waar aanvragen voor reisdocumenten per 28 juni
2009 kunnen worden ingediend zal het consulaat te Melbourne zijn. Ik
besef dat dit voor de in Tasmanië woonachtige Nederlanders eenmaal per
vijf jaar tot mogelijk extra reiskosten leidt in verband met de
vernieuwing van het Nederlands paspoort.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken