BPM geleidelijk afgeschaft
04-06-2008 03:19
Het kabinet besloten de aanschafbelasting voor auto's (bpm)
geleidelijk af te schaffen. De heffing moet in 2018 helemaal verdwenen
zijn, automobilisten gaan betalen per gereden kilometer. PvdA-kamerlid
Roefs: Dit is goed tegen de files, goed voor het milieu en goed voor
het draagvlak.
Afgesproken is dat de bpm wordt omgevormd tot een heffing gebaseerd op
de hoeveelheid CO2 die een auto uitstoot. Hoe vervuilender de auto,
hoe hoger de heffing, maar die verdwijnt uiteindelijk ook. Hiermee
wordt niet langer bezit belast, maar juist het gebruik ervan en de
vervuiling die je veroorzaakt. De vervuiler betaalt dus en het
stimuleert een milieuvriendelijker wagenpark.
Vanaf 2009 zullen de zuinigste auto's al zijn vrijgesteld zijn van
BPM. Er zal een progressief tarief worden gebruikt om kopers van
grotere onzuinige auto's ook te prikkelen een zuinige auto aan te
schaffen. De heffing wordt vervolgens in stappen afgebouwd, naar nul
in 2018.
De PvdA wilde aanvankelijk een deel van de bpm behouden. Roefs: Wij
hebben steeds vraagtekens geplaatst bij de afbouw tot 0 % BPM, omdat
het negatief zou uitpakken voor het milieu. Na een rapport van het
Centraal Planbureau is deze vrees weggenomen. Het blijkt namelijk dat
de milieueffecten alleen maar groter worden naarmate de BPM meer wordt
verlaagd. Hoe dichter we dus bij de nul procent BPM zitten, hoe beter
dus voor het milieu'.
Het kabinet heeft tenslotte besloten om de derving die voor de
schatkist optreedt als gevolg van de invoering van de kilometerprijs
-minder opbrengsten van de kilometerprijs zelf en accijnzen door een
afname van het aantal voertuigkilometers- niet te verwerken in de
kilometerprijs.
Partij van de Arbeid