Nieuwe Mercedes-Benz Actros in het Guiness Book of Records
(6/3/2008)
Mercedes-Benz heeft op het Italiaanse testcircuit in Nardo een
zuiningheidstest gedaan met de nieuwe Actros en daarmee een
wereldrecord gevestigd. Met een brandstofverbruik van 19,44 liter per
100 kilometer, oftewel 1 op 5,1, haalt de nieuwe Actros het Guinness
Book of Records in de categorie âmeest zuinige zware
vrachtautocombinaties van 40 ton totaal gewichtâ.
0,8 liter per honderd ton-kilometer/lading
Mercedes-Benz werkt continu aan het verlagen van het brandstofverbruik
en de CO -uitstoot van haar bedrijfswagens. Dat dit in de praktijk
succesvol is, blijkt uit de prestatie van de nieuwe Mercedes-Benz
Actros die op het circuit van het Zuid-Italiaanse Nardo een
zuinigheidsrecord heeft verbroken. Voor de test-rit reed de Actros
non-stop over 12.728,94 km met een gemiddelde snelheid van 80 km/uur
en een lading van 25 ton. Uit de testresultaten blijkt dat de 40 ton
Mercedes-Benz met de trekker-oplegger combinatie precies 19,44 liter
diesel per 100 km verbruikt. Omgerekend betekent dit een specifiek
gebruik van minder dan 0,8 liter per honderd ton-kilometers (tkm) /
lading. Deze prestatie is goed voor een vermelding in het Guinness
Book of Records.
Met het oog op de huidige brandstofprijzen is dit lage
brandstofverbruik zeer welkom voor transporteurs en
wagenparkbeheerders. Bovendien levert het ook een aanzienlijke
milieuwinst op. De nieuwe Mercedes-Benz Actros verlaagt de
CO -productie tot 20,5 gram per ton per lading, per kilometer
(g/tkm). In vergelijking met de theoretische âéénliter autoâ en de
huidige hybride personenwagens, die respectievelijk een CO -uitstoot
hebben van 53 g/tkm en 297 g/tkm, scoort de nieuwe Actros beduidend
beter.
Anticiperend rijden
De testresultaten op het circuit Nardo laten zien dat een modern
voertuig als de nieuwe Mercedes-Benz Actros onder ideale
omstandigheden enorm zuinig kan zijn. Onder normale
verkeersomstandigheden zijn er echter altijd factoren die een
negatieve invloed hebben op het brandstofverbruik. Hierbij kan worden
gedacht aan een ontoereikende infrastructuur, het gebrek aan
verkeerbeheer, een onjuiste voertuigconfiguratie, onvoldoende
onderhoud en, niet te vergeten, de rijstijl van de chauffeur. Met een
anticiperende rijstijl, kan de chauffeur het brandstofverbruik actief
beïnvloeden en een mogelijke besparing van 10 tot 12 procent
brandstof behalen. Afhankelijk van de toepassing komt dit neer op een
besparing van vijf- tot zesduizend euro per vrachtwagen per jaar.
Gezien het feit dat het brandstofverbruik goed is voor ruim 30 procent
van de totale transportkosten, is het duidelijk dat elke maatregel ter
vermindering van het brandstofverbruik ten volle moet worden benut.
Het cursusprogramma van Mercedes-Benz Global Training uit Nijkerk, het
officiële opleidingsinstituut van Mercedes-Benz, richt zich specifiek
op dit soort besparingen middels in de praktijk bewezen âDriver
Trainingenâ.
Invloeden op verbruik
Tijdens de test in Nardo is ook duidelijk geworden dat het
brandstofverbruik voor een 40-tonner flink wordt beïnvloed door de
voertuigtechniek en de voertuigconfiguratie. Daarom is de nieuwe
Actros standaard uitgerust met de nieuwste generatie Mercedes
PowerShift versnellingsbak, die in belangrijke mate bijdraagt aan de
zuinigheid. Daarnaast is het brandstofverbruik sterk afhankelijk van
het type banden, de bandenspanning, de aerodynamische uitrusting en
het onderhoud. In de praktijk blijkt dat hier voor veel
transportondernemers nog een flinke slag te behalen valt. Bovendien
komen deze inspanningen ook ten goede aan het milieu omdat de
CO -uitstoot rechtstreeks is gekoppeld aan het brandstofverbruik.
Mercedes-Benz blijft zich daarom bezighouden met de verdere
ontwikkeling van efficiënte aandrijfsystemen in combinatie met
milieuvriendelijk en toekomstgericht rijden binnen het grotere
Daimler-initiatief âShaping Future Transportâ.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI