Rotterdam gaat het verblijfsklimaat van de binnenstad op een hoger
peil brengen. Het begrip City Lounge verwoordt deze kernopgave. We
willen de binnenstad ontwikkelen tot een kwaliteitsplek voor
ontmoeting, verblijf en vermaak voor zowel bewoners, bedrijven als
bezoekers. De binnenstad moet hét visitekaartje worden van de stad,
aldus wethouder Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening).
Het oude postkantoor aan de Coolsingel Vandaag (6 juni) presenteerde
de gemeente Rotterdam de plannen die ze heeft om de binnenstad aan te
pakken. De komende jaren zal de gemeente investeren in onder meer de
buitenruimte, in stadswoningen (5.000 tot 2015), in kantoorruimte
(800.000 m2), in verkeer en vervoer (o.a. 3.000 extra
parkeerplaatsen), en in cultuur en leisure. (80.000 m2). Hoogtepunten
zijn de verbouwing van het rijksmonumentale HUF-gebouw in de
Hoogstraat, het oude postkantoor aan de Coolsingel en de Rotterdamse
Schouwburg op het Doelenplein.
De gemeente heeft de afgelopen maanden met inbreng van ondernemers,
ontwikkelaars, bewonersorganisaties en maatschappelijke en culturele
partijen uit de binnenstad gewerkt aan het Binnenstadsplan 2008 2020.
In dit plan zijn zes ambities geformuleerd. Allereerst een slimme
economie, wat betekent dat Rotterdam een binnenstad wil realiseren die
een gewilde en aantrekkelijke plek is voor kennisintensieve
activiteiten. Er moet ruimte gecreëerd worden om mensen en bedrijven
kennis te laten uitwisselen. Een andere ambitie is om de binnenstad
een mooie plek te laten zijn om te wonen. Uit een
woningbehoefteonderzoek blijkt behoefte aan 15.000 woningen in de
binnenstad. De gemeente focust met nieuwe woningen op drie
woonmilieus, te weten city wonen in Centraal District Rotterdam, het
Lijnbaankwartier en de Coolsingel, informeel-creatief wonen in het
Laurenskwartier, Oude Westen, Cool en Hoboken en het zogenoemde
waterlife-wonen in het Scheepvaartkwartier, Wijnhaveneiland, Oude
Haven/Boompjes en Kop van Zuid.
Ontwikkeling City Lounge
Een derde ambitie van de stad is om aantrekkelijke en onderscheidende
voorzieningen te treffen op het gebied van cultuur, leisure en
winkelen. Er moeten grote voorzieningen komen in Centraal District
Rotterdam en het Schouwburgplein, zodat hier 24 uur per dag de
mogelijkheid is om te ontspannen. Hiervoor ligt onder andere een plan
voor een Urban Culture Podium. Ook op de Wilhelminapier moet meer
horeca en cultuur komen. Verder moet het huidige winkelgebied in de
omgeving van de Lijnbaan en de Koopgoot onderscheidende winkels
krijgen in de omliggende straten. Een van de ontwikkelingen hierin is
de herinrichting van het oude postkantoor. We hebben een plan
gepresenteerd aan de gemeente waarin het oude postkantoor een compleet
nieuwe functie krijgt, waarbij retail centraal staat. Het moet een
nieuwe ontmoetingsplaats worden voor de Rotterdammer, aldus architect
Ben van Berkel van UNStudio.
Ambitie vier is om te zorgen dat door de hoogbouw ook op straat veel
leven en energie is. Rotterdam heeft een prachtige skyline, maar dit
wordt niet direct vertaald in een fascinerend straat- en stadsbeeld.
Om een City Lounge te kunnen creëren zullen plinten in de binnenstad
worden aangepakt en zal het hoogbouwbeleid op nieuwe uitgangspunten
getoetst worden.
