abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
5 juni 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL-2008/2551 2070818110
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens minister van Economische Zaken en de
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de vragen die het lid De
Krom heeft gesteld over "omzetderving bij de detailhandel door wegwerkzaamheden".
1
Bent u bekend met de folder "Weg open, omzet weg" van het Platform Detailhandel
Nederland?
1
Ja.
2
Bent u bekend met onderzoeken die aantonen dat de detailhandel met zeer forse
omzetschade te maken heeft als gevolg van (langdurige) wegwerkzaamheden?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL-2008/2551
2
Mij is een aantal onderzoeken1 uit België bekend waaruit inderdaad blijkt dat
werkzaamheden aan de openbare weg bij een aanzienlijk deel van de gehinderde
detaillisten debet zijn aan een zekere mate van omzetverlies. Volgens één van de
onderzoeken is bij 20% van de gehinderde detaillisten sprake van een omzetverlies van
meer dan 10%. Volgens een ander onderzoek leidt dit er toe dat 1% van de getroffen
winkeliers zelfs failliet gaat. Op de vraag of en in welke mate deze onderzoeken
representatief zijn voor de situatie in Nederland durf ik geen antwoord te geven. Voor
zover mij bekend is hiernaar in Nederland geen onderzoek gedaan.
3
Deelt u de mening dat met een goede gefaseerde aanpak door de overheid, een goede
timing, duidelijke informatievoorziening en duidelijke coördinatie en overleg veel schade
bij de detailhandel als gevolg van wegwerkzaamheden vermeden kan worden?
3
Inderdaad, tijdige en doorlopende communicatie en overleg tussen betrokken overheid en
detailhandel kan veel schade voorkomen. Voor het rijkswegennet verzorgt Rijkswaterstaat
via diverse media tijdige informatie. Daarnaast is er altijd sprake van flankerende
voorzieningen om de overlast te beperken. Bij de aangekaarte kwestie over omzetschade
voor het winkelbedrijf gaat het mijns inziens om wegwerkzaamheden aan primair
gemeentelijke (en soms provinciale) wegen. Het is dus aan gemeenten om dit in overleg
met het betreffende bedrijfsleven goed te organiseren. Zowel de gemeente als de
detaillisten kunnen de nodige acties ondernemen en voorzieningen treffen om de overlast
en schade tot een minimum te beperken. Ter informatie van de winkeliers hebben het
Platform Detailhandel Nederland en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel de brochure
"Weg open, omzet weg?" uitgebracht. Deze brochure bevat nuttige aandachtspunten
voor winkeliers om schade te voorkomen, en informatie over de mogelijkheden - en
omstandigheden waarin compensatie voor deze schade te krijgen is.
4
Bent u van mening dat in voorkomende gevallen winkelbedrijven aanspraak moeten
kunnen maken op een reële (gemeentelijke) financiële (dag)vergoeding en/of een
(gemeentelijke) waarborg?
1
Onderzoek door prof. Laveren in het kader van het decreet van de Vlaamse regering (Ludwig Caluwé)
dat voorziet in rentetoelagen bij hinder door openbare werken
Kwartaalonderzoek Ondernemerspanel Hoofdbedrijfschap Detailhandel onder ruim 700 ondernemers
naar overlast van opengebroken straten.
Nationaal onderzoek van Unizo bij honderd ondernemers, die getroffen werden door hinder van
openbare werken
---
VenW/DGTL-2008/2551
4
Elke straat wordt in het kader van onderhoud en reconstructie eens in de zoveel jaren
opgebroken. Dat behoort tot het normale ondernemersrisico. Bovendien is het ook vaak in
het belang van de middenstand zelf dat de winkelstraat wordt opgeknapt. Echter, indien
het door de werkzaamheden veroorzaakte nadeel gelet op de aard en de duur daarvan
zo disproportioneel is dat dit redelijkerwijs niet tot last mag blijven van de detailhandel, ligt
het voor de hand dat gemeenten overgaan tot nadeelcompensatie. Dit is bijvoorbeeld het
geval geweest bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de tramtunnel in Den Haag.
5
Wanneer gaat u Nederlandse gemeenten vragen, onder regie van de VNG, en in
samenwerking met het Platform Detailhandel Nederland, tot een modelverordening te
komen met betrekking tot omzetschade bij de detailhandel in verband met
wegwerkzaamheden?
5
Per brief van 22 juni 2006 is er een gezamenlijk standpunt ingenomen door VNG en MKB-
Nederland over onderhavige kwestie, met als doel om zo veel mogelijk te voorkomen dat
langdurige omzetderving optreedt als gevolg van graafwerkzaamheden. In antwoord op
vragen van kamerlid Smeets inzake Openbare werken en omzetderving van winkeliers,
heeft op 29 augustus 2006 de Staatssecretaris van Economische Zaken aangegeven dat
met deze brief een passende invulling is gegeven aan het beter en zorgvuldiger omgaan
met de belangen van ondernemers. De Staatssecretaris stelde in haar antwoord tevens
voor om 2 jaar na verzending van de brief samen met VNG en MKB-Nederland te bezien
welk effect deze actie heeft gehad. De Minister van EZ zal daartoe binnenkort MKB-NL
en VNG benaderen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat