BOVAG

04-06-2008
Onderhoudsbeurt auto wordt duurder

De EU concludeert dat de speciale wetgeving voor de autobranche (ook wel de BER-regeling genoemd), na 2010 niet verlengd hoeft te worden. Volgens BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven betekent dit dat auto-onderhoud duurder wordt. De verbeterde marktwerking die een gevolg is van deze wetgeving dreigt hiermee weer teruggedraaid te worden. Het gevolg is dat prijzen van onderhoud en reparatie omhoog gaan en de keuzevrijheid voor de automobilist beperkter wordt.

Deze week concludeerde de Europese Commissie in een rapport dat deze speciale mededingingswetgeving (BER) na 2010 niet verlengd hoeft te worden. De automobielbranche kan volgens Europa prima onder de algemene vrijstellingsverordening vallen. BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven is het daar volstrekt mee oneens. Voorzitter Bertho Eckhardt: De BER heeft goed werk gedaan en is op een aantal onderdelen pas sinds enkele jaren goed van kracht geworden. De BER heeft voor de autoconsument meer keuzevrijheid gebracht. Hij mag nu tijdens de fabrieksgarantie zijn auto ook bij een onafhankelijk autobedrijf in onderhoud geven, zonder dat de fabrieksgarantie in het geding is. En dat geldt in heel Europa.
Het geeft geen pas om nu al te stellen dat het ook wel zonder kan. Zeker niet als je de gevolgen bekijkt in andere branches waar sectorspecifieke regelingen werden afgeschaft, bijvoorbeeld in de tankbranche en op de biermarkt. Daar hebben de fabrikanten de macht naar zich toe getrokken met negatieve gevolgen voor consument en wederverkopers. De keuzevrijheid wordt beperkt en de prijzen gaan omhoog.

BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven wil voorkomen dat die machtsgreep van de fabrikanten ook in de autobranche gaat plaatsvinden. Eckhardt: De EU wil nu iets repareren wat helemaal niet kapot is! In de EU-regeling is ook vastgelegd dat autofabrikanten technische informatie ter beschikking moeten stellen aan onafhankelijke autobedrijven. Daarnaast zijn ze verplicht om klanten die via een onafhankelijk autobedrijf een nieuwe auto willen kopen deze auto ook te leveren. Eckhardt: Allemaal om de keuzevrijheid van de consument te vergroten en de markt zijn werk te laten doen. De EU wil die klok nu weer terugdraaien. Dit is onbegrijpelijk. De regeling moet blijven in belang van branche en automobilist. Daar zullen we hard voor knokken in Brussel.

BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
BOVAG behartigt de belangen van ruim 3.400 merkonafhankelijke autobedrijven. Die realiseren met zon 16.000 medewerkers een omzet van ruim 5 miljard euro. Deze bedrijven hebben een ongebonden, zelfstandige positie ten opzichte van autofabrikanten. Die onafhankelijkheid waarborgt een advies dat zo goed mogelijk bij de klant past. Zij staan borg voor perfect onderhoud met behoud van fabrieksgarantie en een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Alle onafhankelijke autobedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG staan op www.mijnautobedrijf.nl.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 04-06-2008