De verbonden stad
De vijfde ambitie heeft te maken met de ultieme kracht van Rotterdam
als stad aan de rivieren de Maas en de Rotte. Door de rivier als
recreatieve drager te ontwikkelen krijgt de link tussen de stad en de
rivier een nieuwe dimensie. Als recreatieve drager vormt de rivier ook
een de regionale koppeling met landschappen buiten de stad. Ambitie
nummer zes is de Verbonden Stad. Het is onze ambitie de samenhang en
continuïteit tussen mooie en bijzondere plekken in de stad te
verbeteren. We streven daarom naar een kwalitatief hoogwaardige en
goed ingerichte buitenruimte met een goed evenwicht tussen voetganger,
fietser en auto. Een goede buitenruimte is de belangrijkste voorwaarde
voor alle economische ontwikkelingen in de stad. Om de gewenste
verbetering van de buitenruimte te realiseren moet gedurende lange
tijd, over een periode tot minimaal 2020, worden vastgehouden aan de
visie verbonden stad, aldus wethouder Bolsius (Financiën, Sport en
Buitenruimte).
Er zal meer groen komen in de stad, zoals bomen, binnenterreinen en
groene daken, en er moeten meer stadsstraten en pleinen onderdeel
uitmaken van de inrichting. In het Laurenskwartier wordt de kwaliteit
die aan de buitenruimte wordt gesteld als eerste zichtbaar. In dit
gebied zal naar verwachting eind 2011 de grootste overdekte markthal
van Europa geopend worden; een mooie trekpleister voor de stad.
Ring rond het centrum
Wanneer de binnenstad intensiever gebruikt zal gaan worden, zal er een
toename zijn van verkeersbewegingen in de stad. Onze binnenstad is
altijd al een voorbeeld geweest van ruimte voor wandelend en winkelend
publiek. Ook in de toekomst willen we deze voorbeeldfunctie behouden
en versterken, aldus wethouder Baljeu (Verkeer, Vervoer en
Organisatie). Er zullen goede looproutes en oversteekvoorzieningen
komen en er wordt een Park- en Walksysteem aan de rand van de stad
geïntroduceerd. Autos zullen meer ondergrondse plekken krijgen; een
van de ontwikkelingen daarin is de bouw van de garage aan het
Kruisplein. Om de bereikbaarheid van het centrum beter te kunnen
garanderen, zal bovendien een ring rond het centrum gerealiseerd
worden. De verkeersafwikkeling gaat in de toekomst in volgorde van
belangrijkheid via de stadsboulevard, de centrumboulevard en de
stadsstraten. Na de zomer wordt het Verkeersplan Binnenstad met daarin
onder andere verschillende verkeersscenario's aan de gemeenteraad
voorgelegd.
Consultatieavond voor Rotterdammers
Voor bewoners en ondernemers vindt vandaag een consultatieavond plaats
in de Burgerzaal van het stadhuis. De aanwezigen zullen een reactie
geven op het binnenstadsplan. In het oude postkantoor is tot 15 juni
een tentoonstelling te bezichtigen over de binnenstad. Hier zijn o.a.
maquettes te zien van de prestigieuze bouwprojecten in de stad. Op
zondag 8 juni wordt een publieksdag georganiseerd met verschillende
evenementen. Zo kan het publiek speciale routes volgen waarbij onder
leiding van een gids een toelichting wordt gegeven op de bouwplaatsen
en ontwikkelingen.
In de binnenstad bevinden zich vier (Laurenskwartier, Centraal
District Rotterdam, Coolsingel/Lijnbaan en EMC-Hoboken) van de
dertien VIP- gebieden die de gemeente heeft aangewezen in de vorig
jaar gepresenteerde Stadsvisie. In deze gebieden wordt met voorrang
geïnvesteerd omdat ze het meeste bijdragen aan het versterken van de
economie en het aantrekkelijker maken van Rotterdam als stad om in te
wonen.
Bron: Bestuursdienst, 05-06-2008
Gemeente Rotterdam