Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranje wordt eindelijk het gesprek van de dag
Oranje Index stijgt van 411 naar 601
Amstelveen, 5 juni De veelbesproken Oranjekoorts komt kort voor het toernooi eindelijk
op gang. Na de laatste gewonnen oefenwedstrijd is de Oranje Index gestegen van 411 naar
601. De interesse in het EK-toernooi is de afgelopen week met 4% gegroeid. En maar liefst
48% van de Nederlanders denkt nu alledrie de poule-wedstrijden te gaan kijken, dit is 7%
hoger dan in de vorige meting. Ook is Oranje meer en meer onderwerp van gesprek, 1 op
de 6 Nederlanders praat nu meermalen per week over Oranje en het EK met familie en
vrienden.
Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de komende periode de
Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van
vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het
gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire
aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners
en marketingexperts.
Consumenten
De consumentenindicator is flink gestegen en haalt zijn hoogste waarde tot nu toe van 122. Dit is
nog steeds lager dan twee jaar geleden kort voor het WK (134). De toename komt vooral door
grotere betrokkenheid bij Oranje en interesse in het EK-toernooi. Enkele opmerkelijke resultaten
uit het laatste onderzoek van Trendbox:
· De interesse in het EK is met 4% gegroeid: van 44% in de voorgaande meting naar 48%
nu. In 2006 was dat op dit moment 56% en in 2004 was dit 47%.
· De Nederlander lijkt ook meer aandacht te gaan besteden aan de berichtgeving rondom
Oranje. 11% volgt nu de berichtgeving zeer goed, bij de vorige meting was dat nog 7%.
· Op dit moment begint 8% op dagelijkse basis over Oranje te praten tegen vrienden en
familie. Dit is met 6% toegenomen ten opzichte van de voorgaande meting. 17% van de
bevolking heeft het nu meermalen per week over Oranje en het EK, dit is 10% meer dan
in de vorige meting.
Publiciteit
Zo vlak voor het EK stijgt de publicitaire aandacht wederom aanzienlijk en groeit sneller dan vlak
voor het WK twee jaar geleden. De vorige meting liet een cijfer van 636 zien, momenteel staat de
publicitaire indicator op 1048. Er is afgelopen week veel media belangstelling geweest (radio en
televisie) rondom de laatste oefenwedstrijden van Oranje. Verder hebben ook blessures van De
Cler en Babel gezorgd voor een forse stijging van de media aandacht.
Commercieel
De commerciële indicator stijgt kort voor het toernooi van 824 naar 1129. De grootste stijging van
Oranje/EK-gerelateerde uitingen valt wederom waar te nemen in kranten. Vele merken hebben
afgelopen weekend gebruikt gemaakt van het adverteren in EK-specials van de verschillende
dagbladen. De commerciële indicator is nog steeds lager dan twee jaar geleden, dit komt vooral
door een achterblijvend aantal EK tv-commercials. Maar het huidige commerciële cijfer is al wel
de hoogst gemeten score uit 2004 (973) ruimschoots gepasseerd.
Experts
De expert indicator stijgt van 115 naar 125 maar blijft lager dan in 2006. Vooral het
marketingpanel signaleert een hogere beleving bij de consument dan bij de vorige meting.
Volgens de experts komt dit vooral door vele Oranje acties die gestart zijn in supermarkten. Ook
is nu voor het eerst het voetbalexpert cijfer hoger dan in 2004, maar het vertrouwen in Oranje zo
kort voor het toernooi blijft nog steeds lager dan in 2006.
Internet
De Oranjesupporters maken zich klaar voor het naderende EK voetbal. Uit cijfers van Yahoo
Nederland blijkt dat ook Zwitserland zich klaar kan gaan maken voor een grote groep
Nederlanders. In de laatste week van mei is het intypen van de zoekterm `Oranje camping'
geëxplodeerd.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een
graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen
over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en
commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en
hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan
(Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS),
Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur
televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef
sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent
Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports
marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager
Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen
directeur Sport1).
Ingezonden persbericht