Consumentenbond
---
3 juni 2008
KPN krijgt waarschuwing van OPTA
Sinds september 2007 rekent KPN extra kosten voor het betalen via
acceptgiro. Volgens de Consumentenbond heeft KPN haar abonnees bij die
verandering niet gewezen op de mogelijkheid om op te zeggen, zoals
volgens de Telecommunicatiewet verplicht is. De bond diende daarom in
januari 2008 een handhavingverzoek in bij de OPTA.
Begin juni 2008 is het besluit van de OPTA openbaar gemaakt om KPN een
waarschuwing op te leggen. Dat betekent dat wanneer KPN nogmaals op
dit punt in de fout gaat, de OPTA een bestuurlijke boete kan opleggen
van maximaal 450.000 euro. Het blijft nu bij een waarschuwing, onder
meer omdat KPN heeft aangegeven bij nieuwe wijzigingen haar abonnees
wel op correcte en volledige wijze te informeren.
Recht op informatie
De Consumentenbond let nauwgezet op dergelijke overtredingen door
aanbieders, zoals onlangs ook bij @Home en Multikabel (nu Ziggo) het
geval was rond verandering van de betalingstermijn. Volgens de bond is
het belangrijk aanbieders te houden aan hun verplichting consumenten
juist, volledig en tijdig te informeren bij veranderingen van een
abonnement. Het recht om onmiddellijk en kosteloos op te zeggen hoort
daar bij.
---