Miko


Miko stapt in partnership met
The Coffee Place - Australia

Turnhout, 3 juni 2008 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, verwerft 51 % van zijn Australische verdeler, die handelt onder de naam "The Coffee Place". De resterende 49 % is onderworpen aan een Put & Call overeenkomst.

The Coffee Place is een Australische koffieserviceoperator die 5 jaar geleden werd opgestart in de noordoostelijk gelegen deelstaat Queensland (Brisbane). Deze opstart werd gedaan door een ex-verkoopdirecteur van Miko in Engeland, en werd vanuit Miko België sterk ondersteund.

Dit gebeurde onder meer door het systeem van consignatiestock, waarbij de verdeler de voorraad slechts dient te betalen na de verkoop ervan aan het lokale cliënteel. Dit systeem laat toe om ter plaatse relatief grote voorraden aan te houden, zonder de cash flow van de verdeler daarbij zwaar uit te hollen. De moeilijke logistiek - met onder meer zeer lange leveringstijden - kon op deze manier een stuk ingedekt worden.

The Coffee Place haalt momenteel met een team van 10 mensen een omzet van
1,6 miljoen AUD; aan de huidige wisselkoers is dit 980.000 EUR.

Frans Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder Miko alsook managing director Miko UK, commentarieert: 'De geografische afstand tussen België en Australië is uiteraard gigantisch. Als we die afstand evenwel vertalen naar de marktkansen voor Miko, dan ligt Australië dichter bij België dan vele Europese landen met een sterk verankerde koffiecultuur zoals Oostenrijk, Italië en Noorwegen, waar men zweert bij lokale koffies. Australië daarentegen heeft een koffiecultuur in volle ontwikkeling.'

'Als land werd het niet alleen gesticht door Engeland - denk maar aan de migratie van meer dan een miljoen Engelsen vlak na Wereldoorlog II. Ook is het "doordrenkt" van de Angelsaksische cultuur. Dit geldt ook voor de koffiegewoontes. Vermits Miko in Engeland een aanzienlijke organisatie en ervaring heeft opgebouwd, met een geconsolideerde omzet van 15,5 miljoen EUR, zijn wij ervan overtuigd dat we in Australië gelijkaardige succesformules verder kunnen ontwikkelen. Op korte termijn zullen we er evenwel in een verbeterde infrastructuur moeten investeren. U weet wel, "de kip en het ei"',aldus nog Frans Van Tilborg.

Frans Michielsen, gedelegeerd bestuurder en CEO voegt eraan toe: "Dit is onze eerste overname buiten Europa en ik geef toe dat we het eigenlijk niet verder hadden kunnen gaan zoeken. Maar tegelijk is het ook onze enige operatie buiten Europa die voldoende basis heeft om deze grote - of verre - stap te zetten. Wij zijn vast van plan er een succes van te maken. Ook zullen we er ongetwijfeld veel van leren."

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 607 medewerkers te werk en haalde in 2007 een omzet van 98,4 miljoen EUR. Momenteel is 45 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 55 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije en Australië.

EINDE