Brussel, 4 juni 2008
Klimaatverandering: campagne wil een virtuele gemeenschap van klimaatbewuste
jongeren in het leven roepen
De door de Europese Commissie in mei 2006 gelanceerde bewustmakingscampagne
betreffende klimaatverandering komt morgen in de eindfase die gericht is op
vijf lidstaten: Hongarije, Polen, de Tsjechische Republiek, Roemenië en
Bulgarije. De op Wereldmilieudag gelanceerde derde fase van de campagne
"Klimaatverandering heb je zelf in de hand" wil een proactieve dialoog over
klimaatverandering bevorderen in deze vijf landen waar nog geen nationale
campagnes worden gevoerd. Deze fase van de campagne is vooral gericht op
televisiereclame en een wedstrijd voor jonge mensen waarmee wordt beoogd een
virtuele gemeenschap op te richten van verbeteringsgezinde personen die
bereid zijn hun dagelijkse gewoonten te veranderen om de uitstoot van
broeikasgassen te verminderen.
Europees Commissaris voor Milieu Stavros Dimas verklaarde in dit
verband: "Jonge mensen zijn uitermate geïnteresseerd om te helpen de
klimaatverandering onder controle te krijgen omdat zij anders in de
komende decennia met de steeds ernstigere gevolgen daarvan moeten
leven. Deze succesvolle campagne sensibiliseert de jongeren voor de
bedreigingen van de klimaatverandering en toont hen wat zij kunnen
doen om zich in het dagelijks leven ecologisch te gedragen."
De laatste fase van de campagne gaat van start met een aantal
evenementen in de nationale hoofdsteden op 5 en 8 juni. Dit zijn onder
andere een wielerwedstrijd van 4 km rond Boekarest en stands van de
campagne op het Ekofestival 2008 in Praag en op een sportfestival op
Margaretha-eiland in Hongarije. Verder kunnen in alle landen plastic
zakken worden geruild tegen herbruikbare katoenen tassen.
De campagne in de vijf landen loopt tot half 2009 en omvat de volgende
elementen:
* Een televisiespot waarin wordt getoond hoe gemakkelijk alledaagse
handelingen tot de bestrijding van klimaatverandering kunnen
bijdragen. Deze spot wordt met ingang van deze maand op de
belangrijkste jongerenzenders in de vijf landen uitgezonden en is
ook op de website van de campagne te zien. Verder worden er op
belangrijke openbare plaatsen en in het openbaar vervoer affiches
opgehangen waarin jongeren worden aangemoedigd om hun gedrag te
veranderen.
* De wedstrijd "Verbeter het milieu" wil jonge mensen in de vijf
landen ertoe aanzetten een belofte te doen waarbij zij zich
verplichten hun gewoontes te veranderen en actie te ondernemen om
de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Hun activiteiten
zullen op foto's worden vastgelegd en vervolgens op het net worden
gezet. Daarna wordt over deze foto's gestemd. De jongeren die een
belofte hebben gedaan vormen samen met hun geregistreerde
supporters een virtuele gemeenschap van klimaatbewuste jongeren
die hun creatieve ideeën voor de bestrijding van
klimaatverandering uitwisselen en voor de beste resultaten
strijden. De vier populairste deelnemers in elk land winnen, samen
met een supporter per land, een jaarlidmaatschap op Earthwatch, de
grootste non-profitorganisatie op milieugebied ter wereld. De
winnaars boven de 18 jaar mogen meedoen aan een jeugdmilieukamp
waarin zij leren wat milieubescherming in de praktijk inhoudt; de
winnaars onder de 18 krijgen een foto-uitrusting van ca. 1.000
euro. De wedstrijd loopt tot 30 november 2008.
* Een internetcampagne op jongerenportaalsites en chatplatforms
leidt internetgebruikers naar de website van de wedstrijd.
Kosten
De eindfase van de campagne gaat 1,5 miljoen kosten en brengt daarmee
de totale kosten van de campagne sinds zijn start twee jaar geleden op
bijna 6,2 miljoen euro.
Website van de campagne:
http://ec.europa.eu/environment/climat/campaign/
European Union