Barometer Duurzame Groenten & Fruit
Steeds meer supermarkten ondernemen duurzaam. Dit kunnen zij met name
do en door duurzamere producten in te
kopen. Omdat duurzaamheid zo'n heterogeen begrip is, is het voor
supermarkten niet mogelijk om `duurzaamheid' in één boodschap naar de
consument over te brengen. Mede hiervoor heeft SMK de Barometer
Duurzame Groenten & Fruit ontwikkeld voor de agf-afdeling
(aardappelen, groenten en fruit) van de supermarkt.
De Barometer is een praktisch instrument om de duurzaamheid van de
agf-afdeling te communiceren. SMK ontwikkelde de Barometer met inbreng
van onder meer Stichting Natuur en Milieu, Max Havelaar, The Greenery,
Milieudefensie en supermarktorganisaties. Zowel supermarktketens met
filialen als zelfstandige vestigingen kunnen zich ervoor aanmelden.
Duurzaamheid op niveau
Verduurzaming is een proces. Daarom heeft de Barometer Duurzame
Groenten & Fruit drie niveaus: brons, zilver en goud. Diverse
onderzoeken maken duidelijk dat de grootste
duurzaamheidswinst voor supermarkten te halen valt door het inkopen
van duurzame producten. Daarom stelt de Barometer minimumeisen aan de
ingekochte hoeveelheid duurzame groenten en fruit. Duurzame producten
voldoen aan de criteria voor Biologisch, FairTrade of Milieukeur.
Naast duurzame producten inkopen kan een
supermarkt zelf ook veel doen. In de Barometer zijn daarom criteria
opgesteld met betrekking tot milieuzorgmaatregelen, bijvoorbeeld
terugdringing van energiegebruik, verpakking en afval en
voedselveiligheid.
Belangrijk pluspunt is dat de Barometer Groenten & Fruit naast de
breedte van het assortiment ("het aantal verschillende producten
tellen"), met name gericht is op de omzet in euro's van duurzamere
producten. Dit laatste aspect is de beste indicator van de
duurzaamheid van het agf-schap van de supermarkt.
De gehele afdeling
Een supermarkt die is gecertificeerd voor de Barometer Duurzame
Groenten & Fruit is te herkennen aan het speciale Barometer Duurzame
Groenten & Fruit-logo op de groenten- en fruitafdeling. Het logo is
niet op producten te vinden, maar heeft betrekking op de gehele
agf-afdeling. Een supermarkt kan zich hiermee onderscheiden en op een
geborgde manier aantonen dat zij veel doet om de agf-afdeling te
verduurzamen.
Andere Barometers
Het succes van een barometersysteem heeft zich reeds bewezen. Het
certificaat `Barometer Duurzaam Terreinbeheer' wordt door gemeenten en
terreinbehe erders gebruikt
als `tool' om duurzaam ondernemen aan te tonen. Hoewel terreinbeheer
een compleet andere sector lijkt, zijn er grote overeenkomsten. Ook
hier gaat het om de inkoop van duurzame producten in combinatie met
maatregelen die de onderneming zelf kan nemen. Datzelfde geldt voor de
Barometer Duurzame Bloemisterij, waarmee in 2008 werd gestart. SMK
verwacht dat in de toekomst het Barometerconcept wordt uitgebreid voor
andere sectoren.
Milieukeur