04-06-2008
Onderhoudsbeurt auto wordt duurder
De EU concludeert dat de speciale wetgeving voor de autobranche (ook
wel de BER-regeling genoemd), na 2010 niet verlengd hoeft te worden.
Volgens BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven betekent dit dat
auto-onderhoud duurder wordt. De verbeterde marktwerking die een
gevolg is van deze wetgeving dreigt hiermee weer teruggedraaid te
worden. Het gevolg is dat prijzen van onderhoud en reparatie omhoog
gaan en de keuzevrijheid voor de automobilist beperkter wordt.
Deze week concludeerde de Europese Commissie in een rapport dat deze
speciale mededingingswetgeving (BER) na 2010 niet verlengd hoeft te
worden. De automobielbranche kan volgens Europa prima onder de
algemene vrijstellingsverordening vallen. BOVAG Onafhankelijke
Autobedrijven is het daar volstrekt mee oneens. Voorzitter Bertho
Eckhardt: De BER heeft goed werk gedaan en is op een aantal onderdelen
pas sinds enkele jaren goed van kracht geworden. De BER heeft voor de
autoconsument meer keuzevrijheid gebracht. Hij mag nu tijdens de
fabrieksgarantie zijn auto ook bij een onafhankelijk autobedrijf in
onderhoud geven, zonder dat de fabrieksgarantie in het geding is. En
dat geldt in heel Europa.
Het geeft geen pas om nu al te stellen dat het ook wel zonder kan.
Zeker niet als je de gevolgen bekijkt in andere branches waar
sectorspecifieke regelingen werden afgeschaft, bijvoorbeeld in de
tankbranche en op de biermarkt. Daar hebben de fabrikanten de macht
naar zich toe getrokken met negatieve gevolgen voor consument en
wederverkopers. De keuzevrijheid wordt beperkt en de prijzen gaan
omhoog.
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven wil voorkomen dat die machtsgreep
van de fabrikanten ook in de autobranche gaat plaatsvinden. Eckhardt:
De EU wil nu iets repareren wat helemaal niet kapot is! In de
EU-regeling is ook vastgelegd dat autofabrikanten technische
informatie ter beschikking moeten stellen aan onafhankelijke
autobedrijven. Daarnaast zijn ze verplicht om klanten die via een
onafhankelijk autobedrijf een nieuwe auto willen kopen deze auto ook
te leveren. Eckhardt: Allemaal om de keuzevrijheid van de consument te
vergroten en de markt zijn werk te laten doen. De EU wil die klok nu
weer terugdraaien. Dit is onbegrijpelijk. De regeling moet blijven in
belang van branche en automobilist. Daar zullen we hard voor knokken
in Brussel.
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
BOVAG behartigt de belangen van ruim 3.400 merkonafhankelijke
autobedrijven. Die realiseren met zon 16.000 medewerkers een omzet van
ruim 5 miljard euro. Deze bedrijven hebben een ongebonden,
zelfstandige positie ten opzichte van autofabrikanten. Die
onafhankelijkheid waarborgt een advies dat zo goed mogelijk bij de
klant past. Zij staan borg voor perfect onderhoud met behoud van
fabrieksgarantie en een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Alle onafhankelijke autobedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG staan
op www.mijnautobedrijf.nl.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 04-06-2008
BOVAG