BedrijfsautoRAI

Nieuwe Mercedes-Benz Actros in het Guiness Book of Records

(6/3/2008)
Mercedes-Benz heeft op het Italiaanse testcircuit in Nardo een zuiningheidstest gedaan met de nieuwe Actros en daarmee een wereldrecord gevestigd. Met een brandstofverbruik van 19,44 liter per
100 kilometer, oftewel 1 op 5,1, haalt de nieuwe Actros het Guinness Book of Records in de categorie âmeest zuinige zware vrachtautocombinaties van 40 ton totaal gewichtâ. 0,8 liter per honderd ton-kilometer/lading
Mercedes-Benz werkt continu aan het verlagen van het brandstofverbruik en de CO -uitstoot van haar bedrijfswagens. Dat dit in de praktijk succesvol is, blijkt uit de prestatie van de nieuwe Mercedes-Benz Actros die op het circuit van het Zuid-Italiaanse Nardo een zuinigheidsrecord heeft verbroken. Voor de test-rit reed de Actros non-stop over 12.728,94 km met een gemiddelde snelheid van 80 km/uur en een lading van 25 ton. Uit de testresultaten blijkt dat de 40 ton Mercedes-Benz met de trekker-oplegger combinatie precies 19,44 liter diesel per 100 km verbruikt. Omgerekend betekent dit een specifiek gebruik van minder dan 0,8 liter per honderd ton-kilometers (tkm) / lading. Deze prestatie is goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records.

Met het oog op de huidige brandstofprijzen is dit lage brandstofverbruik zeer welkom voor transporteurs en wagenparkbeheerders. Bovendien levert het ook een aanzienlijke milieuwinst op. De nieuwe Mercedes-Benz Actros verlaagt de CO -productie tot 20,5 gram per ton per lading, per kilometer (g/tkm). In vergelijking met de theoretische âéénliter autoâ en de huidige hybride personenwagens, die respectievelijk een CO -uitstoot hebben van 53 g/tkm en 297 g/tkm, scoort de nieuwe Actros beduidend beter.

Anticiperend rijden
De testresultaten op het circuit Nardo laten zien dat een modern voertuig als de nieuwe Mercedes-Benz Actros onder ideale omstandigheden enorm zuinig kan zijn. Onder normale verkeersomstandigheden zijn er echter altijd factoren die een negatieve invloed hebben op het brandstofverbruik. Hierbij kan worden gedacht aan een ontoereikende infrastructuur, het gebrek aan verkeerbeheer, een onjuiste voertuigconfiguratie, onvoldoende onderhoud en, niet te vergeten, de rijstijl van de chauffeur. Met een anticiperende rijstijl, kan de chauffeur het brandstofverbruik actief beïnvloeden en een mogelijke besparing van 10 tot 12 procent brandstof behalen. Afhankelijk van de toepassing komt dit neer op een besparing van vijf- tot zesduizend euro per vrachtwagen per jaar. Gezien het feit dat het brandstofverbruik goed is voor ruim 30 procent van de totale transportkosten, is het duidelijk dat elke maatregel ter vermindering van het brandstofverbruik ten volle moet worden benut.

Het cursusprogramma van Mercedes-Benz Global Training uit Nijkerk, het officiële opleidingsinstituut van Mercedes-Benz, richt zich specifiek op dit soort besparingen middels in de praktijk bewezen âDriver Trainingenâ.

Invloeden op verbruik
Tijdens de test in Nardo is ook duidelijk geworden dat het brandstofverbruik voor een 40-tonner flink wordt beïnvloed door de voertuigtechniek en de voertuigconfiguratie. Daarom is de nieuwe Actros standaard uitgerust met de nieuwste generatie Mercedes PowerShift versnellingsbak, die in belangrijke mate bijdraagt aan de zuinigheid. Daarnaast is het brandstofverbruik sterk afhankelijk van het type banden, de bandenspanning, de aerodynamische uitrusting en het onderhoud. In de praktijk blijkt dat hier voor veel transportondernemers nog een flinke slag te behalen valt. Bovendien komen deze inspanningen ook ten goede aan het milieu omdat de CO -uitstoot rechtstreeks is gekoppeld aan het brandstofverbruik.

Mercedes-Benz blijft zich daarom bezighouden met de verdere ontwikkeling van efficiënte aandrijfsystemen in combinatie met milieuvriendelijk en toekomstgericht rijden binnen het grotere Daimler-initiatief âShaping Future Transportâ.

The European Road Transport Show 2007