Provincie Limburg

Persberichten

Milieu-Effect-Rapport Buitenring Parkstad
Informatiemarkten Buitenring Parkstad Limburg

Gedeputeerde Staten (GS) hebben vandaag de
tracénota/Milieu-Effect-Rapport (MER) voor de aanleg van de Buitenring Parkstad aanvaard, een bestuurlijk standpunt ingenomen over een voorkeurstracé en de concept-Omgevingsvisie vastgesteld. Vanaf 4 juni 2008 liggen de stukken voor iedereen ter inzage en vanaf 18 juni 2008 worden er in de regio informatiemarkten gehouden.

In het MER staat beschreven wat het doel is van de Buitenring, welke route-alternatieven en aanlegvarianten werden onderzocht en wat deze voor effecten hebben op het milieu in brede zin. Bij de onderzochte effecten is niet alleen gekeken naar flora en fauna en woon- en leefmilieu maar ook naar verkeer en economie.
Het voorkeurstracé loopt langs Vaesrade, ten noorden van Brunssum en in Kerkrade via de doorgetrokken Dentgenbachweg. GS heeft hun voorkeur voor het tracé in nauw overleg met de regio en de betrokken Parkstad-gemeenten bepaald.
De concept-Omgevingsvisie bevat de algemene inpassingsprincipes voor de Buitenring in het landschap. De Omgevingsvisie is opgesteld door Rijksadviseur voor het landschap Dirk Sijmons.

De MER, de concept-Omgevingsvisie en het bestuurlijke standpunt van GS over het Voorkeurstracé liggen vanaf 4 juni 2008 tot en met 15 juli 2008 ter inzage bij de betrokken Parkstad-gemeenten en in het Provinciehuis. Gedurende deze periode kan iedereen zijn of haar reactie geven. Op 18 juni (in Brunssum), 20 juni (in Landgraaf), 23 juni (in Hoensbroek) en 24 juni (in Kerkrade) worden er informatiemarkten georganiseerd. Op deze markten wordt informatie verstrekt over de stukken die ter inzage liggen. Aan de hand van computerbeelden wordt getoond hoe de Buitenring in de omgeving wordt ingepast. GS neemt naar verwachting in oktober 2008 een standpunt in over de reacties en wordt aan de indieners medegedeeld.

Daarnaast wordt het standpunt over de reacties gebruikt als input bij het opstellen van het Inpassingsplan voor de Buitenring. Dit is in feite een bestemmingsplan op provinciaal niveau. In het inpassingsplan worden de grote lijnen van het bestuurlijk standpunt uitgewerkt. Niet alleen wordt het wegtraject erin aangegeven, maar ook komen zaken aan de orde zoals de (ruimtelijke) inpassing van de weg en de concrete maatregelen om bijvoorbeeld geluidhinder te beperken. Naar verwachting zullen Provinciale Staten het Inpassingsplan in de loop van 2009 vaststellen.

27-5-2008 15:42