Gemeente Breda hard bezig met verbeteren dienstverlening
Er is een nieuwe voortgangsrapportage verschenen over het
gemeentelijke programma Dienstverlening. Het geeft inzicht in de
voortgang van het programma in het afgelopen halfjaar.
Verbeteringen die in die periode plaatsvonden zijn onder andere een
verbouwing van de publiekshal om burgers beter te kunnen ontvangen,
een betere afhandeling van de binnenkomende post, een aantal nieuwe
digitale producten, de mogelijkheid om afspraken te maken via internet
en de ontwikkeling van een monitor waarmee dienstverlening gemeten kan
worden.
Wethouder Willems: In november 2006 hebben we als college het
programma Dienstverlening met de titel Gewoon doen vastgesteld.
Daarmee willen we de service aan onze burgers verbeteren. Onze
aandacht richt zich daarbij op verbetering van manieren waarop burgers
en bedrijven contact opnemen met de gemeente: balies, telefonie, post
en internet. Daar is nogal wat voorbereiding voor nodig. Verbetering
op die terreinen gaat daarom niet erg snel, maar wel gestaag door.
In de publiekshal zijn inmiddels maatregelen genomen om burgers beter
te kunnen ontvangen. De bezoekers van Burgerzaken kunnen nu ook buiten
de normale openingstijden op afspraak bij de balie terecht. Afspraken
maken kan niet alleen telefonisch maar ook via internet. Bovendien kan
de gemeente nu via sms burgers herinneren aan een afspraak of laten
weten dat bijvoorbeeld het paspoort klaar ligt om op te halen.
Daarnaast hebben medewerkers extra training gehad in klantgericht
werken.
Ook zijn er begin dit jaar maatregelen getroffen om de telefonische
bereikbaarheid te vergroten.
Een onderzoek naar de mogelijkheden van een klantencontactcentrum werd
afgerond. Aanbevelingen daaruit zijn overgenomen voor de inrichting
van zon centrum. Er komt één Servicepunt, waar burgers terecht kunnen.
De medewerkers die daarin werken zijn inmiddels getraind in
gespreksvaardigheden.
Bovendien zijn er stappen gezet om de postafhandeling te verbeteren.
Nieuwe procedures zijn ingevoerd en achterstanden in de afhandeling
van de post zijn weggewerkt.
Ook is vooruitgang geboekt op het gebied van de internetdiensten. Er
is een aantal nieuwe digitale producten opgeleverd, zoals melding van
storingen bij sportaccommodaties, aanvraag van een parkeervergunning,
een milieuvergunning, een Wmo-voorziening, aanvragen
onderwijshuisvesting en bewegingsonderwijs en van een ontheffing voor
de milieuzone. Het is de bedoeling om het aantal digitale producten
dit jaar nog verder uit te breiden.
Apart daarvan worden binnenkort een nieuwe interactieve website
(Breda-morgen) en een website van de gemeenteraad in gebruik genomen.
Tenslotte is gesproken met wijkinformatiepunten en maatschappelijke
instellingen om de mogelijkheden van samenwerking te onderzoeken, die
ervoor kunnen zorgen dat gemeentelijke dienstverlening voor iedereen
beschikbaar en bereikbaar is. Deze gesprekken worden nog verder
voortgezet.
Breda, 4 juni 2008
Te downloaden:
* Voortgangsrapportage dienstverlening Breda mei08.pdf
Gemeente Breda