Werkgevers laten social networks als wervingskanaal onbenut

03/06/2008 16:38

AMC Academie

Werknemers staan nog steeds positief tegenover benadering via Hyves en LinkedIn

Rotterdam, 3 juni 2008 - In opdracht van AMC Academie heeft Intelligence Group de rol van sociale netwerken op de arbeidmarkt onderzocht.

Sterke groei van sociale netwerken

In het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO - Intelligence Group) van maart 2008 zijn 1.389 personen uit de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd met betrekking tot online social networks en recruitment via deze kanalen. Allereerst is gevraagd op welk van de volgende sites men een profiel heeft aangemaakt: Linkedin.com, Hyves.nl, Xing.com, Facebook.com. Hieruit blijkt dat Hyves veruit het populairste is en bijna de helft van de ondervraagden (45%) een profiel op dit social network heeft aangemaakt. Dit komt bij schatting neer op bijna 3,5 miljoen profielen van personen die vallen binnen de definitie van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking. Linkedin.com neemt met 10 procent de tweede plaats in met naar schatting 800.000 profielen, gevolgd door Facebook.com met 4 procent.

Tabel: Heeft u een profiel aangemaakt bij de volgende social networks?

Hyves.nl 45%

LinkedIn.com 10%

Facebook.com 4%

Xing.com 1%

Geen van deze 50%

Deze resultaten liggen in lijn met de resultaten die in 2007 naar voren kwamen met betrekking tot online social networks. Destijds bleek namelijk dat Hyves.nl met 37 procent de meest bezochte social network site was en LinkedIn door 3 procent werd gebruikt. Zowel Hyves als LinkedIn.com hebben in het afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt. Verder valt op dat de helft van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking geen profiel heeft aangemaakt bij één van de onderzochte sociale netwerken.

Hyves.nl als direct wervingskanaal nog steeds weinig gebruikt

In 2007 gaf 'slechts' 3 procent van de Hyvers aan wel eens door een werkgever benaderd te zijn via Hyves voor een vacature, terwijl 43 procent hier (zeer) positief tegenover stond. Terechte constatering was dan ook dat werkgevers hiermee een interessant wervingskanaal nog vrijwel onbenut lieten. Kijkend naar de resultaten van dit jaar, is hierin nog weinig veranderd en zijn werkgevers nog steeds onbekend met de directe wervingskracht van Hyves. Dit jaar geeft 4 procent van de personen met een Hyve aan wel eens benaderd te zijn voor een vacature. Daarbij geven alle Hyvers bovendien aan minder dan eens per maand benaderd te worden.

De houding van de Hyvers over een mogelijke benadering voor een vacature is meer uitgesproken dan vorig jaar: een iets hoger percentage (45%) staat er (zeer) positief tegenover, maar ook een iets hoger percentage staat er (zeer) negatief tegenover (17% in 2007 t.o.v. 21% in 2008).

Tabel: Bent u via Hyves wel eens door een werkgever benaderd voor een vacature?


2007 2008

Ja 3% 4%

Nee 97% 96%

Tabel: Stel dat u via Hyves benaderd wordt door een werkgever om te solliciteren op een vacature, hoe zou u daar dan tegenover staan?


2007 2008

(zeer) positief 43% 45%

"Uit deze cijfers kunnen we opmaken dat werkgevers Hyves als interessant direct wervingskanaal nog steeds onderbenut laten," verklaart Martijn Hemminga van de AMC Academie. Jammer, want het kan een heel effectief middel zijn. Wel is het daarbij van belang op de juiste wijze met een passende boodschap te komen richting de potentiële kandidaat en daar gaat het veelal mis. Een goede e-recuiter heeft daarvoor een opleiding gevolgd en vele vlieguren als ervaring. In de praktijk wil het daaraan nog weleens schorten en is van een unieke en respectvolle werving geen sprake. Met alle gevolgen van dien voor het werkgeversmerk."


71% Linkedin gebruikers positief tegenover recruitmentactiviteiten

Aan de personen met een Linkedin profiel is gevraagd: "Stel dat u via Linkedin benaderd wordt door een werkgever om te solliciteren op een vacature, hoe zou u daar dan tegenover staan?"

LinkedIn gebruikers hebben ten opzichte van de Hyvers een positievere houding. 71 Procent staat (zeer) positief tegenover recruitment via LinkedIn.com. Deze positievere houding is te verklaren uit het feit dat Hyves een 'persoonlijk netwerk' is en LinkedIn een 'zakelijk netwerk'. Van de LinkedIn gebruikers is 15 procent weleens benaderd door een werkgever voor een vacature. Ondanks dat dit vijf keer meer is dan op Hyves, laten werkgevers ook hier nog een interessante kans liggen.

Verantwoording

In het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group worden maandelijks circa 1.400 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd. De definitie van Nederlandse beroepsbevolking is als volgt: Iedereen tussen de 15 en 65 jaar, die meer dan 12 uur per week wil werken of werkt, uitgezonderd zelfstandig ondernemers.





http://www.amc-academie.nl