Gemeente Dongen


Dongenaren positief over Wmo-beleid gemeente Dongen

In december 2007 kregen 600 Dongenaren een enquête in de bus waarin zij hun mening konden geven over het Wmo-beleid van de gemeente Dongen. Het onderzoek richtte zich op de tevredenheid van cliënten en aanvragers van de hulp bij het huishouden en voorzieningen. Er werden 275 ingevulde vragenlijsten geretourneerd. Dit is een respons van 46%. De uitkomsten van deze enquête zijn nu bekend gemaakt.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau SGBO. De uitkomsten werden vergeleken met de prestaties van 133 andere gemeenten. Aan de hand van de uitkomsten kan de gemeente Dongen bepalen of het beleid en de uitvoering van de Wmo effectief zijn. Of dat er wellicht punten zijn die verbeterd kunnen worden.

Tevreden
Aan de groep aanvragers en cliënten werden vragen gesteld over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, de hulpmiddelen en de participatie. De resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek laten op een groot aantal onderdelen een positief beeld zien van deze aspecten. Cliënten zijn gemiddeld genomen meer tevreden over de toegang tot ondersteuning, de hulpmiddelen, de hulp bij het huishouden en de Wmo-adviesraad dan bij de referentiegemeenten. Dit geldt vooral voor de hulp bij het huishouden en de adviesraad. Hier zijn Dongense burgers erg tevreden over.

Ik ben uiteraard blij met de resultaten van dit eerste Wmo-jaar. Het is een goed begin en het is aan ons om er een goed vervolg aan te geven. Dat is een pittige opgave, omdat we de komende periode kritisch met de beschikbare middelen moeten omgaan. We gaan ons uiterste best doen, aldus wethouder Piet Panis.

Verbeterpunten
Het totaalbeeld uit het tevredenheidsonderzoek is positief, maar er zijn ook punten die verbeterd moeten worden. Zo komen bijvoorbeeld de omrijtijden bij het collectiefvervoer voor verbetering in aanmerking. Daarnaast is het van belang dat burgers gerichte informatie en voorlichting krijgen over hulp bij het huishouden. Dit voorkomt enerzijds dat burgers ten onrechte een aanvraag indienen en zorgt er anderzijds voor dat burgers goed op de hoogte zijn wanneer en in welke omstandigheid zij in aanmerking komen voor hulp.

Wmo-adviesraad
Het onderzoek is met de Wmo- adviesraad besproken. De adviesraad is blij dat dit onderzoek een positief beeld laat zien van de Wmo- ondersteuning. De Wmo- adviesraad kan zich ook vinden in de voorgenomen verbeterpunten. De adviesraad onderschrijft verder de noodzaak dat burgers gerichte voorlichting en informatie moeten krijgen zodat burgers weten wat zij kunnen verwachten. Ook stelt de adviesraad voor om steekproefsgewijs afwijzingen bij aanvragen naar hulp in het huishouden te controleren. Op die manier krijgt men inzicht in de reden van de afwijzingen en kan, indien noodzakelijk, actie ondernomen worden.

Selectie
De Dongenaren die een enquête ontvingen waren willekeurig geselecteerd uit het bestand van gebruikers van de Wmo. Hierdoor kregen zij vragen voorgelegd die niet specifiek op hun situatie van toepassing waren en was het onderzoek anoniem.

Verplicht
Binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is burgerparticipatie een verplicht onderdeel. De gemeente Dongen brengt dit onder andere in praktijk door bijeenkomsten te organiseren waar Dongenaren hun mening kunnen geven én door het houden van een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek.

Meer informatie
Alle resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek zijn na te lezen in deze samenvatting.