Burgerjaarverslag 2007
Elk jaar brengt de burgemeester een Burgerjaarverslag uit waarin hij
de dienstverlening van de gemeente met een kritisch oog bekijkt. Het
jaarverslag is een instrument voor verbetering van de dienstverlening
en de contacten tussen bugers en gemeente. Het jaarverslag 2007 laat
een algehele verbetering zien ten opzichte van 2006.
De stadsenquête waaraan jaarlijks ruim 5.000 Hagenaars meedoen, is een
belangrijke informatiebron. Maar in het Burgerjaarverslag wordt ook
gekeken naar de afhandeling van klachten en bezwaarschriften en het
verloop van inspraak, samenspraak en andere democratische processen.
De burgemeester vergelijkt de resultaten en scores met die in
voorgaande jaren. Hij geeft concreet aan welke diensten op welke
punten hun prestaties moeten verbeteren.
Belangrijke conclusies en aanbevelingen
Het Burgerjaarverslag 2007 laat deels goede resultaten zien. Zo is de
positie van het gemeentelijk ContactCentrum verstevigd,de afhandeling
van de bestuurlijke post is versneld, die digitale dienstverlening is
succesvol en voortvarend aangepakt, de afhandeling van de vergunningen
blijft binnen de wettelijke termijnen, de afhandeling van klachten
werd met een hoog percentage binnen de wettelijke termijn afgehandeld,
hetgeen ook geldt voor de afhandeling van bezwaarschrijften, waarvoor
eveneens de norm is gehaald.
Een aantal zaken ging in 2007 minder goed, het oordeel over contact
met de gemeente liept terug, de telefonische bereikbaarheid ging iets
achrteruit. Hetzelfde is het geval voor de beoordeling van de
dienstverlening van een aantal stadsdeelkantoren. Als men echter alle
conclusies van 2007 vergelijkt met die van 2006, valt op dat er een
algehele verbetering is te constateren.
De volledige tekst van het Burgerjaarverslag 2007 (pdf, 12.17 Mb) is
op deze site beschikbaar.
Gemeente Den Haag