Milieukeur

Barometer Duurzame Groenten & Fruit

Steeds meer supermarkten ondernemen duurzaam. Dit kunnen zij met name do en door duurzamere producten in te kopen. Omdat duurzaamheid zo'n heterogeen begrip is, is het voor supermarkten niet mogelijk om `duurzaamheid' in één boodschap naar de consument over te brengen. Mede hiervoor heeft SMK de Barometer Duurzame Groenten & Fruit ontwikkeld voor de agf-afdeling (aardappelen, groenten en fruit) van de supermarkt. De Barometer is een praktisch instrument om de duurzaamheid van de agf-afdeling te communiceren. SMK ontwikkelde de Barometer met inbreng van onder meer Stichting Natuur en Milieu, Max Havelaar, The Greenery, Milieudefensie en supermarktorganisaties. Zowel supermarktketens met filialen als zelfstandige vestigingen kunnen zich ervoor aanmelden.

Duurzaamheid op niveau
Verduurzaming is een proces. Daarom heeft de Barometer Duurzame Groenten & Fruit drie niveaus: brons, zilver en goud. Diverse onderzoeken maken duidelijk dat de grootste duurzaamheidswinst voor supermarkten te halen valt door het inkopen van duurzame producten. Daarom stelt de Barometer minimumeisen aan de ingekochte hoeveelheid duurzame groenten en fruit. Duurzame producten voldoen aan de criteria voor Biologisch, FairTrade of Milieukeur. Naast duurzame producten inkopen kan een supermarkt zelf ook veel doen. In de Barometer zijn daarom criteria opgesteld met betrekking tot milieuzorgmaatregelen, bijvoorbeeld terugdringing van energiegebruik, verpakking en afval en voedselveiligheid.

Belangrijk pluspunt is dat de Barometer Groenten & Fruit naast de breedte van het assortiment ("het aantal verschillende producten tellen"), met name gericht is op de omzet in euro's van duurzamere producten. Dit laatste aspect is de beste indicator van de duurzaamheid van het agf-schap van de supermarkt.

De gehele afdeling
Een supermarkt die is gecertificeerd voor de Barometer Duurzame Groenten & Fruit is te herkennen aan het speciale Barometer Duurzame Groenten & Fruit-logo op de groenten- en fruitafdeling. Het logo is niet op producten te vinden, maar heeft betrekking op de gehele agf-afdeling. Een supermarkt kan zich hiermee onderscheiden en op een geborgde manier aantonen dat zij veel doet om de agf-afdeling te verduurzamen.

Andere Barometers

Het succes van een barometersysteem heeft zich reeds bewezen. Het certificaat `Barometer Duurzaam Terreinbeheer' wordt door gemeenten en terreinbehe erders gebruikt als `tool' om duurzaam ondernemen aan te tonen. Hoewel terreinbeheer een compleet andere sector lijkt, zijn er grote overeenkomsten. Ook hier gaat het om de inkoop van duurzame producten in combinatie met maatregelen die de onderneming zelf kan nemen. Datzelfde geldt voor de Barometer Duurzame Bloemisterij, waarmee in 2008 werd gestart. SMK verwacht dat in de toekomst het Barometerconcept wordt uitgebreid voor andere sectoren.