Promoties Geneeskunde
Dinsdag 3 juni 2008
16.15 uur mw. K.L. Franson
Titel: Provision and assessment of pharmacology and pharmacotherapy education across an integrated medical school curriculum
Promotor(en)
Prof.Dr. A.F. Cohen
Prof.Dr. J.H. Bolk
Samenvatting:
In dit proefschrift wordt een proces beschreven voor het invoeren van een nieuwe aanpak voor het onderwijs in de farmacologie en farmacotherapie in een geïntegreerd curriculum. Ook worden de effecten van deze onderwijsvernieuwing geëvalueerd. Daarbij werd ook gebruik gemaakt van andere dan de gebruikelijke methoden.
Hiervoor werden twee zelfstudie-leerstrategieën ontwikkeld die studenten zowel het onderwijsmateriaal als de trainingsmogelijkheden bieden om deze doelen te realiseren. Het onderwijsmateriaal is een computerprogramma/database met essentiële farmacologische informatie dat de aansluit bij de fysiologie en de pathofysiologie zoals die voorkomt bij verschillende ziekten: het Teaching Resource Centre (TRC) Pharmacology database.
De training bestond uit het aanleren van een gestructureerde, stapsgewijze aanpak voor het maken van een behandelingsplan: de Individuele Therapie: Evaluatie en Plan (ITEP). Het was de bedoeling de nieuwe onderwijsbenadering voor het farmacologieonderwijs geleidelijk in te voeren in afzonderlijke onderdelen van het curriculum (blokcursussen) totdat alle blokcursussen waren aangepast.
De TRC-database wordt gebruikt door studenten van alle medische faculteiten in Nederland en studenten het buitenland. Verder is gebleken dat naast de primaire doelgroep ook studenten van andere Nederlandse opleidingen de TRC database gebruiken. In tegenstelling tot de TRC-database wordt de ITEP-leerstrategie voornamelijk lokaal niveau gebruikt. De ITEP-formule wordt in de klinisch-georienteerde blokcursussen gebruikt als methode voor het oefenen van het evalueren van behandelingsopties en het opstellen van een behandelingsplan. Ook worden momenteel co-assistenten, arts-assistenten, en hun begeleiders die zijn betrokken in het LUMC getraind in het gebruik van de ITEP.
Het onderzoek loopt nog niet lang genoeg om de effecten over een volledig curriculum te volgen. Het geeft wel inzicht in de positieve en negatieve aspecten van de invoering van de genoemde initiatieven. Deze informatie kan worden gebruikt bij de verdere invoering van de innovatie in het curriculum van het LUMC en is mogelijk een handreiking voor andere instituten en disciplines die onderwijshervormingen willen invoeren.
Summary
Zie het origineel