abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
5 juni 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DIZ/2008/365 -
Onderwerp
Verslag informele Transportraad van 5/6 mei 2008
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u het verslag van de informele Transportraad van 5/6 mei 2008. Tijdens
deze informele Raad zijn twee onderwerpen besproken: de ontwikkeling van de Trans-
Europese transportnetwerken en duurzaam vervoer.
De ontwikkeling van Trans-Europese transportnetwerken (TEN-T)
Commissaris Barrot hield een presentatie die het midden hield tussen `succes' (grote
vorderingen bijvoorbeeld op het terrein van de TGV) en `uitdaging' (vertraging in enkele
projecten en grote financieringsbehoefte). Hij gaf aan dat de focus op
grensoverschrijdende trajecten en bottlenecks, als speerpunten voor de Europese financiële
bijdrage, had geholpen om het schaarse geld optimaal te laten renderen. Ook de TEN-
coördinatoren (waaronder Karla Peijs voor binnenvaart) bleken goede intermediairs om
projecten vooruit te brengen. Maar de spanning tussen groeiende mobiliteitsbehoefte en
dalende (nationale) investeringen was evident. Problemen en vertraging zijn er vooral bij
de projecten in de Alpen, in de Pyreneeën en in de nieuwe lidstaten. Commissaris Barrot
bepleitte zoveel mogelijk gebruik te maken van publiek-private samenwerking (PPS). De
Commissie richt daartoe ook een kenniscentrum op. Hij kondigde verder aan dat de
Commissie jaarlijks de stand wil opmaken van de prioritaire projecten, mede als input voor
de Europese Voorjaarstop (Lissabonproces).
Philippe Maystadt (president van de Europese Investeringsbank) sloot hierop aan. De EIB
onderschrijft voor 100% het belang van de TEN-T. Inmiddels heeft de EIB in dit kader
voor 75 miljard aan leningen verstrekt. Om PPS een betere slaagkans te geven is de
LGTT geschapen, Loan Guarantee for TEN-T. De EIB geeft daartoe een garantie aan
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DIZ/2008/365
commerciële banken die in PPS deelnemen. Indien de vervoerstroom in de eerste jaren
achterblijft bij de prognose, treedt de garantie in werking; de commerciële bank loopt zo
minder risico, dus zijn de kosten van financiering lager. De EIB houdt een (achtergestelde)
lening, die wordt afgelost bij aantrekkend vervoer. Hiervoor is 1 mld beschikbaar.
Paolo Costa (voorzitter TRAN-comité, Europees Parlement) onderstreepte de noodzaak
veel geld vrij te maken. Volgens onderzoek in opdracht van het Europees Parlement is er
voor de prioritaire projecten nog 254 miljard nodig.
In de bijdragen van lidstaten kwamen volgende punten naar voren:
- belang van de verdere ontwikkeling van de Motorways of the Sea;
- noodzaak om havens en achterland goed op elkaar aan te sluiten;
- noodzaak om het maatschappelijk draagvlak voor investeringen te
behouden/versterken; naast emissies wordt ook lawaai steeds meer als probleem
ervaren;
- TEN-T moet ook gericht zijn op aansluiting van de Europese Unie op de buurlanden
(zoals de Russische Federatie en de Oekraïne);
- blijvende inzet op PPS, ook al is de praktijk soms moeilijk.
Afsluitend zei Commissaris Barrot deze commentaren te zullen meenemen bij de
tussentijdse evaluatie van het lopende TEN-T programma 2007-2013.
Duurzaam vervoer
Commissaris Barrot gaf een eerste overzicht van de plannen die de Commissie naar
verwachting voor de zomer zal presenteren. De Commissie zal een methode voorstellen
voor de berekening van de externe kosten van alle vervoertakken. De implementatie c.q.
effectieve doorberekening moet wel rekening houden met de specifieke kenmerken per
vervoertak. Voor luchtvaart wordt er gewerkt aan Europese emissiehandel (ETS). Voor
zeevaart is het streven om bij voorkeur te komen tot afspraken in IMO-verband. Voor
spoorvervoer moet er vooral iets gebeuren aan het geluid. Voor wegvervoer zal de
Europese Commissie een wijziging voorstellen van de eurovignetrichtlijn: mogelijkheid
(geen plicht) om sommige externe kosten door te bereken mits 1) transparant en non-
discriminatoir, 2) via elektronische heffing en 3) met een verplichte besteding van de
opbrengst aan duurzaam transport.
Nederland heeft het voostel voor een rekenmethode voor de vaststelling van de externe
kosten in alle vervoertakken verwelkomd. Nederland wilde verder een duidelijke impact
assessment bij concrete voorstellen, met een analyse van de gevolgen voor de economie,
mededingingspositie en het milieu. Nederland beschouwde het internaliseren van externe
kosten als onderdeel van een bredere geïntegreerde aanpak, waarin ook maatregelen aan
de bron, vrijwillige afspraken, technologische innovatie en uitwisseling van best practices
een rol spelen. Voor elke vervoertak en probleemgroep (zoals emissies en geluid) diende
een passende aanpak te worden ontwikkeld.
De discussie leverde als hoofdpunten verder op:
---
DIZ/2008/365
- oormerken van opbrengsten ligt nog net zo controversieel als 4 jaar geleden;
- keuzevrijheid voor lidstaten om al dan niet externe kosten aan vrachtwagens door te
berekenen is essentieel;
- insluiten van personenauto's in deze maatregelen wordt theoretisch als wenselijk
gezien, maar door vele lidstaten in twijfel getrokken als reële oplossing op de korte
termijn;
- congestieheffing alleen op vrachtwagens wordt aangevochten.
De discussie over de verduurzaming van het vervoer zal worden voortgezet tijdens de
informele Transportraad van 1-2 september, onder Frans Voorzitterschap.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat